Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (49) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (55) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Feb 28, 2009

Kenapa kanak-kanak berbohong?

YAH suka pakai baju dalam mama,'' dengan selamba anak berusia 4 tahun bercerita sewaktu bersiar-siar di kompleks membeli-belah bersama ibunya.

''Ulang sekali lagi? Bila?,'' soal ibu tidak percaya dan terkejut dengan kenyataan anak perempuannya itu.

''Ketika mama tidur,'' jawabnya dan mula menjelaskan dengan teliti bagaimana pada setiap pagi Sabtu, bapanya akan menyarungkan baju dalam ibu dan melompat girang.

Kanak-kanak berkenaan bersungguh-sungguh bercerita mengenai 'rahsia hitam' bapanya itu sehingga ibu terpaksa berdepan dengan suaminya berhubung perkara tersebut.

Si suami yang bekerja sebagai guru sekolah bagaimanapun menafikan dia gemar 'menggayakan' baju dalam isterinya dan mereka berdua akhirnya ketawa besar mengenai cerita dongeng anak tersebut.

Mengapa kanak-kanak itu berbohong kepada ibunya? Sekiranya dia menipu untuk mengelak hukuman atau mendapat sesuatu, mungkin boleh diterima lagi tetapi kanak-kanak berkenaan berbohong dengan kerap sekadar suka-suka dan tidak mengaku akan perbuatannya itu.

Patutkah ibu berkeras menyuruh anaknya berhenti berbohong kerana bimbang menjadi satu penyakit atau membiarkannya sahaja agar tidak menghalang kreativiti kanak-kanak itu.

Menurut pakar psikologi kanak-kanak di Potomac, Maryland, Amerika Syarikat (AS), Dr. Michael Brody, kanak-kanak tersebut tidak menghadapi sebarang masalah.

Malah katanya, kebanyakan kanak- kanak tidak mengetahui perbezaan antara kebenaran dan fiksyen. Malah, pembohongan seumpama itu boleh juga dianggap sebagai petanda yang positif.

''Kanak-kanak tadika yang mempunyai IQ yang tinggi lebih berkemungkinan untuk menipu,'' jelas Angela Crossman, profesor psikologi bersekutu di John Jay College of Criminal Justice di New York.

Beliau yang menjalankan kajian atas topik berkenaan mendapati bahawa kecekapan berbohong pada peringkat awal boleh dikaitkan dengan kemahiran sosial yang baik apabila meningkat remaja.

Tentu sahaja tidak semua pembohongan kanak-kanak itu sekadar insiden yang boleh dibiarkan begitu sahaja, lebih-lebih lagi jika anda ingin membesarkan anak yang menghargai kejujuran.

Justeru, mengetahui jenis-jenis penipuan pada setiap peringkat usia anak boleh membantu membimbing mereka ke arah mementingkan kejujuran pada usia yang sesuai.

Contohnya, sepasang kembar yang pandai menuding jari pada pasangan masing-masing jika ditanya lampin siapa yang berbau busuk.

Ini kerana mereka tidak suka melalui proses remeh menukar lampin kotor, jadi secara semula jadinya mengelak dengan menipu mengenainya.

Penipuan kecil seumpama itu hanyalah permulaan. Kanak-kanak berusia dua atau tiga tahun biasanya akan membuat penipuan atau menafikan sesuatu perbuatan yang telah dilakukan sama ada untuk melepaskan diri atau mendapat ganjaran daripadanya.

Sebenarnya, ibu bapa tidak digalakkan menghukum kanak-kanak kerana 'melencong kebenaran' kerana mereka tidak tahu perbuatan itu adalah salah.

Contohnya, apabila anak berusia dua tahun menarik ekor kucing tetapi mengatakan 'kawan imaginasinya' yang melakukannya, respons terbaik adalah untuk berkata kepadanya; ''Kucing juga ada perasaan,''.

Penulis buku Raising Kids With Character (Membesarkan anak dengan perwatakan), Dr. Elizabeth Berger berpendapat, jangan memulakan pergaduhan dengan anak agar dia mengakui perbuatannya itu.

''Strategi yang lebih baik adalah mengelak pertembungan. Jangan bertanya padanya, ''Kamukah yang memecahkan pasu ibu?" Sebaliknya, katakan: ''Tengok, pasu sudah pecah.''

''Jika ibu bapa membuat tuduhan dalam keadaan marah, anak-anak pasti membohong untuk melepaskan diri daripada dimarahi,'' katanya.

Kanak-kanak berusia tiga hingga lima tahun mempunyai imaginasi yang lebih kuat dan ketika inilah mereka mengenali rakan-rakan halimunan, raksaksa bertanduk dan pelangi bercakap.

Dr. Berger menjelaskan, cerita rekaan kanak-kanak tadika kadang kala boleh menjadi sekadar suka-suka atau keinginan yang mendalam.

Bagaimanapun ,sekiranya anak kelihatan gembira dan mempunyai hubungan realistik dengan orang-orang penting dalam hidupnya, tiada apa yang perlu dibimbangkan mengenai kemahuannya berfantasi.

Dalam kes lain, Shea McMahon, 8, dan adiknya, Jack, 6, dari Austin, Texas, tidak mengaku mengambil gelang hospital adik bongsu yang baru lahir daripada kotak simpanan ibu mereka, Shannon.

Shannon memujuk, memarahi dan menghukum dengan tidak memberikan sarapan kepada dua anak lelakinya itu sehingga salah seorang mengakui kesalahan mereka.

Akhirnya, Jack mengaku berbuat demikian tetapi apabila ditanya lebih lanjut mengenai gelang itu, kanak-kanak berkenaan segera menyatakan dia tidak mengambilnya tetapi mengaku kerana mahu ibunya berhenti menyoal mereka.

Percubaan Jack menanggung bebanan kesalahan abangnya itu merupakan langkah tumbesaran yang penting, iaitu kebolehan berbohong 'sunat' (white lie) atau pembohongan pro-sosial. Ia juga menunjukkan kesedaran sosial dan sensitiviti kanak-kanak itu pada awal usia.

