Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (49) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (55) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Mar 31, 2009

Gadis yang terbakar tangannya

PADA suatu ketika, ada seorang gadis yang bernama Jariah datang menemui Rasulullah SAW. Ketika itu dia dalam keadaan sedih sambil memegang tangannya. Dia mahu mengadu kepada Rasulullah tentang tangan kanannya yang sakit dan merah kehitaman.

"Ya Rasulullah, tolonglah saya. Saya tidak mampu menahan kesakitan tangan saya ini. Sudilah Rasulullah mendoakan tangan saya ini supaya pulih seperti sediakala," rayu gadis itu.

Rasulullah berasa terharu dengan penderitaan gadis itu, lalu baginda berkata, "Wahai Jariah, kenapa tanganmu itu boleh terbakar?"

"Pada malam tadi, saya bermimpi. Ketika saya bangun, saya dapati tangan saya sudah terbakar," kata gadis itu lagi.

Rasulullah pun bertanya kepadanya, "Cuba ceritakan kepadaku tentang mimpi kamu."

"Malam tadi, saya bermimpi seakan-akan hari kiamat telah datang. Suasana dunia menjadi goncang, gunung-ganang berterbangan. Ia sungguh mengerikan dan tidak pernah saya melihatnya sebelum ini. Saya juga dapat melihat orang-orang di dalam neraka Jahanam yang meluap-luap apinya.

"Di tempat lain pula saya melihat syurga yang luas dan terbuka lebar. Ketika saya menyaksikan api neraka Jahanam itu, saya seolah-olah pengsan kerana ngeri melihatnya. Saya sangat terkejut apabila melihat ibu saya berada di dalam jurang neraka. Keadaan ibu sangat menyedihkan. Saya hairan kenapa ibu ditempatkan di neraka sedangkan dia membuat amalan baik di dunia," terang gadis itu.

"Bagaimana keadaan ibu kamu ketika di dunia?" tanya Rasulullah.

"Wahai Rasulullah, ibu saya adalah seorang yang kuat beribadat, taat kepada suami, sabar dan bercakap benar," jawab gadis itu.

"Mengapa ibumu ditempatkan di neraka?" tanya Rasulullah lagi.

"Di dalam mimpi saya itu, saya telah bertemu dengan ibu. Ibu mengatakan itulah tempat bagi orang-orang yang bakhil. Hanya sehelai kain dan sepotong lemak yang dibawanya di mana dia pernah menyedekahkannya sewaktu berada di dunia. Dengan amalan itu sahajalah, ibuku dapat berlindung daripada api neraka. Kemudian saya bertanya pula kepada ibu, di manakah ayah berada? Ibu memberitahu ayah sedang berada di syurga.

Kemudian, saya pun pergi mencari ayah di dalam syurga. Saya lihat ayah sangat bahagia di situ. Ayah sedang memberi minuman kepada sahabat-sahabatnya. Air minuman itu diambil daripada tangan Saidina Ali, kemudian Saidina Ali pula mengambilnya daripada Saidina Umar dan Saidina Umar juga mengambil air itu daripada tangan Rasulullah.

Kemudian, saya bertanya kepada ayah, kenapa ayah memberi minuman itu kepada orang lain, kenapa tidak memberikan minuman itu kepada ibu? Ayah memberitahu saya bahawa ibu berada ditempat orang-orang yang bakhil dan orang-orang yang membuat maksiat kepada Allah. Dengan sebab itulah, Allah mengharamkan mereka daripada telaga Rasulullah.

Wahai Rasulullah, saya kasihan melihat ibu, lalu saya mengambil air dari telaga Rasulullah, kemudian diberikan kepada ibu untuk diminum. Tiba-tiba, ibu saya mengeluarkan suara yang menakutkan. Allah telah membakar tangan saya kerana memberikan ibu minum air yang diambil dari telaga Rasulullah. Sedangkan telaga itu hanya untuk orang-orang yang tidak membuat maksiat dan orang-orang yang suka berbuat sedekah," cerita gadis itu dengan jelas.

Maka Rasulullah berkata kepada gadis itu, "Kerana sifat bakhil ibumu itulah yang menyebabkan dia menjadi penghuni neraka".

Setelah melihat tangan gadis yang terbakar itu, Rasulullah meletak tongkatnya pada tangan gadis itu sambil berdoa, "Ya Allah, ya Tuhanku, sembuhkanlah tangannya."

Dengan kehendak Allah SWT dan berkat daripada Rasulullah, tangan gadis itu sembuh seperti sediakala.

lPetikan daripada buku Untaian 366 kisah daripada al-Quran terbitan Edusystem Sdn. Bhd.

Perkahwinan bukan semata-mata untuk seks

Membina rumah tangga bukan seperti membina istana pasir di tepi pantai, sekali ombak melanda istana roboh berderai. Sebolehnya jadikanlah binaannya kukuh, sekukuh istana konkrit, biar dilanda ombak dan taufan tetap utuh dan teguh.

Namun kekukuhan dalam perkahwinan itu memerlukan ramuan yang padat bukan sahaja dari segi kekuatan fizikal, mental, spiritual malah kemantapan ekonomi dan sosial.

Bagaimanapun, apabila melayari sebuah bahtera perkahwinan ramai yang menyatakan bahawa kebahagiaan dalam rumah tangga sebenarnya hanya bergantung kepada seks semata-mata.

Memang tidak dinafikan bahawa seks amat penting di dalam perkahwinan dan juga membawa kepada beberapa akibat buruk jika tidak dipenuhi, namun itu bukanlah syarat utama dalam kemanisan kehidupan sesebuah perkahwinan.

Pensyarah Kaunseling Keluarga dan Perkahwinan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Madya Dr. Saedah Abd. Ghani berpendapat, sesebuah perkahwinan yang bahagia harus mempunyai komponen kasih sayang, saling mempercayai dan menghormati, di samping memenuhi zahir dan batin.

Kehidupan suami isteri perlu seimbang dalam pelbagai aspek. Tidak boleh memberi keutamaan kepada satu aspek sahaja, contohnya hubungan seks semata-mata tetapi sebaliknya harus bersifat sederhana.

Bersederhana dalam erti kata cukup dalam memaniskan dan mengekalkan keutuhan rumah tangga itu. Misalnya dalam mencari kemewahan, janganlah sehingga mengabaikan keluarga sehingga keadaan porak peranda.

