Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Apr 23, 2009

Si manja idamanku


Rangsang minda anak anda tentang asas yang kuat mengenai masa depan akademik, kreativiti dan pencapaian sosial.


SEBAGAI ibu yang penyayang, naluri anda sentiasa mahu melihat anak membesar dalam lingkungan sihat dan mampu mencapai kejayaan dalam meniti alam dewasa serta menjadi kebanggaan masyarakat. Ini yang dimahukan semua wanita yang bergelar ibu di dunia.

Untuk menjadi seorang dewasa, bagaimanapun, ia bukan sesuatu yang boleh datang secara semulajadi kepada anak anda. Dia perlu melakukannya dengan sendiri. Untuk menjamin kejayaan, dia perlu mendahului umurnya bermula dari peringkat awal selain memerlukan kasih sayang, perhatian, penjagaan dan banyak bantuan daripada anda.

Jadikan Impian Anda Kenyataan

Masa yang terbaik untuk menyerapkan segala potensi sebagai seorang dewasa adalah bermula dari dua hingga enam tahun. Pada ketika ini, fizikal, mental, sosial dan emosi si kecil anda mula membangun. Ia juga adalah masa yang tepat untuk menentukan asas pemakanan yang terbaik untuk kesihatan bagi memastikan kesihatannya. Anda juga boleh memupuk kualiti yang membolehkan si kecil anda mencapai potensi dan kejayaan yang cemerlang bagi menempuh cabaran mendatang.

Untuk berbuat demikian, anda perlu menumpukan masa, tenaga dan usaha yang amat jitu. Anda perlu berikan perhatian, penjagaan dan memberikan segala peluang dengan sebanyak yang boleh. Anda akan menempuh saat berharga, pengalaman mengharukan dan boleh hilang kesabaran sepanjang tempoh itu. Tapi percayalah, ia sememangnya amat berbaloi anda berbuat demikian.

Beri Fokus Elemen Penting

Bagi membantu anak anda menjadi dewasa yang sihat, pandai dan ceria, anda perlu tentukan beberapa perkara penting seperti:

"Pupuk perasaan ingin tahu. Ia dapat membantu dan memberi peluang kepada anak anda untuk membangunkan pelbagai kemahiran dan sifat-sifat keperibadian yang positif.

"Tanam sifat suka belajar. Rangsang minda anak anda tentang asas yang kuat mengenai masa depan akademik, kreativiti dan pencapaian sosial.

"Bantu dirinya untuk membina harga diri dan keyakinan. Ia dapat mempertingkatkan keupayaan dirinya untuk membina hubungan sihat dan membantunya menjadi ahli masyarakat yang bekerjasama, baik dan dapat menyatakan perasaan dan empati kepada yang lain.

"Bermain dengan anak anda. Cara ini dapat merangsang keupayaan daya kognitif dan kemahiran lain yang ada.

"Galakkan si kecil untuk bersenam. Aktiviti fizikal memperbaiki selera, meningkatkan kecergasan kardiovaskular dan memberi banyak manfaat kepada kesihatan yang lain.

Penting untuk diingatkan bahawa semua anak adalah unik dan membesar dengan pelbagai cara. Jadi perlu ada jangkaan realistik tentang keupayaan anak anda dan jangan sesekali membandingkan dengan adik beradik atau rakan sebayanya.

Nutrisi Terbaik Adalah Kunci

Perkara penting yang dapat membina asas terbaik untuk kesihatan anak anda adalah dengan memberikannya makanan yang betul dan menjadi tabiat sejak kecil. Pemakanan yang baik perlu menjadi salah satu perkara asas kerana ia merupakan punca kesihatan yang baik, pembesaran yang normal dan dapat mengoptimumkan pembesaran.

Nutrisi yang baik adalah dengan memberi pemakanan yang berbeza dengan jumlah yang tertentu dan masa yang tepat. Ia akan memberikan dia nutrien yang diperlukan seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan mineral bagi memenuhi nutrisi harian dan tenaga yang diperlukan.

Sebenarnya tidak susah untuk membekalkan anak anda nutrisi yang baik sebab apa yang anda perlukan adalah:

1. Pelbagaikan makanan anak anda setiap hari. Si kecil memerlukan nutrien yang berbeza mengikut jenis makanan.

2. Seimbangkan kandungan makanan (seperti nasi, bijirin dan roti), buah-buahan dan sayur-sayuran, makanan berprotein tinggi (seperti daging dan ikan), susu dan produk dari tenusu. Kurangkan makanan berlemak, berminyak, gula dan garam berlebihan.

3. Ajar anak anda dengan pemakanan secara sederhana. Ia juga amat penting untuk memupuk tabiat pemakanan yang sihat seperti makan tepat pada masa, tidak melanggar waktu makan atau makan berlebihan.

Sebenarnya, tiada sebarang soalan mengenai bagaimana hendak menjadikan tabiat pemakanan yang baik dan tersusun sepanjang masa berkenaan. Letak mereka dalam latihan sekarang dan anda akan lihat kesannya setelah melihat anak anda membesar dalam keadaan sihat untuk jangka masa yang panjang.

Fakta Pembuka Mata

Untuk mengoptimumkan keseluruhan tumbesaran dan pembangunan si manja anda, jadikan susu sebagai sebahagian daripada diet harian anak anda. Ia adalah punca kalsium yang terbaik mengandungi protein, karbohidrat, vitamin A & D, dan mineral (magnesium, phosphorous). Susu juga mempunyai anti oksiden seperti lutein, lemak asid yang diperlukan (DHA, AA) dan nukleotides yang dapat memberi manfaat kepada kesihatan. Jadi berilah 1-2 cawan susu setiap hari kepada anak anda. Apabila dia tahu tentang kebaikan meminum susu itu, justeru akan meneruskan tabiat berkenaan.

No comments:

Post a Comment