Kajian turut mendapati kanak-kanak lima hingga lapan tahun masih sesekali berbohong untuk beberapa sebab seperti bimbang ibu bapa kecewa, hukuman yang bakal diterima atau ditekan menjangkau had (seperti melakukan kerja sekolah Matematik).

Justeru, sebelum anda menghukum anak dengan menyuruhnya berkurung dalam bilik atau tidak boleh menonton TV, cuba siasat punca mengapa dia berbohong dan fahami alasannya itu.

Kanak-kanak yang sedang meningkat remaja berusia antara sembilan hingga 14 tahun pula mempunyai corak perkembangan tersendiri.

Kebanyakan mereka lebih suka berahsia mengenai butiran hidup masing-masing sebelum meluahkan perasaan itu.

Sikap ini bukan tanda ketidakjujuran atau si anak melakukan sebarang kesalahan. Sebaliknya, ia mencerminkan kematangan anak yang semakin berkembang.

Dan tentu sekali jika anak diberikan lebih kebebasan disebabkan umurnya, dia mungkin akan mengambil kesempatan sekali-sekali.

JPembohongan mengenai kerja sekolah, tugasan atau memberus gigi, meskipun menyakitkan hati tetapi bukanlah sesuatu yang pelik bagi kanak-kanak seusianya.

Pun begitu sekiranya anak kerap membohong secara kronik, anda mungkin memerlukan bantuan profesional untuk menanganinya kerana ia mungkin disebabkan tekanan lain.

Bagi membantu mengawal keadaan ini juga, anda boleh menjadi contoh yang terbaik untuk anak atau adik anda.

Jelaskan kepadanya bagaimana menipu boleh merosakkan kredibiliti seseorang dan perhubungan agar suatu hari nanti mereka akan lupa tabiat itu serta membesar menjadi orang dewasa yang jujur.

Pasangan berzina dibelit ular

"Ambillah iktibar dari kisah benar ini..

Melihat pendedahan yang dibuat oleh sebuah stesen televisyen swasta
baru-baru ini mengenai anak bangsa kita yang melakukan perbuatan terkutuk di dalam hutan terutamanya di pusat-pusat perkelahan mengingatkan..............