Begitu juga dalam memenuhi kehendak seksual, suami harus memain peranan dalam memastikan hubungan itu saling memberi kepuasan bagi kedua-dua pihak.

"Ini kerana dari segi psikologi, lelaki dan wanita berbeza kehendak seksualnya. Organ-organ jantinanya berbeza. Lelaki dan wanita perlu sedikit pengetahuan mengenai seksualiti, barulah kepuasannya itu dirasai oleh kedua-dua pihak.

"Selain itu, rata-rata wanita Asia seorang yang pemalu, tidak bersifat terbuka mengenai isu berkaitan dengan seks, lebih memendam rasa dan tidak suka berterus terang dengan suami. Ada juga isteri hanya mahu menanti dan bahkan tidak pernah diberi peluang untuk mencapai kepuasan.

"Jadi, dalam mendapatkan kenikmatan itu, suami-isteri harus bersama-sama bertanggungjawab memberi kepuasan,'' katanya ketika ditemui di USIM, Nilai, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Menurut Dr. Saedah, seks merupakan salah satu kehendak manusia yang dianugerahkan Allah dengan tujuan murni iaitu meneruskan kesinambungan zuriat anak Adam dan untuk pasangan menikmati hubungan manis dalam satu ikatan yang sah.

Di samping itu, ia juga antara kaedah dala menguruskan tekanan atau stres serta menjalin hubungan mesra dan menyemai kasih sayang serta cinta antara suami isteri.

"Namun jangan jadikan seks segala-galanya dalam perkahwinan, ia hanya bentuk aktiviti yang bertanggungjawab serta halal. Oleh itu, suami tidak harus memberi keutamaan dalam hal ini sedangkan banyak lagi komponen yang penting dalam melayari bahtera tersebut.

"Bahkan, tanggungjawab suami juga cukup besar, tidak semata-mata memberi nafkah batin, tetapi sebagai ketua atau pemimpin dalam sebuah keluarga. Tanggungjawab kepimpinan dalam sebuah rumah tangga ada kaitan dengan pemberian nafkah batin dan zahir, sifat kekuatan jasmaniah, azam, keberanian, kesabaran dan berpandangan jauh dalam sebuah rumah tangga,'' tambahnya.

Katanya yang berpengalaman dalam bidang kaunseling hampir 20 tahun, dalam membina sebuah rumah tangga, pasangan digalakkan untuk sentiasa menjalin hubungan mesra, saling faham memahami, sentiasa berbincang dan bermusyawarah. Sifat ini amat perlu sama ada dalam menghadapi permasalahan kecil atau pun besar.

"Tanggungjawab suami sebagai pemimpin dalam sebuah rumah tangga merupakan satu amanah Allah yang wajib ditunaikan. Ini bermakna menjadi tanggungjawab kepada suami untuk menanggung perbelanjaan keluarga mengikut kemampuannya.

"Kewajipan ini termasuk juga sama ada isteri mempunyai harta atau pendapatan sendiri. Bagaimanapun isteri boleh menyumbang untuk perbelanjaan keluarga dan dikategorikan sebagai satu sedekah.

"Oleh itu, sebagai suami , mestilah sedaya upaya berusaha untuk melaksanakan tanggungjawab menyediakan perbelanjaan keluarga seperti tempat tinggal, pakaian, makan, minum dan sebagainya. Cuai memberi nafkah zahir adalah merupakan satu dosa,'' tegasnya.

Secara kesimpulan, peranan seks dalam perkahwinan perlulah bersifat sederhana, janganlah ia dijadikan tunjang utama sehingga mengabaikan tanggungjawab yang lain. Suami isteri perlu memahami peranan masing-masing dalam perkahwinan, jika mahu melihat ia terus utuh.

Kurangkan berat badan


Menari antara senaman yang mungkin boleh dilakukan bagi mengurangkan kegemukan.


MONTEL, gemuk gempal, gendut atau apa-apa saja gelaran yang diberi, apa yang pasti 'fenomena' berat badan berlebihan merupakan masalah yang melangkaui sempadan agama, bangsa, warna kulit mahupun negara.

Gemuk bukan sekadar menjejaskan penampilan diri malah lebih mustahak ia kerap dikaitkan dengan masalah kesihatan terutama apabila berat badan mencapai tahap obesiti.

Masalah tersebut amat berkait rapat dengan gaya hidup terutama dari segi tabiat pemakanan yang tidak sihat sehingga mendorong kepada timbulnya frasa baru 'mati bukan kerana tak makan tapi mati kerana terlebih makan'.

Begitu pun hasil kajian terbaru oleh sekumpulan penyelidik di Britain baru-baru ini, mungkin membuat sebahagian daripada mereka yang menghadapi masalah tersebut mula memeriksa semua tabiat pemakanan mereka atau berkira-kira untuk mendaftar di mana-mana gimnasium atau pusat kecergasan.

Ini kerana, hasil kajian oleh kumpulan penyelidik dari Universiti Oxford itu mendapati risiko obesiti sama bahayanya dengan merokok iaitu boleh memendekkan jangka hayat hidup seseorang.

Kumpulan penyelidik tersebut telah menjalankan sebanyak 57 kajian yang meliputi beberapa kawasan di Eropah dan Amerika Utara.

Kajian tersebut melibatkan seramai sejuta orang dan tempoh penyelidikan telah berlangsung selama 10 hingga 15 tahun.

Dalam tempoh tersebut, didapati lebih kurang 100,000 orang yang terlibat dalam kajian telah meninggal dunia.

Menggunakan kaedah ukuran indeks jisim badan (BMI) iaitu ukuran yang membahagikan berat seseorang dalam kilogram dan ketinggian dalam meter untuk menentukan tahap obesiti, para penyelidik tersebut mendapati jumlah kematian paling rendah pada manusia yang mempunyai BMI 23 hingga 24 iaitu ukuran normal berat badan ideal.

Dalam satu kenyataan rasmi mereka menyatakan, golongan yang mempunyai berat badan berlebihan mempunyai BMI daripada 25 hingga 29. Manakala bagi yang mengalami obesiti pula, BMI mereka melebihi 30.

