Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Apr 16, 2009

Penuhi rasa ingin tahu anak

SEPANJANG usia anak di antara dua hingga enam tahun, mereka sudah mula mempelajari sedikit demi sedikit tentang diri, ibu bapa dan sesiapa sahaja yang berada dalam lingkungan mereka.

Anak akan memulakan sesi penerokaan ke satu dunia baru, dan mula menimba pengalaman untuk menajamkan pembangunan minda mereka.

Sebagai ibu bapa yang penyayang, pembangunan intelektual anak-anak boleh dirangsang dengan membenarkan mereka bermain sepuas--puasnya secara selamat. Ibu bapa yang berbuat sedemikian, sebenarnya membenarkan anak-anak mengalami proses itu secara semula jadi.

Ingin tahu adalah langkah awal proses pembelajaran

Adalah penting bagi ibu bapa memupuk perasaan ingin tahu di kalangan kanak-kanak seawal usia setahun sebagai langkah untuk proses pembelajaran seterusnya. Ini kerana anak yang ingin tahu adalah anak yang belajar. Pada waktu ini, mereka berminat dengan apa yang berlaku di sekeliling, melihat apa yang berlaku, menyelidik dan mempelajarinya.

Apabila anak anda melalui proses melihat, merasai pengalaman dan bertanyakan soalan, sebenarnya mereka sedang mempelajari bagaimana proses yang berlaku di dunia ini. Pada masa yang sama, otak mereka berjalan (memproses), menyerap dan mengatakan sesuatu bagi menambah kesedaran dan merangsang perkembangan minda mereka.

Semasa anak sedang mempelajari penerokaan, pengalaman yang dimiliki akan menyumbang kepada emosi, intelektual, fizikal dan pembangunan sosial. Mereka akan memperkukuhkan semua kemahiran positif yang juga merupakan asas kepada kegembiraan, produktiviti dan kesihatan pada masa akan datang.

Menggalakkan perasaan ingin tahu

Di sini disertakan beberapa cara untuk memenuhi perasaan ingin tahu anak, memupuk proses pembelajaran dan keupayaan berfikir.

1. Bekalkan kepada mereka barang asas penerokaan seperti kaca pembesar, magnet, pita pengukur dan beberapa lagi objek yang membolehkan mereka belajar.

2. Libatkan dia dalam kerja rumah atau sebagai 'orang suruhan' (pembantu) dalam urusan perbankan dan membeli-belah.

3. Ambil masa bersama seperti pergi ke taman, berjalan-jalan di kawasan perumahan atau ke mana sahaja. Tunjukkan beberapa benda yang baru kepada mereka seperti burung, pokok, binatang dan tanyakan tentang tentang apa yang mereka dengar dan lihat,

4. Beri peluang kepada anak untuk mendengar muzik atau menyanyikan kepadanya. Atau anda boleh membantu membuat suara atau bunyi bersama. Anda juga boleh dapatkan instrumen muzik yang anda suka untuk memupuk minat muzik mereka.

5. Bekalkan mereka dengan material yang dapat memberi pengetahuan dan merangsang interaksi seperti boneka, barang mainan yang lembut dan blok-blok huruf atau apa sahaja.

Ibu bapa juga boleh bekalkan kepada anak suasana yang penuh dengan petanda, bau, bunyi, rasa dan sentuhan. Ia dapat membantu perkembangan minda dan pengetahuan baru. Tetapi perlu diingat, anda perlu secara perlahan-lahan memperkenalkan objek baru atau pengalaman baru itu kepada mereka. Seperti contoh, ada satu bunyi bising yang boleh menganggunya tetapi jangan sesekali lakukan itu dengan tujuan untuk menakutkannya.

Perasan ingin tahu boleh mempengaruhi cara pemakanan

Disebabkan anak berada di peringkat usia muda, jadi semua yang berada di sekelilingnya akan menarik perhatiannya. Ini adalah masa yang paling sesuai untuk memperkenalkan makanan baru kepada mereka. Memperkenalkan rasa yang baru, perbezaan tekstur dan aroma adalah bagi merangsang perkembangan pengetahuan asas nutrien (zat-zat makanan) yang baik dalam kepelbagaian menu harian.

Diet yang pelbagai seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan mineral dapat merangsang pertumbuhan dan perkembangan tumbesaran. Perlu diingat bahawa anak kecil juga memerlukan makanan yang dapat memberi tenaga kepadanya sepanjang hari.

Memperkenalkan makanan baru amat penting dalam memastikan dia tidak cerewet dalam memilih makanan pada masa akan datang dan dapat mengajarnya untuk menyukai semua makanan. Di sini ada beberapa idea:

1. Hidangkan makanan dalam bentuk dan saiz yang menyeronokkan seperti memotong roti atau buah-buahan kepada bentuk bintang atau sayur-sayuran dalam bentuk segi tiga.

2. Bawa anak membeli belah bagi memberi pendedahan tentang kepelbagaian makanan.

3. Benarkan anak sulung membantu di dapur dalam keadaan yang selamat seperti membasuh sayuran, mengambil bahan masakan dari peti sejuk atau menghidangkan makanan tengah hari.

4. Ceritakan perkara-perkara yang menyeronokkan sebagai pendorong kepada rasa ingin tahu itu seperti buah-buahan dan sayur-sayuran itu hidup.

5. Terangkan cara yang menarik untuk mendapatkan sesuatu makanan itu. Seperti campurkan susu dan ais krim untuk dapatkan susu kocak (boleh turut terangkan tentang susu mengandungi asid lemak seperti DHA dan AA, anti-oksidan seperti lutein dan necleotides yang berguna untuk kesihatan.

6. Makan sesuatu yang berbeza (seperti buah-buahan yang tidak pernah dilihat sebelum ini) di hadapan anak anda. Dia akan tertarik dan akan makan juga.

Tip yang berguna

Benarkan anak untuk bermain bagi memupuk perasaan ingin tahu. Cara itu dapat mempertingkatkan keupayaan minda (kognitif) untuk berfikir dan memahirkan kemahiran yang ada.

Ini kerana masa bermain yang sedikit boleh membantutkan proses penyelesaian masalah dan hilang keupayaan untuk menerangkan sesuatu maklumat itu, Ia juga dapat membantu memuaskan perasaan ingin tahunya bagi memahami dunia di kalangan orang dewasa. Jadi, bermainlah dengan anak sebanyak yang mungkin.

Bahagian tiga untuk siri ini berjudul Anak Ku Yang Pandai. Jangan lepaskan peluang untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan perkara itu pada minggu depan.

Siri advertorial ini dibawa bersama Bulan Pemakanan Malaysia dan Pemakanan Wyenth. Ia merupakan kempen anjuran bersama Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM), Persatuan Dietetik Malaysia (MDA) dan Persatuan Kaji Obesiti Malaysia (MASO).

No comments:

Post a Comment