Pengalaman saya berhadapan dengan sepasang tunang yang mengadu menghadapi masalah besar beberapa tahun lalu," beritahu Ustaz Abdullah Mahmud, penceramah bebas yang dikenali ramai. Tambahnya, beliau memang tidak hairan dengan pendedahan tersebut kerana sepanjang menjadi penceramah, kaunselor dan merawat orang, dia didatangi oleh golongan remaja yang mengadu menghadapi masalah akibat terlanjur terutamanya si wanita yang mengandung setelah berzina di merata tempat tak kira hutan, hotel, rumah kosong, dalam semak, kereta dan sebagainya.
"Adakalanya saya menitiskan air mata apabila mengingatkan pergaulan bebas anak muda kita yang makin menjadi-jadi. Mereka ini langsung sudah tidak takut bala Tuhan. Mereka sudah tidak dapat membezakan antara halal dan haram," tegas beliau dengan nada kesal.
Berbalik kepada pasangan tunang yang datang menemui beliau di pejabatnya di Batu Caves, Selangor ketika itu, Ustaz Abdullah menjelaskan pasangan itu yang berumur lingkungan pertengahan 20-an itu datang untuk meminta pertolongannya. "Apa yang boleh saya bantu encik?" Tanya Ustaz Abdullah kepada mereka. Si lelaki kelihatan malu-malu untuk menceritakan masalahnya manakala si perempuan mencubit paha lelaki itu mungkin meminta agar segera menceritakan masalah mereka.
Ustaz Abdullah yakin masalah yang dihadapi oleh pasangan itu agak berat kerana berdasarkan pengalaman, lazimnya hanya mereka yang menghadapi
masalah besar saja akan pergi menemui kaunselor atau ustaz bagi mencari jalan agar kekusutan yang dialami mereka terlerai. "Ustaz...macam ini, saya dan tunang saya ada masalah sikit. Ketika tidur, saya selalu nampak ular dalam rumah. Begitu juga dengan tunang saya. Seringkali ketika tidur, tunang saya menjerit-jerit. Dia kata ular besar datang membelitnya.
"Saya sendiri sudah takut hendak masuk di dalam semak kerana sering terbayang ada ular," beritahu lelaki itu ringkas. Mendengar masalah itu, Ustaz Abdullah termenung sejenak. Dia merenung memikirkan "penyakit" aneh yang dihadapi oleh pasangan itu. "Awak pernah pukul ular ke?" Ustaz Abdullah mengajukan soalan rambang . Bagaimanapun lelaki itu menggeleng kepala sambil memberitahu dia tidak pernah memukul ular. Lelaki itu turut memberitahu dia dan tunangnya jadi fobia kepada ular dan akibat itu badan mereka menjadi lemah tidak bermaya akibat sering terkejut.
Mereka juga menyatakan telah pergi menemui beberapa orang bomoh meminta air penawar agar kelibat ulat tidak tergambar lagi dalam bayangan matanya tetapi semuanya tidak menjadi. "Selalunya kalau jadi macam ni, pasti ada sebabnya. Kalau tidak ada sebab tertentu, setahu saya perkara seperti ini tidak akan berlaku tambahan lagi berdasarkan pengamatan saya, awak berdua bukan terkena sihir," kata Ustaz Abdullah yang menyedari pasangan tunang itu cuba menyembunyikan cerita yang sebenar kepadanya.
Namun lelaki itu tetap berkeras menyatakan mereka tidak pernah melakukan sesuatu kesalahan seperti memukul ular dan sebagainya."Tak perlu hendak malu. Saya hendak tahu ini pun, bukannya saya bermaksud hendak campur hal encik tapi dengan mengetahui puncanya, mudahlah sikit saya berikhtiar kalau-kalau ada serasi, Allah akan makbulkan permohonan kita," pujuk Ustaz Abdullah lagi.
Sebaik saja mendengar kata-kata itu, wajah mereka tiba-tiba berubah. Si perempuan pula tiba-tiba menitiskan air mata manakala yang lelaki tunduk ke bawah memandang lantai. Dia kelihatan malu untuk bertentangan mata dengan Ustaz Abdullah. "Macam ini Ustaz, sebenarnya saya kena belit ular sawa setahun yang lalu, sejak itu saya mengalami masalah ini, sering diganggu dengan bayangan ular. Tunang saya juga kena belit ular," akui lelaki itu agak mengejutkan Ustaz Abdullah.
Ustaz Abdullah yang tidak begitu faham dengan penjelasan itu terus bertanya kepada mereka bagaimana cerita yang sebenarnya. Barangkali setelah yakin dengan keikhlasan Ustaz Abdullah untuk membantu, akhirnya pasangan itu menceritakan segala-galanya. Cerita lelaki itu, kejadian itu berlaku sebelum mereka bertunang. Pada suatu hari, mereka yang mengaku bekerja di sebuah syarikat yang sama di Shah Alam, Selangor mengatur janji untuk pergi ke sebuah tempat perkelahan di Selangor. Mereka yang kebetulan bekerja syif malam telah mengambil keputusan untuk pergi pada hari biasa kerana pada hari tersebut orang tidak ramai maka mudahlah mereka bermadu asmara dan bercengkerama.
Menurut lelaki itu lagi, sebelum itupun, mereka pernah pergi ke situ pada hujung minggu. Bagi mereka, pada hujung minggu tidak sesuai kerana, pengunjung terlalu ramai, maka menyukarkan mereka untuk bercumbu rayu. Itupun mereka memilih tempat terlindung tetapi tidak terlepas daripada gangguan pemuda-pemuda yang suka mengendap. "Hanya dua bulan perkenalan, kami sudah terlanjur. Ketika saya dibelit ular tempoh hari, saya berkenalan dengan tunang saya ini sudah enam bulan.
Banyak kali sudah kami melakukan perbuatan terkutuk itu," nyata lelaki itu sambil menangis. Sebaik saja sampai di kawasan perkelahan yang mempunyai sebatang anak sungai itu, dia menyorokkan motosikal di dalam semak. Manakala tempat mereka bersama terlindung di sebalik pokok balak berhampiran gigi air sungai. Pada tengahari itu memang sunyi. Seorang manusia pun tidak kelihatan.
Bukan main seronoklah mereka berdua kerana dapat bermadu kasih tanpa gangguan, meskipun terbit rasa bimbang kalau ada yang mengintip di sebalik semak atau diserbu pihak berkuasa tapi perasan rindu dendam yang membara mengatasi segala-galanya. Di situ, pada mulanya mereka berbual-bual sambil berpegangan tangan. Kemudian melarat ke bahagian lain pula. Seterusnya nafsu mula menguasai diri masing-masing. Berbekalkan kertas suratkhabar, ia dijadikan alas untuk mereka berbaring. Pakaian si perempuan dilucutkan satu demi satu, selepas itu yang lelaki pula menanggalkan pakaian.
Mereka bercumbu rayu dan terus berzina tanpa menyedari di dalam rumpun semak di hujung kaki mereka berlengkar seekor ular sawa sebesar paha orang dewasa sedang mengeram. "Kami tak sedar ada ular. Tengah-tengah buat benda tu, kaki saya tertendang ular itu menyebabkan dengan pantas ia terus menyerang dan membelit kami berdua. Ia berlaku dengan pantas sekali, tidak sempat kami hendak melarikan diri," cerita lelaki itu dengan perasaan kesal. Akibat belitan ular sawa itu, mereka berdua merasakan ajal mereka akan tiba pada bila-bila masa kerana setiap kali mereka meronta, semakin kuat ular itu menjerut tubuh mereka.
"Saya menjerit sekuat hati meminta tolong. Perasaan malu sudah tidak ada lagi dalam diri saya pada masa itu. Yang penting, nyawa kami harus diselamatkan dan pada masa yang sama, saya semakin sesak nafas kerana belitan ular itu yang sungguh kuat dan mulutnya terngaga luas seperti tidak sabar-sabar hendak menelan saya," beritahunya tanpa segan silu lagi. Keadaan kekasihnya semakin lemah. Mukanya pucat lesi seperti sudah kehilangan darah. Lelaki itu tidak mampu berbuat apa-apa. Kudratnya tidak terdaya menandingi ular besar itu.
Dalam keadaan cemas, tiba-tiba muncul seorang pemuda dari sebalik semak sambil memegang sebatang kayu untuk memukul kepala ular itu yang hendak membaham kepala lelaki tersebut. Pemuda itu teragak-agak untuk memukul kepala ular sawa itu mungkin bimbang kalau terkena kepala lelaki itu. "Saya menjerit dan merayu agar ditolong dengan nada yang tersekat-sekat kerana sesak nafas. Kemudian pemuda itu dengan laju menghayun kayu sebesar betis itu beberapa kali mengenai kepala ular tersebut.
"Akhirnya, ular itu terkulai dan belitannya terurai. Saya tidak mampu bergerak lagi manakala kekasih saya pengsan. Pemuda itu memakaikan semula baju kami. Kemudian dia pergi meminta bantuan orang untuk menghantar kami ke hospital. Dia hanya seorang diri. Saya tidak pasti siapa pemuda itu dan dari mana dia datang. Saya syak mungkin pada mulanya dia sedang mengintai saya buat "projek," cerita lelaki itu lagi. Akibat belitan ular tersebut, pasangan itu mengalami kecederaan agak teruk iaitu si lelaki patah satu tulang rusuknya manakala kekasihnya patah dua batang tulang rusuk.
Empat bulan selepas kejadian itu, mereka melangsungkan pertunangan dan merancang untuk berkahwin dalam masa terdekat setelah didesak oleh keluarga yang mengetahui kejadian itu. Bagi mereka, masalah sering dihantui oleh bayangan ular lebih perit daripada menanggung kesakitan akibat patah tulang rusuk. Akibat "badi" itu, tidur malam mereka terganggu setiap malam dan walau kemana sekalipun berada,mereka terbayang berhampiran mereka ada banyak ular. Mendengar penjelasan lelaki itu, fahamlah Ustaz Abdullah apa sebenarnya yang terjadi. Namun sebelum merawat pasangan itu, beliau telah menasihatkan mereka agar bertaubat kerana telah melakukan perbuatan zina.
Ustaz Abdullah juga memberitahu mereka, berkemungkinan peristiwa dibelit ular itu adalah balasan Tuhan di dunia di atas perbuatan mereka itu. "Awak berdua patut bersyukur. Saya rasa Allah sayangkan awak berdua. Dia bagi azab kecil kepada awak berdua mungkin supaya awak insaf dan segera bertaubat. Kalau nak ikutkan, ramai orang berzina tetapi Allah tidak mahu menunjukkan balanya di dunia ini, maka kerana tidak pernah dijatuhkan bala itu, mereka ini berterusan melakukan zina," nasihat beliau membuatkan pasangan itu menangis tersedu-sedu sambil berjanji akan bertaubat serta berkahwin secepat mungkin.
Ustaz Abdullah memberi sebotol air penawar. Air itu digunakan untuk mandi dan minum. Di samping itu, Ustaz Abdullah menasihatkan pasangan itu agar sering mengingati Tuhan semoga penyakit fobia mereka hilang. Mereka pulang dengan wajah riang dan tidak lama kemudian lelaki itu menghubungi Ustaz Abdullah memberitahu mereka berdua telah sembuh sepenuhnya dan menjemput beliau hadir ke majlis perkahwinan mereka.