Kajian tersebut yang telah diterbitkan bagu-baru ini dalam jurnal perubatan yang diberi nama Lancet. Jurnal perubatan tersebut telah dibiayai oleh Majlis Penyelidik Perubatan Britain, Pertubuhan Jantung Britain, Penyelidikan Kanser UK dan beberapa persatuan kesihatan lain.

"Jika anda terasa berat badan anda semakin naik, inilah masanya untuk mengurangkan berat badan," ujar salah seorang penyelidik, Sir Richard Peto.

Peto yang juga ahli statistik dan profesor di universiti yang sama menemui fakta bahawa mereka yang mempunyai BMI 30 ke atas kehilangan tiga tahun daripada umur mereka sepatutnya hidup.

"Mereka yang mempunyai BMI lebih daripada 40 akan kehilangan 10 tahun jangka hayat hidup, jumlah risiko yang sama dengan golongan yang kuat merokok," jelas Peto lagi.

Sementara itu, ketua projek penyelidikan yang juga seorang pakar epidemiologi di universiti berkenaan mendapati, sebanyak 50 peratus mereka yang mengalami obesiti akan mati lebih cepat daripada mereka yang mempunyai berat badan normal.

Dia juga mengeluarkan kenyataan bahawa kebarangkalian mereka yang mengalami obesiti untuk mati kerana penyakit seperti sakit jantung, kencing manis, sakit buah pinggang atau masalah paru-paru adalah sebanyak dua pertiga. Manakala satu daripada enam orang yang obesiti akan mati disebabkan kanser.

Salah seorang penyelidik lain pernah berkata bahawa sedikit kenaikan di dalam BMI sudah memadai untuk meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan kanser.

Keputusan hasil kajian terbaru itu nyata bercanggah dengan satu kajian terdahulu oleh kumpulan penyelidik berbeza, yang menyatakan bahawa golongan yang mempunyai berat badan berlebihan hidup lebih lama daripada mereka yang kurus dan mempunyai berat badan normal.

Bagaimanapun kajian tersebut telah disangkal kerana ia adalah kajian yang telah dibuat antara tahun 1975 hingga 1985 dan kesimpulan tersebut tidak lagi relevan untuk zaman ini.

Kadar peningkatan obesiti semakin mendadak di barat dan menjadi punca utama masalah jantung di barat.

"Adalah diharapkan orang ramai menyedari tentang risiko penyakit yang akan menyerang jika mereka mengalami obesiti dan mengambil langkah segera untuk mengurangkan berat badan dengan cara yang sihat".

Jangan minta cerai masa dalam kereta

suami tengah memandu.

Isteri : kita dah berkawin 15 tahun dah,saya rasa saya tak sesuai lagi bersama dengan awak... saya nak mintak cerai dengan awak.....

si suami diam dan terus memandu kereta ...bertambah laju....(70km)

isteri : saya dah tak cintakan awak lagi...sebenarnya saya dah ada teman lelaki....dia akan berkawin dengan saya lepas awak ceraikan saya... saya malas nak cerita panjang lagi.. dan saya tak nak awak cuba pujuk saya..saya dah bosan hidup dengan awak....!!

si suami terus memandu dengan penuh perasaan marah...masih diam...

Isteri : bila kita bercerai,saya nak rumah kita...

si suami masih diam ...memandu dengan lebih laju.....(80km)

isteri : saya nak anak kita juga...awak bukan boleh pelihara mereka.....

si suami masih diam ..tambah kelajuan (100 km)

isteri : saya nak kereta ini,kredit card dan saving akaun kita

sisuami masih diam, membelok kereta ke arah jaya jusco.......

isteri : awak ada ingin minta apa2??

suami : tak perlu....saya dah ada apa yang saya perlukan...

isteri : ya kah?? apa yang awak ada..??

suami : si suami menjawap sebelum beliau menlanggar dinding konkrit jaya jusco... saya ada air bag.....awak tak ada..

Jangan makan air tangan orang tak solat

Buat peringatan untuk kita yang sentiasa 'sibuk' /mencari alasan... .dll

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh, Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina drpd khinzir..
Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A.S. Begini kisahnya...

pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah berumahtangga , dia tak de .. zuriat lalu, terdetik dlm hati dia (nazar), "kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam. " Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak.

Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah... Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah..

Tapi, kalau zaman Nabi Musa, brgsiapa bernazar, walaupun haram, tetap kena laksanakan nazar tu.. lalu, si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya, pun pegilah bertemu dgn Nabi-Allah Musa. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya.. lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu, lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi Musa tadi... Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air yg jatuh dr bumbung rumah dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam..

Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat , sbb kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb.. anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak. takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat.. tak gamakkan?

tapi..lain pulak halnya dgn kita ni.. pagi petang.. mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia.. gelap lah hati kita.. sbb tu liat nak buat keja2 yg baik. beware apa yg kita makan... betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain memadai diutus melalui Jibril a.s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali (&utk umat Islam) , "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum." maknanya,"Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg lemah di bawah tanggunganmu." jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya, kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan Kelak

Mar 30, 2009

Gangguan dengkur


ADAKAH anda selalu tidur berdengkur atau pasangan selalu membuat anda tidak nyenyak dengan dengkurannya saban malam?

ADAKAH anda selalu tidur berdengkur atau pasangan selalu membuat anda tidak nyenyak dengan dengkurannya saban malam?

Bagi anda yang menghadapi masalah ini, jangan mudah putus asa kerana ada banyak cara mengatasinya.

Dengkuran adalah bunyi tisu mulut dan tenggorok yang bergetar dan berlanggar apabila udara bergerak melalui saluran pernafasan yang sempit ketika seseorang itu tidur.

Apabila anda tidur, otot di mulut dan tenggorok akan berehat. Ini akan mengecilkan saluran pernafasan (saluran dari hidung ke kotak suara).

Masalah bermula apabila ada sesuatu menghalang aliran udara melalui saluran yang sudah sempit ini.

Antara perkara yang boleh mendatangkan halangan itu ialah:

  • radang di hidung dan tekak

  • tonsil yang besar

  • rahang yang berubah kedudukan

  • lemak di sekeliling saluran pernafasan

  • lidah yang besar

  • langit-langit yang lembut

  • anak tekak yang lembut

    Justeru, apabila menghadapi masalah itu, jangan biarkan ia mengganggu hubungan anda suami isteri. Cubalah rawatan mudah ini untuk mengurangkan dengkuran.