DIRIWAYATKAN OLEH IBNUL JAUZI BAHAWA :
"SESUNGGUHNYA NERAKA JAHANAM MEMILIKI TUJUH BUAH PINTU. YANG PALING MENAKUTKAN, PALING PANAS DAN PALING BUSUK BAUNYA ADALAH PINTU YANG DIPERUNTUKKAN KEPADA PARA PENZINA YANG MELAKUKAN PERBUATAN TERSEBUT SETELAH MENGETAHUI HUKUMNYA."

KALAU POMPUAN KATA


1)Kalau pompuan kata : oklah wak,kita sembang lain kali yek.
Maknanya : dah le tu...maleh dah nak sembang ngan ko..boring!

2)Kalau pompuan kata : tak pe,saya tak kisah..
Maknanya : sape kata aku tak kisah?

3)Kalau pompuan kata : kita kawan aje lah ekk..saya memang suka kat awak tapi saya suka sebagai kawan je
Maknanya : aku memang tak nak kat ko..kalo cakap kang penyek plak muka tu..

4)Kalau pompuan kata : eh....u call ekk?i tak de receive call dari u pun...
Maknanya : memang no ko naik tapi saja aku malas nak jawap

5)Kalau pompuan kata : lain kali je la kita keluar,i bz la sekarang ni...nanti i free i call u ,kay?
Maknanya : aku tak nak keluar ngan ko,tak reti2 bahasa lagi ke?

6)Kalau pompuan kata : i sebenarnya tak la memilih sangat.
Maknanya :sape kata aku tak memilih....please. .kalo nak makan pun harap aku belanja,boleh blah la...

7)Kalau pompuan kata :i tak kisah penampilan u macamana pun
Maknanya : ya Rabbi!selekehnya pak we aku...

8)Kalau pompuan kata : lain kali kita keluar lagi ekk?i kena balik balik cepat la...ada hal...
Maknanya : inilah first and last aku keluar ngan ko...

9)Kalau pompuan kata :saya suka lelaki yg mcm ni...mcm tu..bla...bla. ..bla...
Maknanya : excuse me!ciri2 tu tak de kat ko..so..paham2 sendiri la

10)Kalau pompuan kata : u keje kat mana?as what?
Maknanya :kalo setakat keje ntah hapa2 tak payah le ngorat aku...


ahakss!!Jangan marah erk...

Doa pendinding


Keberuntungan beramal dengan doa ini



Terhindar Daripada Bahaya
• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.


Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.


Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.


Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.

Doa Pendinding

Hati-hati Makan Organ dalaman

Published by Admin on Friday, February 27, 2009 at 8:18 AM

PERTEMBUNGAN ANTARA SAINS MODEN DENGAN ILMU WAHYU (AL-QURAN) & HADIS

Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan rapu. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikan Nya.

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan . Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.

Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini "Janganlah kamu makan organ dalaman" . Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
1. Hati
2. Paru-paru
3. Perut
4. Hempedal
5. Buah pinggang
6. Jantung
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
8. Telur ikan
9. etc.

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini
. Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan Isteri saya.

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah . Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam . Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut.

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya . Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot . Ia semakin sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran.

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam. Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya . Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas . Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui. Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu (Talesemia). Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun . Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7. Satu perkara lain selain masalah masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun . Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam.

Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih. Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya.

Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya. Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital .

Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama . Arwah guru saya menasihati agar:
1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya
2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya
3. Elakkan minuman bergas
4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah
5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.
6. Makan buah delima
7. Makan epal hijau


Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata
, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya. Sejak dari saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah . Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu ya Allah di atas rahmatMu.

Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia . Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah).

Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja . Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati . Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan .

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan Rasul Nya saja yang mengetahui dengan tepat
. Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun . Subhanallah.

Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah, berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden . Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati .

Kredit kepada penulis (tidak dapat dikesan)

Feb 27, 2009

Increasing Your Sales With Autoresponders

Increasing Your Sales With Autoresponders

The autoresponder is without a doubt one of the best marketing tools you can get. It is a widely used application that will automatically respond to any email that it receives. They are considered to be magical indeed, triggered by a blank email that they receive to their address. Once they receive this email, they automatically start working for your business.

Whenever someone sends the autoresponder a message, the individual who sent the message will receive a preset email message with the information they were seeking. Depending on the servers and speed of the Internet, the email response will happen very fast. Autoresponders have always been known for their quick speed and fast responses to any type of email message they receive.

One of the best things about autoresponders is the fact that they are always available. They are always there 24/7, providing your clients and customers with the information they seek. They will make your business life easier, by boosting your sales. They require little work from you, yet they are easy to operate. They can also make managing your customers and clients easier than ever, as they will help you keep track of your responses and keep up with email addresses you receive.

Even if you’ve never used an autoresponder before, you can easily use it to your advantage with your online business. You can preset it to say a variety of messages, even inform your clients about future offers and products. This is a great way to get your message out there, especially if you are currently holding a sale or other deal that you know people won’t want to miss out on. Autoresponders will work for you day or night, making your company information available to anyone whenever they want it.

Contrary to popular belief, not all buyers are impulse buyers. Research has shown that less than 15% of those who visit websites are impulse buyers. Although most websites focus themselves on getting visitors to buy their products immediately, most buyers need time to think about a product or offer they will purchase it. Most buyers don’t like to buy something immediately, simply because they may not be familiar with the product or know what it can do for them. Therefore, most buyers will learn all they can about something before they decide to go ahead and purchase it.

You can also use an autoresponder to distribute courses, articles or reports to your clients and subscribers. They are also great for providing free information to interested individuals, or immediately sending out information about your products and opportunities. You can also choose to send out price lists as well, or welcome new clients to your organization. If customers have purchased from you before, you can use an autoresponder to send out confirmations, thank you notes, and even offer discounts to those who buy your products.

In the world of Internet marketing, autoresponders are simply beneficial to have. They are worth more than the price you pay for them, simply because they will provide you with so much for so little. One of the best in the business is www.Automatic-Responder.com. Sending out information is easy with an autoresponder – as it will provide information about your company and products to interested clients the instant they need it.

All in all, an autoresponder will help you operate your business easier than ever before. Unlike other programs you can get for your online business, autoresponders will keep you in a constant state of readiness. You can feel free to go out and do what you want – and rest assured that your autoresponder will be there to supply information to those who need it.

Google Adsense: How Much Money You Can Make and URL Channels Explanation

Google Adsense: How Much Money You Can Make and URL Channels Explanation

How Much Money Can I Make With Google Adsense?

How much do you want to make? How hard do you want to work? And how much time do you want to spend working the Google Adsense program?

These are the questions you must ask yourself in order to answer that question.

Look at it this way: how many business opportunities come your way where the only requirement is hard work and the time it takes to work hard? Not many. Almost any business venture requires some kind of start-up money.

If your total earnings is showing 0.00 after a week, not to worry. Keep reading and learning and working. If however, you’re still showing 0.00 after a month, it may be time to implement some of those optimization tips you’ll find on the Google Adsense Support Site. Play around with the placement of the ads on your site. Consider changing the colors. Look again at the content. Is it interesting?

As with any other business, with the Google Adsense program, the sky is the limit. Work hard. Work smart. Have fun. After all, you’re the boss.

What Are URL Channels and How to Organize Them in Google Adsense

URL Channels allow you to view detailed information about the performance of your Adsense for Content pages.

Suppose you have a blog at writingup.com and you also have a blog at bloggerparty.com. It might be interesting and profitable to track which one is getting more clicks. Log in to your Adsense account and click on Adsense for Content. Scroll down until you see Channels and click on manage channels. You may need to scroll up when the next page loads. Under Manage URL Channels you would type writingup.com and click on Create New Channel. You will immediately see writingup.com in the Active URL Channels dialogue box Now type in bloggerparty.com in the same channel text box and again click on Create New Channel. You now have two channels and you will be able to track your progress on each channel. You can view channel reports from the Advanced Report page under the Reports tab. Choose Adsense for Content, choose the date range and then select the Channels Data radio button. Choose any number of active channels by holding down the CTRL key. Next click on Display Report. It’s as easy as that.

The Importance of Keywords

Making Money with Articles: The Importance of Keywords

Keyword density and placement are important parts of optimizing your articles for search engines. Search engine spiders scan a page in a way that makes it important to place your keywords where they will be detected and recognized as a keyword, so that your article will come up when someone searches for that keyword.

What is a Keyword?

A keyword is a word that is going to be placed in your article several times, not just once as that would make every word a keyword. When a spider sees that you have a word placed several times in an article, it will determine that your page may be useful to users that search for such a keyword.

Over Optimizing Your Articles

It is important to note that there is also such a thing as over optimizing your articles for particular words, this is known as “keyword stuffing”. When you stuff keywords in an article a spider will detect that you are trying to trick it into placing your article high in the search engine results for that word, and will instead penalize your site and your page for doing such. This may even affect the rankings of your other pages or get your site blacklisted from a particular search engine if you are found keyword stuffing too many times.

What is Keyword Density?

Keyword density is how many times your keyword is placed in your article. Most use a percentage to determine how many times they will put a keyword in an article. For instance, if you have a 500 word article and want to achieve a keyword density of 5%, then you will need to have the keyword in your article exactly 25 times. You can find hundreds of resources and guides recommending one keyword density over another and the reasons behind the logic, however, in the end you will have to determine which density is more profitable for your articles. Each webmaster as their own density that they like to achieve based on past results. As long as you don’t over optimize and you are making sufficient profit from your rankings, then you can choose whatever keyword density you like.

The Right Density

No matter what exact density you choose, it is important to place keywords so that there are more at the beginning and end to produce an hour glass effect. Having the right keyword density in your article makes it more likely that you will make money off of that article because it will rise in the search engine results and be seen by more people.

How To Avoid Getting Your Adsense Account Terminated

How To Avoid Getting Your Adsense Account Terminated

Google, being the undisputable leader in search engines from then until now, is placing a high importance on the quality and relevancy of its search engines. Most especially now that the company is public property. In order to keep the shareholders and users of its engines happy, the quality of the returned results are given extreme importance.

For this same reason, doing the wrong things in the Adsense and other forms of advertisements, whether intentionally or unintentionally, will result in a severe penalty, may get you banned and even have your account terminated. Nothing like a good action taken to keep wrongdoers from doing the same things over again.

So for those who are thinking of getting a career in Adsense, do not just think of the strategies you will be using to generate more earnings. Consider some things first before you actually get involved.

Hidden texts. Filling your advertisement page with texts to small to read, has the same color as the background and using css for the sole purpose of loading them with rich keywords content and copy will earn you a penalty award that is given to those who are hiding links.

Page cloaking. There is a common practice of using browser or bot sniffers to serve the bots of a different page other than the page your visitors will see. Loading a page with a bot that a human user will never see is a definite no-no. This is tricking them to click on something that you want but they may not want to go to.

Multiple submissions. Submitting multiple copies of your domain and pages is another thing to stay away from. For example, trying to submit a URL of an Adsense as two separate URL’s is the same as inviting trouble and even termination. Likewise, this is a reason to avoid auto submitters for those who are receiving submissions. Better check first if your domain is submitted already an a certain search engine before you try to submit to it again. If you see it there, then move on. No point contemplating whether to try and submit there again.