  • Hilangkan lemak berlebihan dalam badan dengan cara bersenam, kurangkan makanan terutama yang berlemak. Apabila lemak berkurangan di bahagian tekak, ia dapat meluaskan saluran pernafasan dan menghindari dengkuran.

  • Jauhkan diri daripada pencetus dengkuran iaitu alkohol, pil tidur atau ubat-ubatan yang berkaitan. Dadah seperti itu menambah kadar kerehatan otot di hidung dan tekak. Menjauhkan bahan itu dapat menghalang ia daripada mengecilkan saluran pernafasan.

  • Biasakan tidur mengiring dan elak daripada terlentang. Cara tidur begini dapat menjauhkan lidah dari tekak lantas memberi ruang yang lebih luas di bahagian tekak untuk mengalir udara.

  • Atasi masalah alahan. Jika anda atau pasangan alah kepada habuk atau bau tertentu, hapuskan habuk dan bau itu daripada persekitaran rumah anda. Alahan akan mengganggu tisu di hidung dan tekak. Jika dapat diatasi, tisu ini tidak akan mengganggu.

  • Tinggikan kedudukan kepala dengan bantal ketika tidur. Ini dapat memberi ruang yang lebih besar di saluran pernafasan.

  • Tetapkan jadual tidur dan bangun pada waktu yang tetap setiap hari. Ini dapat menetapkan kadar pernafasan dan mengurangkan dengkuran.

  • Jauhi rokok. Mengurangkan asap rokok dapat meminimumkan lelehan dan bengkak pada tidu hidung dan tenggorok.

  • Lekatkan pelekat di hidung. Sebelum tidur, lekatkan dengan cara yang boleh menarik hidung anda keluar dan ke atas. Pelekat ini dapat menarik hidung anda keluar. Ini akan membuka saluran pernafasan hidung dengan lebih besar.
  • Kanak-kanak Melayu paling ramai tak bersarapan

    KEDENGARAN agak pelik, tetapi ramai kanak-kanak yang tidak bersarapan memberikan alasan tiada masa untuk makan.

    Alasan lain mereka tidak bersarapan setiap hari termasuk tidak lapar, tiada selera, tiada makanan serta waktu terlalu awal untuk makan.

    Kajian dijalankan Universiti Kebangsaan Malaysia yang tamat baru-baru ini, turut mendapati kira-kira 70 peratus daripada kanak-kanak di sekolah rendah bersarapan setiap hari manakala tiga daripada 10 kanak-kanak masih tidak bersarapan.

    “Bukan sukar menyediakan sarapan mudah yang berkhasiat untuk anak-anak. Roti antara contoh mudah sarapan selain buah-buahan yang masih boleh dikunyah jika mereka terpaksa mengejar bas pada awal pagi. Selain itu, kanak-kanak juga perlu dilatih minum susu pada usia masih muda lagi,” kata Profesor Madya Dr Norimah A Karim.

    Jika dilakukan perbandingan antara kaum, masyarakat India mencatatkan peratusan paling tinggi dari segi pengambilan sarapan setiap hari iaitu kira-kira 82 peratus, diikuti dengan masyarakat Cina (78.5 peratus) manakala pengambilan sarapan setiap hari untuk kanak-kanak Melayu pula kira-kira 63 peratus (peratusan lebih rendah berbanding pengambilan sarapan setiap hari di kalangan Bumiputera Sabah dan Sarawak).

    Kanak-kanak Melayu juga didapati paling ramai tidak mengambil sarapan langsung (8.8 peratus) manakala kanak-kanak India pula mencatatkan peratusan paling rendah iaitu 4.2 peratus.

    Menurutnya, tabiat pengambilan makanan ringan bukan sesuatu yang memudaratkan asalkan makanan terbabit disediakan secara berkhasiat.

    Malah penyediaan makanan ringan juga boleh dilakukan dengan mudah, sama seperti penyediaan sarapan dengan mengutamakan jenis makanan yang lebih berkhasiat.

    “Ramai yang menggemari makanan sejuk beku tetapi kebanyakannya perlu digoreng terlebih dulu. Sebaiknya, elakkan makanan sedemikian kerana ada makanan sejuk beku yang tidak perlu digoreng.

    “Pau kukus antara pilihan lebih baik, begitu juga dengan apam kukus. Menyediakan sandwic juga mudah, ditambah pula dengan intinya yang berkhasiat seperti telur dan tuna,” katanya.

    Menurut kajian berkenaan, tabiat pengambilan makanan ringan membabitkan makanan kurang berkhasiat menunjukkan peratusan paling tinggi iaitu sebanyak 37 peratus. Ini diikuti makanan ringan lain seperti biskut, roti, ais krim, coklat dan gula-gula.

    Tidak ketinggalan, peratusan tinggi pengambilan makanan segera dengan kira-kira 20 peratus kanak-kanak menikmatinya lebih daripada dua kali seminggu manakala kira-kira 30 peratus daripada mereka menikmatinya sekali seminggu.

    Jerat makanan ringan


    SEJAUH mana ‘kecekalan’ hati si ibu apabila si kecil merengek meminta dibelikan makanan ringan yang nyata kurang menyihatkan? Mampukah pula si ayah ‘menepis’ permintaan manja si anak yang kerap menyebut keenakan ayam atau kentang goreng yang lazimnya menjadi mainan siaran iklan di televisyen?

    SEJAUH mana ‘kecekalan’ hati si ibu apabila si kecil merengek meminta dibelikan makanan ringan yang nyata kurang menyihatkan? Mampukah pula si ayah ‘menepis’ permintaan manja si anak yang kerap menyebut keenakan ayam atau kentang goreng yang lazimnya menjadi mainan siaran iklan di televisyen?

    Sukar menidakkan keinginan anak apatah lagi apabila ibu bapa punya kemampuan untuk memenuhi apa jua selera makan si kecil kesayangan. Ditambah pula dengan gaya hidup seisi keluarga yang lebih senang bersantai di hadapan televisyen atau komputer, tidak mustahil masalah kegemukan juga menjadi-jadi.

    Lantas, bukan sesuatu yang mengejutkan jika ramai kanak-kanak kini terjebak dalam masalah berlebihan berat badan dan lebih parah, kegemukan yang keterlaluan atau lebih lazim disebut obes.