Link farms. Be wary of who and what are you linking your Adsense to. The search engines know that you cannot control your links in. But you can certainly control what you link to. Link farming has always been a rotten apple in the eyes of search engines, especially Google. That is reason enough to try and avoid them. Having a link higher than 100 on a single page will classify you as a link farm so try and not to make them higher than that.

Page rank for sale. If you have been online for quite some time, you will notice that there are some sites selling their PR links or trading them with other sites. If you are doing this, expect a ban anytime in the future. It is okay to sell ads or gain the link. But doing it on direct advertisement of your page rank is a way to get on search engines bad side.

Doorways. This is similar to cloaking pages. The common practice of a page loaded with choice keyword ads aimed at redirecting visitors to another “user-friendly” page is a big issue among search engines. There are many seo firms offering this kind of services. Now that you know what they actually are, try to avoid them at all costs.

Multiple domains having the same content. In case you are not aware of it, search engines look at domains IP’s, registry dates and many others. Having multiple domains having the same exact content is not something you can hide from them. The same goes with content multiplied many times on separate pages, sub domains and forwarding multiple domains to the same content.

Many of the above techniques apply to most search engines and is not entirely for Google only. By having a mind set that you are building your Adsense together with your pages for the human users and not for bots, you can be assured of the great things for your ads and sites.

Not to mention avoiding the wrath of the search engines and getting your Adsense and site account terminated altogether.

Avoid eBay Scams and Fraud

Avoid eBay Scams and Fraud

Countless people have been scammed and
defrauded on eBay. eBay is a fun place to bid on
items and to sell items – but you must know how to
recognize a scam, and how to avoid them, them or
you quickly join the ranks of those who have lost
their money to eBay scams. Of course, if you are
scammed, there are some actions you can take the
correct the situation – but in many cases, the
scammer does indeed get away! The best option is
to avoid being scammed.

You can easily avoid many scams with the payment
method that you use – whether you are a buyer or a
seller. eBay owns Paypal, and in most cases,
Paypal is the payment method you should use. First,
as a buyer, if you are scammed or less than
satisfied with the item when it arrives, you can
dispute the charge easily, and demand a refund. The
seller must reply and show proof that the item was
shipped, and that it arrived in the condition that you
expected, or Paypal will return your funds to your
account.

As a seller, you can protect yourself by only
accepting Paypal. This will eliminate the chances of
receiving a bad check or having the buyer dispute a
credit card charge. Instead, they must dispute the
charge through paypal, and you of course will be able
to prove that you shipped the product. You cannot,
however, prove that the product arrived in the
condition that was expected. In this case, you should
demand that the product be returned to you before the
refund is issued.

Another common scam that buyers use is the
bidding scam. This type of scam is run either with
two separate eBay accounts – with one person in
control of both of them, or with two friends with
separate eBay accounts. A very small bid is placed
on your item, using one account. This is followed by
a very high bid, from the other eBay account. Right
before the bidding ends, the high bid is cancelled or
withdrawn, leaving the low bid as the winning bid.
This bid can only be avoided by setting a reserve price
– the lowest bid that can be placed is the same as the
reserve price that you set.

If you are an eBay seller, you can further protect
your auctions by placing a notice on your auctions
page, declaring that you have the right to back out
of the sale if you suspect potential fraud. As both a
buyer and a seller, also beware of spoofed emails.
These emails appear to be from eBay. The email
may claim that you need to verify your information,
and ask you to login to your eBay account, using
the link provided. If you follow that link, the site looks
exactly like eBay, but it is actually a scam to get
your eBay login details, as well as your credit card
details! eBay will never ask you to do this. If you
suspect a spoofed email, report it to eBay
immediately!

Don’t let scammers ruin your eBay fun! Just use
good common sense, and a reasonable amount of
caution, and everything should run smoothly. Report
suspicious activity to eBay, and if a deal doesn’t feel
right, simply back away from it and move on to the
next auction.

eBay Success - How to Price Your Items

eBay Success - How to Price Your Items

"New sellers don’t realize how important pricing
is when it comes to eBay auctions?"It's true!. Many don’t even
realize that ‘pricing’ needs to be done. eBay is an
auction site after all! But eBay auctions are not quite
the same as the auctions you attend in the offline
world. In fact, quite a bit of work goes into
determining and setting prices.

Essentially, there are only three prices that can be
set for an eBay auction: the ‘buy it now’ price, the
reserve price, and the starting bid price. Of these
three, the starting bid price is the only one that is
required for an eBay auction. The reserve price and
the ‘buy it now’ price are optional. The starting bid
price is fairly simple – never set it higher than $50 or
so – no matter what your item is really worth. This
low opening price will get bidders to your auction.

Setting low starting bid prices creates the need for a
reserve price. A reserve price is the absolute lowest
price that you want to get for your item. You may sell
the item below the reserve price, but you will not be
required to. In other words, if you set your reserve
price at $100, and your highest bid is only $50, you
do not have to sell the item to the highest bidder.
You can close the auction without any negative
feedback or repercussions. Set your reserve price
at the absolute lowest price you are willing to sell
your item for. Keep what the item is worth, as well
as what it cost you in mind.

The ‘buy it now’ option will allow you to set a price,
and buyers can buy the item immediately, without
bidding, for that set price. This option can be used
for any type of item, and it should be set to match
your reserve, give or take a few dollars. This option
is great if you have multiple identical items to sell.

Shipping has a price, and potential buyers take this
into consideration when they are looking at an
auction. If you can see your way clear to offer free
shipping, you will find that people are placing more
bids. Make sure that your potential buyers realize
that you are offering free shipping!
Before setting any prices, you need to determine
what the item is really worth. The value of the item in
different markets might be quite high. However, you
are selling on eBay, and it is a different world
altogether! Find out the price that similar items sold
for on eBay before setting any prices. If it is a
collectable, or a high ticket item, have the item
evaluated to ensure that you aren’t going to lose
money!

Gaya sama walaupun amat berbeza....





Cute giler

Terima Padah

Niat nak mencuri kabel elektrik membawa kebakaran pada diri....

saje nak cari maut......



Cara uruskan wang

Setelah mengetahui jumlah keseluruhan pendapatan kita, barulah kita boleh merancang apa yang perlu dilakukan dengan wang tersebut.




NIKMAT dan kepuasan yang dikecapi seseorang adalah apabila dia dapat berbelanja dan menabung dengan sepuas-puasnya dan dapat melakukan kedua-duanya dengan baik dan sama rata!

Untuk membolehkan kita mendapat apa yang dicapai oleh individu itu, kita hendaklah mengamalkan beberapa perkara. Salah satu antaranya adalah memperbaiki atau menyempurnakan diri dengan amalan membuat bajet. Bajet ialah salah satu kunci ke arah pengurusan wang kita.

Mungkin perkataan bajet selalu dilemparkan dalam beberapa artikel yang lalu. Ini memang satu perkara yang sengaja saya ulangi. Ini kerana, bak kata pepatah Inggeris, "Repetition is the mother of skill." Ertinya, pengulangan adalah ibu kepada semua kemahiran.

Menjadi kaya bukan bererti seseorang itu mempunyai gaji yang lumayan, tetapi kita boleh menjadi kaya dengan bijak menggunakan wang yang kita ada. Cara paling baik untuk menggunakan gaji adalah membuat rancangan kewangan yang baik. Rancangan kewangan inilah yang dipanggil bajet. Saya tahu, ramai pembaca bertanya bagaimana hendak membuat bajet. Ia mungkin menakutkan tetapi merancang bajet adalah perkara paling mudah dalam proses merancang kewangan kita.

Jangan risau dan takut! Menulis bajet mudah sahaja. Sebab kita tidak perlu mempunyai ijazah istimewa. Apa yang susah adalah untuk melaksanakannya dan mengamalkannya bulan demi bulan. Bajet kita akan menjadi suatu perancangan yang sungguh penting sehinggakan kita tidak akan membeli atau membayar apa-apa selagi bajet kita tidak mengizinkan.

Apakah itu bajet?

Bajet ialah satu catatan yang terdiri daripada pendapatan tetap, yang kita peroleh setiap akhir bulan dan catatan perkara-perkara yang akan perlu dibayar atau perlu dibeli setiap bulan. Baki di antara kedua-dua catatan inilah merupakan wang yang mesti disimpan untuk menuju kekayaan.

Sebelum kita menyediakan bajet, ada beberapa maklumat asas yang perlu kita ketahui. Maklumat yang dimaksudkan itu ialah kaedah kita memperoleh pendapatan kita. Kadang-kadang selain daripada makan gaji, kita juga mempunyai perniagaan sebagai pendapatan sampingan. Maklumat yang perlu kita catat ialah cara kita berbelanja pada akhir bulan (mengikut tabiat masing-masing kerana ada yang bijak membeli dan ada pula yang boros).

Ketahui ke mana perginya wang gaji kita:

A. Gunakan 15 helai kertas (saiz A4, sebaik-baiknya yang bergarisan) dan di atas kertas pertama tuliskan: PENDAPATAN.

Jangan lupa mengira semua jenis pendapatan daripada gaji bersih, wang daripada kerja lebih masa, komisen daripada perniagaan, wang yang didapati daripada rumah sewa dan lain-lain. Satu perkara penting yang harus diambil kira ialah wang yang diterima hendaklah sama untuk semua 12 bulan. Ini kerana, kalaulah jumlahnya tidak selaras, kita akan mengambil kira wang yang tidak ada di dalam tangan. Perkara ini kalau tidak ditangani akan mendatangkan masalah dalam bajet dan perbelanjaan kita.

Mulai hari ini, setelah mengetahui jumlah keseluruhan pendapatan kita, barulah kita boleh merancang apa yang perlu dilakukan dengan wang tersebut.

B. Dengan menggunakan 12 helai kertas, setiap satu hendaklah kita tuliskan 12 bulan dalam setahun (kertas 1-Januari, kertas 2-Februari, kertas 3-Mac dan seterusnya).

Di atas setiap kertas itu, kita bahagikan kepada tiga bahagian.

1. Perbelanjaan asas yang tetap

Perbelanjaan atau pembayaran yang tidak berubah setiap bulan seperti sewa rumah, ansuran kereta, pembayaran balik pinjaman, yuran sekolah atau kolej atau universiti, premium insurans dan lain-lain.

2. Perbelanjaan asas yang berubah

Perbelanjaan atau pembayaran ini kadangkala susah untuk ditangani kerana ia seringkali meningkat dan kadangkala menurun. Perbelanjaan yang dicatat ialah bil telefon, bil elektrik, bil air, perbelanjaan runcit dan pasar, simpanan (bank, tabung haji, amanah saham), ubat-ubatan dan lain-lain.

3. Perbelanjaan yang boleh dipertimbangkan

Di sinilah bahagian yang boleh mengubah segala amaun simpanan kita kerana perbelanjaan yang boleh dipertimbangkan inilah satu-satunya memerlukan disiplin yang sungguh kukuh. Kenapa ya? Apa tidaknya, kalaulah kita berbelanja mengikut nafsu dan tidak mengikut kehendak yang penting, bahagian ini akan meningkat. Perbelanjaan seperti pakaian, kasut atau tas tangan yang berjenama. Hadiah-hadiah hari jadi atau ulang tahun perkahwinan, majalah yang diimport dari luar negara atau semua jenis perbelanjaan yang boleh dielakkan daripada pembaziran.

Setelah mencatat semua yang dikehendaki di atas, kita campurkan ketiga-tiga untuk mendapatkan jumlah besar pada akhir tahun. Daripada sini, kita dapat mempelajari sama ada kita seorang yang cermat berbelanja atau boros. Walau apa pun jawapan yang kita dapat, jangan risau kerana kita juga boleh memperbaiki kelebihan atau menangani masalah yang kita hadapi.

Bayi kembung perut

Bagaimana menangani gejala yang lazimnya berlaku di kalangan bayi?


SATU perlima daripada bayi akan mengalami kembung perut.


SI manja yang asyik meragam dan menangis sepanjang hari pastinya menimbulkan kebimbangan si ibu. Walaupun cuba dipujuk berkali-kali dengan memberi susu, namun tangisannya masih berterusan.