    Jika kanak-kanak di Amerika Syarikat dianggap juara kanak-kanak gemuk berbanding rakan mereka di negara lain, kanak-kanak Malaysia turut mempamerkan aliran yang tetap membimbangkan.

    Laporan awal kajian mengenai tabiat pemakanan dan corak aktiviti fizikal kanak-kanak sekolah rendah di Malaysia menunjukkan seorang daripada empat kanak-kanak didapati mengalami masalah berat badan berlebihan dan obes.

    Berdasarkan kajian dijalankan Universiti Kebangsaan Malaysia bersama Nestle itu, lebih 25 peratus kanak-kanak (lelaki dan perempuan) di negara ini didapati mengalami masalah berat badan berlebihan dan obes. Ia lebih ketara di kalangan kanak-kanak berusia 10 hingga 12 tahun membabitkan kira-kira 29.3 peratus berbanding 21.4 peratus masalah terbabit dikesan untuk kanak-kanak berusia enam hingga sembilan tahun.

    “Kanak-kanak kini hidup selesa dengan bermacam pilihan makanan malah kebiasaannya, kanak-kanak menikmati apa saja makanan yang diberikan ibu bapa mereka.

    “Justeru, kesedaran ibu bapa cukup penting malah mereka harus bertanggungjawab untuk menyediakan makanan yang menyihatkan untuk keluarga apatah lagi, anak-anak mungkin mudah tertarik pada pelbagai jenis makanan tidak berkhasiat yang banyak dijual di merata tempat khususnya di luar pagar sekolah,” kata Pensyarah Pemakanan, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, Fakulti Sains Bersekutu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Madya Dr Norimah A Karim, pada pembentangan laporan awal kajian terbabit di ibu negara, baru-baru ini.

    Pada masa sama, menurutnya, kanak-kanak di peringkat usia antara enam hingga 12 tahun itu juga didapati tidak aktif.

    “Baik dari segi pemakanan mahupun gaya hidup aktif, ia perlu bermula dari rumah. Kajian dijalankan Kementerian Kesihatan 2002-2003 menunjukkan hanya 14 peratus golongan dewasa melakukan senaman.

    “Jika golongan dewasa sendiri kurang bersenam, bagaimana pula mahu mendidik generasi lebih muda khususnya anak-anak untuk bersenam?” katanya.

    Turut memburukkan keadaan apabila sesetengah sekolah menggunakan waktu mata pelajaran Pendidikan Jasmani untuk mengajar mata pelajaran akademik khususnya di peringkat kelas yang bakal menduduki peperiksaan penting pada tahun berkenaan.

    Hadir sama pada pembentangan laporan awal berkenaan adalah Profesor Dr Mohd Ismail Noor, Profesor Madya Dr Ruzita Abd Talib dan Profesor Madya Dr Poh Bee Koon.

    Kajian bermula pada Ogos 2007 itu selesai dilaksanakan pada Mac 2009 membabitkan kira-kira 13,000 pelajar di seluruh negara. Bagaimanapun, laporan awal terbabit menunjukkan keputusan yang diperoleh daripada soal jawab bersama kira-kira 9,000 pelajar di seluruh negara, tidak termasuk Johor dan Melaka.

    Masalah kanak-kanak berlebihan berat badan dan obes mungkin dianggap sering melanda kanak-kanak di bandar, namun menurut Prof Ismail yang juga Presiden Persatuan Kajian Obesiti Malaysia, agak menarik apabila kajian turut mendapati kanak-kanak yang mengalami masalah berat badan dan obes lebih ramai di kawasan luar bandar.

    “Ia mungkin berpunca daripada pelbagai faktor apatah lagi kawasan luar bandar kini bukanlah seperti zaman dulu. Kawasan luar bandar kini mempunyai pelbagai kemudahan termasuk sistem pengangkutan yang lebih baik. Bermacam jenis makanan boleh didapati dengan mudah manakala aktiviti fizikal pula kurang memberangsangkan.

    “Pada masa sama, kesedaran terhadap gaya hidup yang menyihatkan juga mungkin agak rendah di kalangan penduduk di kawasan luar bandar,” katanya.

    Berdasarkan kajian berkenaan, kanak-kanak di sekolah rendah nyata tidak begitu aktif sama ada pada waktu sebelum kelas bermula atau selepas kelas. Selepas waktu sekolah, kanak-kanak lelaki didapati lebih banyak melakukan pergerakan apabila kira-kira 30 peratus daripada mereka aktif bermain (sama ada berlari atau terbabit dalam permainan).

    Namun, bagi kanak-kanak perempuan, 50 peratus daripada mereka lebih senang duduk membaca atau bersembang daripada terbabit dalam permainan manakala hanya 15 peratus aktif berlari atau bermain.

    Pembabitan dalam bidang sukan di kalangan pelajar sekolah rendah di bandar dan luar bandar juga tidak jauh berbeza iaitu hanya 53.4 peratus pelajar di bandar yang bersukan dan 58.7 peratus di luar bandar.

    Laporan penuh kajian berkenaan yang turut meliputi pengambilan sarapan, tabiat pengambilan makanan ringan dan aktiviti fizikal kanak-kanak sekolah rendah itu dijangka dibentangkan pada Ogos ini.

    Galak anak baca

    ANTARA buku dan televisyen, yang mana satu lebih menarik perhatian anak anda? Jika dibuat tinjauan rambang, tentu ramai ibu bapa mengatakan anak mereka lebih gemar menonton televisyen berbanding menumpukan perhatian terhadap bahan bacaan.


    Kalau menonton televisyen, memang mudah terleka, apatah lagi jika ia rancangan diminati dan ditunggu. Apapun, jika inginkan kejayaan anak, ibu bapa perlu membuat peraturan menonton televisyen untuk anak.


    Hadkan waktu menonton bagi membolehkan masa yang ada digunakan untuk mengulang kaji pelajaran, membuat kerja rumah dan beriadah. Selain itu, ibu bapa perlu mengawasi pendedahan anak kepada permainan video dan Internet.

    Anda boleh membuat peraturan tidak membenarkan anak menonton televisyen ketika minggu persekolahan. Mereka cuma boleh menonton pada hujung minggu atau jika mahu memberi kelonggaran, mereka juga boleh berbuat demikian pada Jumaat iaitu hujung minggu persekolahan.

    Syaratkan anak cuma boleh menonton atau bermain selepas menyiapkan kerja sekolah dan mengulang kaji pelajaran atau waktu bermain pada jam tertentu.

    Semaikan minat membaca dalam diri anak sejak kecil. Selain memperbanyakkan amalan bacaan al-Quran sewaktu mengandung, ibu boleh membacakan cerita untuk anak dalam kandungan bagi membiarkan ia terbiasa dengan suara ibu.

    Ketika anak masih kecil, belikan bahan bacaan berwarna dan mempunyai ilustrasi menarik bagi menarik minat anak. Luangkan masa membaca buku cerita untuk anak. Cara itu dapat meningkatkan kemampuan otak anak dan memperbanyakkan perbendaharaan katanya.

    Terbit perasaan ingin tahu mengenai kesudahan cerita hingga membuatkan anak menumpukan sepenuh perhatian terhadap penceritaan anda. Perasaan ingin tahu itu mendorong mereka untuk bertanya dan membuat andaian cerita selanjutnya.

    Sesekali, tanya si kecil apa kemungkinan yang berlaku pada pengakhiran cerita bagi merangsang daya imaginasi anak. Mereka akan berusaha mencari jawapan sendiri membuatkan otak sentiasa berfikir.

    Ajak anak ke kedai buku untuk memupuk tabiat suka membaca. Selepas memilih bahan bacaan bersesuaian dengan usia anak, biarkan pula anak memilih satu atau dua bahan bacaan yang mereka sukai.

    Jika mereka seronok merasai pengalaman masuk ke dalam ‘dunia buku’, ajak pula mereka ke perpustakaan untuk ‘pengembaraan’ lebih luas.

    Luangkan masa bersama anak memilih bahan bacaan yang sesuai di khazanah ilmu itu. Anak akan mengalami sendiri suasana membaca dengan penuh tumpuan kerana keadaan perpustakaan yang sunyi.

    Setiap tahun, pelbagai jualan buku secara besar-besaran diadakan dengan nama seperti pesta buku atau pasar buku. Ini masanya anda mencari pelbagai jenis bahan bacaan dengan tawaran harga istimewa. Bawa anak ke pesta buku untuk menunjukkan kepadanya budaya mencintai ilmu di kalangan masyarakat kita.

    Selain menyediakan suasana kondusif atau bilik bacaan di rumah, pupuk minat anak untuk membaca walau di mana saja.

    Tidak semestinya ketika hendak membaca, mereka perlu ada di tempat khusus. Biasakan membaca pada waktu terluang atau beberapa tempoh sehari sehingga ia menjadi amalan.

    Hadiahkan buku kepada anak sebagai galakan minat membaca. Walaupun pada zaman kecanggihan teknologi masa kini, maklumat boleh didapati menerusi pelbagai cara, membaca adalah sumber utama ilmu pengetahuan.

    Pantau bahan bacaan anak dan alihkan tumpuan mereka terhadap bahan bacaan bermanfaat serta dapat meluaskan pengetahuan.

    Mar 29, 2009

    Pemilihan UMNO 2009




    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Tan Sri Datuk Seri Onn Ismail Kapar

    02 Datuk Paduka Badruddin Amiruldin Jerai 272

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Mohamad Aziz Sri Gading Menang tanpa bertanding

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Seri Najib Razak Pekan

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Tan Sri Muhyiddin Yassin Pagoh 1575

    03 Tan Sri Muhammad Muhd Taib Kelana Jaya

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Bagan Datoh 1592

    02 Datuk Seri Mohd Shafie Apdal Semporna 1445

    03 Datuk Seri Dr Rais Yatim Jelebu

    04 Tan Sri Mohd Isa Samad Teluk Kemang

    05 Datuk Seri Syed Hamid Albar Kota Tinggi

    06 Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Pasir Gudang

    07 Tan Sri Rahim Tamby Chik Masjid Tanah

    08 Datuk Seri Hishammuddin Hussein Sembrong 1515

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah Petaling Jaya Utara

    02 Datuk Ahmad Husni Mohd Hanadzlah Tambun 1529

    03 Datuk Dr Abd Latiff Ahmad Mersing 1624

    04 Datuk Dr Awang Adek Hussin Bachok 1481

    05 Datuk Seri Idris Jusoh Besut 1275

    06 Datuk Sazmi Miah Machang

    07 Datuk Seri Adnan Yaakob Bentong

    08 Datuk Azeez Abdul Rahim Baling 1265

    09 Datuk Azimi Daim Kulim - Bandar Baharu

    10 Datuk Tajuddin Abdul Rahman Pasir Salak 1685

    11 Datuk Lajim Ukin Beaufort 1804

    12 Datuk Seri Dr Md Isa Sabu Kangar

    13 Datuk Idris Haron Tangga Batu 1658

    14 Datuk Zahidi Zainul Abidin Padang Besar

    15 Senator Datuk Syed Ali Abbas Al Habshee Cheras

    16 Senator Tan Sri Jins Shamsudin Bukit Gantang

    18 Datuk Ishak Ismail Seremban

    19 Datuk Azhar Ibrahim Kepala Batas

    20 Dr Mohd Puad Zarkashi Batu Pahat 1700

    21 Datuk Seri Azalina Othman Said Pengerang

    22 Datuk Seri Zulhasnan Rafique Setiawangsa 1431

    23 Datuk Dr Abdullah Md Zin Besut

    24 Datuk Shahrir Abdul Samad Johor Bahru

    25 Datuk Mohd Johari Baharum Kubang Pasu

    26 Datuk Ahmad Shabery Cheek Kemaman 1377

    27 Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar Larut

    28 Datuk Noh Omar Tanjong Karang 2084

    29 Datuk Halimah Mohamed Sadique Tenggara

    30 Datuk Mustapa Mohamed Jeli 2259

    31 Datuk Bung Moktar Radin Kinabatangan 1517

    32 Datuk Seri Musa Aman Libaran 2084

    33 Datuk Seri Mohamad Hasan Rembau

    34 Datuk Saifuddin Abdullah Temerloh 1619

    35 Datuk Hamzah Zainudin Larut 1518

    36 Datuk Mohd Zin Mohamed Sepang 1854

    37 Senator Datuk Azian Osman Ipoh Timor 2060

    39 Datuk Astaman Abdul Aziz Wangsa Maju

    40 Datuk Shaziman Abu Mansor Tampin 1705

    41 Datuk Noraini Ahmad Rompin

    42 Datuk Seri Dr Jamaluddin Mohd Jarjis Rompin 1622

    43 Datuk Seri Dr Hilmi Yahya Balik Pulau

    44 Senator Datuk Dr Norraesah Mohamad Balik Pulau 1611

    45 Datuk Hasan Malek Kuala Pilah

    46 Datuk Seri Dr Siti Zaharah Sulaiman Paya Besar

    47 Datuk Zainal Abidin Osman Nibong Tebal 2054

    48 Datuk Seri Ismail Sabri Bera 1838

    49 Datuk Abdul Ghani Othman Ledang

    50 Datuk Seri Shahidan Kassim Arau

    51 Datuk Seri Mahdzir Khalid Padang Terap 1584

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Tan Sri Rafidah Aziz Kuala Kangsar 280

    02 Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil Lembah Pantai 507

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Kamilia Ibrahim Kuala Kangsar Menang tanpa bertanding

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Tan Sri Napsiah Omar Kuala Pilah Menang tanpa bertanding

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Senator Datuk Saripah Aminahbi Syed Mohd Jelutong Menang tanpa bertanding

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Jahara Hamid Tasek Gelugor

    02 Ros Suryati Alang Bayan Baru 405

    03 Datuk Dayang Mahani Tun Pengiran Ahmad Raffaee Sipitang

    04 Puan Sri Sa'adah Abd Samad Bandar Tun Razak

    05 Madihah Ab Aziz Kota Bharu

    06 Senator Datuk Armani Mahiruddin Libaran 463

    07 Dr Robia Kosai Muar

    08 Datuk Zaleha Hussin Kubang Kerian

    09 Datuk Mas Normah Mas Junid Bukit Bintang

    10 Datuk Ainon Khariyah Datuk Mohd Abas Pasir Salak

    11 Dr Rozaidah Talib Ampang

    12 Senator Datuk Maznah Mazlan Rompin 374

    14 Suraya Yaacob Pendang 388

    15 Datuk Melati Ali Pekan

    16 Senator Datuk Noorhayati Onn Klang 463

    17 Datuk Azizah Mohd Dun Beaufort 371

    18 Datuk Norhayati Omar Kuala Pilah 432

    19 Che Arpah Ariffin Padang Terap

    20 Norliza Abdul Rahim Bukit Gelugor 377

    21 Norliza Ahmad Kapar 347

    22 Senator Wan Hazani Wan Mohd Nor Gua Musang 344

    23 Zainab Nasir Tampin

    24 Datuk Mastika Junaidah Husin Arau

    25 Datuk Jamelah A Bakar Batu Kawan 400

    26 Hasnah Salam Alor Gajah 520

    27 Datuk Rosni Zahari Maran 480

    28 Senator Sharifah Azizah Syed Zain Kluang 375

    29 Mariany Mohammad Yit Bukit Bintang

    31 Marlia Abd Latiff Padang Serai 416

    32 Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim Baling

    33 Datuk Khamsiyah Yeop Lenggong

    34 Haliza Abdullah Batu Pahat

    36 Datuk Halimah Mohamed Sadique Tenggara

    37 Datin Dr Nik Nik Yahya Kota Bharu

    38 Nora'shekin Yusof Batu

    39 Jumabi Mohamad Bagan

    40 Datuk Siti Salmah Mat Jusak Padang Rengas

    41 Noriah Mahat Pagoh 412

    42 Latipah Omar Masjid Tanah

    43 Datuk Rusnah Kassim Tanjong Malim 430

    44 Datin Paduka Mesrah Selamat Kuala Selangor

    45 Datuk Maznah Abd Hamid Jerlun 509

    46 Datin Paduka Seripah Noli Syed Hussin Kelana Jaya 367

    47 Azihani Ali Kangar 385

    48 Munaliza Hamzah Petaling Jaya Selatan

    49 Datuk Amisah Yassin Ranau

    50 Fatimah Hamat Hulu Terengganu

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Mukhriz Mahathir Kubang Pasu 232

    02 Datuk Seri Mohamad Khir Toyo Sungai Besar 254

    03 Khairy Jamaluddin Rembau 304

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datuk Razali Ibrahim Muar 417

    02 Datuk Reezal Merican Naina Merican Kepala Batas 373

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Rami Simbok Puchong

    02 Datuk Abdul Fattah Abdullah Cameon Highlands 460

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Muhammad Yadzan Mohammad Tanjong Malim 202

    02 Mohamad Radhi Abdullah Kelana Jaya

    03 Syed Azmi Ahmad Syed Nazir Ahmad Tanjong

    04 Jaigani Jaafar Sembrong

    05 Osman Ahmed Sipitang

    06 Kamarudin Hassan Segambut

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Ahmad Izany Mohd Nor Seremban

    02 Zubir Zabidi Alor Star 419

    03 Mohd Johari Abu Bakar Hulu Terengganu

    04 Nadziruddin Mohamed Bandi Telok Intan

    05 Norman Zahalan Bayan Baru

    06 Tengku Azman Tengku Zainol Abidin Bukit Bintang 455

    07 Datuk Seri Shamsudin Md Saad Jerlun

    08 Datuk Novandri Hasan Basri Bukit Gelugor

    09 Shafiqurrahman Shamsuddin Kuala Kedah 569

    10 Ali Mazat Salleh Kulai 437

    11 Megat Zulkarnain Omardin Gombak 436

    12 Tun Faisal Ismail Aziz Putrajaya 402

    13 Anuar Safian Kubang Kerian

    14 Mohd Zaidi Ilamdin Kelana Jaya

    15 Lob Mahadir Abdul Shukur Shah Alam

    16 Mohd Faiz Mohd Raih Setiawangsa

    17 Datuk Ahmad Darus Kepala Batas 446

    18 Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi Langkawi

    19 Mohd Husaimi Hussin Besut

    20 Lokman Noor Adam Shah Alam 406

    21 Datuk Mohd Azmi Hamzah Kota Raja

    22 Zamri Zainol Abidin Pokok Sena 344

    23 Mohd Amin Hamidon @ Hampon Pengerang

    24 Mohd Zamri Mohd Idrus Pasir Gudang

    25 Mohd Gasing Saling Kalabakan 534

    26 Azizul Nizam Bidin Merbok

    27 Mohd Afandi Yusoff Rantau Panjang 503

    28 Jawawi Jaafar Tenom 471

    29 Mohd Najib Mohd Isa Telok Kemang

    30 Mohamed Suffian Awang Kuantan 657

    31 Aziaan Ariffin Balik Pulau

    32 Saiful Ismail Saaya Kuala Kangsar

    33 Jasni Shafie Padang Terap

    34 Norizan Ali Kepong

    35 Nixon Abdul Habi Semporna

    36 Mohamad Sazali Kamilan Lembah Pantai

    37 Rosli Hasan Bukit Jalil

    38 Ahmad Zaki Zahid Putrajaya 446

    39 Asri Abdul Rahman Selayang

    40 Dr Mohasdjone @ Mohd Johari Mohamad Besut

    41 Nor Hazaimi Hamzah Bukit Bendera

    42 Mohd Hisamudin Yahaya Putrajaya 388

    43 Zainuri Zainal Klang

    44 Kamarol Salleh Pokok Sena

    45 Mohd Razlan Muhammad Rafii Seputeh

    46 Nazir Hussin Akhtar Husin Titiwangsa 410

    47 Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak Jerantut 471

    48 Mohd Anis Hisham Abd Aziz Kuala Selangor

    49 Bahrul Razha Chuprat Kota Kinabalu

    50 Muhammad Khairun Aseh Putrajaya 389

    51 Mohamad Nazim A Samad Kota Melaka

    52 Dr Faizal Tajuddin Pasir Salak

    53 Datuk Mohamed Hazali Abu Hassan Kuala Selangor

    54 Khalid Mohamed Johor Bahru

    55 Sohaimi Shahadan Selayang 541

    56 Zakaria Dullah Simpang Renggam

    57 Ung Md Salleh Ung Abd Jamal Serdang

    58 Mohd Iruan Zulkefli Lenggong 387

    59 Hamunir Hamzah Kangar

    60 Fakhrul Zafran Absl Kamarul Azman Gelang Patah

    61 Ahmad Suhairi Ahmad Hariri Shah Alam

    62 Marzuki Yahya Bagan

    63 Mohd Anuar Mohammad Nor Marang

    64 Syahrin Md Jamaludin Tebrau 404

    65 Mohd Fairuz Mohd Sakirin Klang

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Datin Ismalina Ismail Wangsa Maju 59

    02 Datuk Shahaniza Shamsudin Maran 239

    03 Ida Rahayu Md. Noor Petaling Jaya Utara 146

    04 Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin Papar 245

    05 Saarah Ali Bashah Seputeh 3

    06 Bibi Sharliza Mohd Khalid Rembau 86

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Norlee Ashilin Datuk Radzi Lembah Pantai 255

    03 Nordiana Shafie Kuala Terengganu 75

    04 Haslinda Mohd Zerain Ampang 94

    05 Shahanim Mohamad Yusof Sungai Petani 353

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Roslinda Abd Rahman Rasah

    02 Azlieza Azizan Tangga Batu 445

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Hasspalela Mohammad Hassan Kulai 499

    02 Rosmarynda Mohamad Rasidi Bandar Tun Razak

    03 Zakiah Kalipunya Semporna

    No Calon Nama Bahagian Bil Undi
    01 Roselinda Abd Jamil Klang

    02 Norhasmimi Abdul Ghani Kuala Krau

    03 Zurina Abd Rahman Hulu Terengganu

    04 Siti Fatimah Amir Setiawangsa

    05 Jamilah Hanim Othman Petaling Jaya Selatan

    06 Hamizah Abdollah Zawawi Putrajaya

    07 Fatimah @ Nik Fatimah Nik Salleh Tumpat 400

    08 Azifah Abdul Rahman Pokok Sena

    09 Rita Syarinda Manaf Najid Dungun

    10 Rosmarynda Mohamad Bandar Tun Razak

    11 Azana Rita Abdul Aziz Tambun

    12 Ellyana Mohd Muslim Tan Padang Besar

    13 Zauyah Zainuddin Bandar Tun Razak

    14 Rohaizah Yang Yussof Kuala Kangsar

    15 Azlinda Alis Kubang Kerian

    16 Wan Zawiyah Wan Halim Kubang Pasu 433

    17 Norhamizah Mat Tahir Selayang 482

    18 Dayang Maimunah Sidek Sipitang 453

    19 Azliza Ahmad Seputeh

    20 Nordiana Shafie Kuala Terengganu

    21 Noor Marry Abdul Karim Jelebu

    22 Nashua Fauzun Segambat

    23 Wan Noor Dizamdila Wan Mustafa Arau

    24 Masmira Mohd Salleh Bukit Bintang

    25 Azlinda Zubir Bukit Katil 510

    26 Em Roosehaziram Mohd Rahim Pengkalan Chepa

    27 Fahariyah Md Nordin Ledang 474

    28 Jamilah Awang Nibong Tebal

    29 Faraha Ismail Mersing

    30 Zahida Zarik Khan Pandan 501

    31 Norsabrina Mohd Noor Kulim-Bandar Baharu 426

    32 Nur Fazlim M Mohamed Kunju Kemaman

    33 Mas Ermieyati Samsudin Masjid Tanah 604

    34 Idamoerni Zakaria Bukit Gelugor

    35 Isfarina Mohd Bali Ipoh Barat 444

    36 Hasrunizah Hassan Pontian 514

    37 Rina Mohd Harun Sepang

    38 Dr Wan Norashikin Wan Noordin Pasir Salak

    39 Hamidah Mohd Jaffar Putatan

    40 Asmaiza Ahmad Padang Besar 498

    41 Anita Murad Tenggara

    42 Julie Sabran Beluran

    43 Hartini Abdul Rahman Jerantut

    44 Herni Azura Ghafar Subang

    45 Seriwani Sabtu Setiawangsa 395

    46 Norashikin Abdul Rahman Rasah

    47 Huzry Fionnawatty Hussein Segambut

    48 Inahwyati Jaini Tenom

    49 Noor Hayati Fitrah Shahril Bayan Baru

    50 Wan Salwati Abdullah Seremban 465

    51 Nik Nora Hiryani Nik Mohamed Yusoff Gua Musang

    52 Nor Azita Abdul Rahman Pekan 414