Keadaan itu mungkin disebabkan si manja berasa tidak selesa sama ada lapar, membuang air besar, lampin yang basah atau ingin dibelai.

"Tetapi, jika tangisannya berbeza daripada biasa seperti menjerit dengan wajahnya berubah menjadi merah, perut kembung dan kakinya ditarik ke bahagian perut sehingga tangisannya tidak reda selepas dibelai serta kerap mengeluarkan angin, kemungkinan besar dia mengalami kembung perut atau colic.

Begitulah penjelasan Profesor Pediatrik, Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya (CUCMS ), Datuk Dr. Musa Mohd. Nordin kepada Kosmo! baru-baru ini.

Menurut Musa, seperti kebanyakan penyakit lain punca sebenar kembung tersebut masih belum diketahui.

"Tiada satu rawatan yang mutlak. Mungkin disebabkan terdapat udara berlebihan di dalam usus, kecutan otot-otot usus ataupun ketidakmatangan urat saraf di bahagian usus.

"Malah, bagi bayi yang minum susu ibu, ia mungkin disebabkan sensitiviti atau alahan terhadap apa yang dimakan si ibu," jelas beliau. Kata Musa, bayi akan berhadapan dengan situasi kembung perut di antara pukul 6 petang hingga 12 malam.

Bagaimana dengan gejalanya? "Ia terjadi sewaktu bayi berusia tiga minggu selepas kelahiran dan mungkin berlanjutan sehingga bayi berumur tiga bulan.

"Kebiasaannya, satu perlima daripada bayi akan mengalami kembung perut antara dua hingga empat minggu.

"Kembung perut akan hilang apabila bayi berumur tiga bulan," jelas Musa.

Bagi mengatasi simptom kembung perut agar tidak berlarutan sehingga lewat pagi, ibu seharusnya mengelakkan produk-produk yang boleh merangsang kembung perut.

"Jika ibu memberi susu badan, cuba elakkan produk yang mengandungi kafein. Seeloknya, berilah bayi minum susu ibu kerana ia merangsang tumbesaran otak bayi.

"Jika ibu memberi bayinya susu formula, mereka seharusnya menukarnya kepada produk tanpa susu lembu seperti susu soya atau formula HA hypoalergenic.

Katanya, ibu bapa masa kini tidak didedahkan secara terperinci mengenai kaedah terbaik sekiranya berdepan dengan gejala tersebut.


KEMBUNG perut mungkin disebabkan udara berlebihan.






BAWA bayi anda berjalan seperti kanggaru bagi melegakan keadaan dirinya.

Janji lelaki beristeri

Berhati-hati dengan segala janji manis lelaki yang sudah beristeri, takut nanti anda pula terjerat dengan penipuan cinta keduanya.




Seperti pasangan yang belum berkahwin, mereka akan berusaha menyakinkan kekasih hati dengan godaan janji manis. Justeru, lelaki yang beristeri sanggup berbuat apa sahaja untuk memujuk rayu cinta keduanya dengan janji manis bagi menjerat wanita kedua yang bertahta di hatinya.

Benar apa yang diungkapkan, setiap bicara kata manis lelaki mampu melenturkan hati kekasihnya. Namun, anda harus berhati-hati dengan janji manis mereka, takut nanti anda dijerat masuk ke lubuk percintaan kali keduanya. Berikut kata-kata manis lelaki yang sudah beristeri untuk memikat wanita kedua yang hadir dalam hidupnya.

"Saya akan menceraikan isteri"

Janji itu seringkali dilafazkan oleh lelaki yang bergelar suami. Adakah janji itu akan ditunaikannya? Sayang sekali, kebanyakannya tidak mahu mengotakan janji. Pelbagai alasan diberi termasuk kes perceraiannya masih di peringkat penyelesaian di Mahkamah Syariah. "Sabar ya... sayang, proses perceraian itu akan selesai tidak lama lagi," begitulah antara kata-kata manis yang dilontarkan lelaki setiap kali anda menagih janji.

Bercerai bukannya satu perkara yang mudah bagi seorang lelaki. Umumnya, mereka akan memilih untuk kekal dengan perkahwinan pertama berbanding perceraian walaupun kebahagiaan yang dicari selama ini gagal. Apatah lagi, sekiranya lelaki itu telah dianugerahkan cahaya mata.

Ini kerana, lelaki seringkali bimbang kehilangan anak-anak apabila bercerai.

"Saya berjanji akan mengahwini anda"

Ramai daripada kita seringkali tertipu dengan janji-janji sebegini. "Tenang ya... sayang, tidak lama lagi saya akan menikahi anda." Inilah ucapan berulang kali yang akan dilontarkan lelaki sebagai satu cara untuk menunjukkan keseriusan dan ketaatan kepada anda.

Janji mengahwini kekasih terpaksa dibuat supaya si dia tidak berpaling arah pada cinta lain. Soalnya, bagaimana lelaki itu harus memberikan komitmen kepada anda, sedangkan dia terikat pada komitmen terhadap isteri dan anak-anaknya. Anda perlu menerima hakikat bahawa hanya segelintir lelaki yang benar-benar akan menceraikan isterinya semata-mata untuk menikahi kekasihnya.

"Saya akan bawa anda ke rumah"

Janji itu biasanya dilafazkan sebelum anda mengetahui tipu helahnya bahawa dia adalah hak kepunyaan orang lain. Dia berjanji akan menceraikan isterinya dalam masa terdekat tetapi tidak mungkin itu dapat ditunaikannya. Sekiranya anda bertanya bilakah dia akan menetapkan tarikh perkahwinan, biasanya lelaki itu akan mencipta pelbagai alasan termasuk terlalu sibuk dengan kerjaya. "Saya memerlukan masa yang sesuai" atau "saya semakin sibuk sejak kebelakangan ini," adalah antara alasan yang kerap bermain di bibirnya.

"Saya pasti datang ke rumah anda"

Bagi lelaki yang beristeri, bertemu dengan kedua-dua ibu bapa kekasihnya akan mengundang risiko yang besar. Pertama, ia menandakan keseriusan hubungan anda dengan dia, sedangkan dia sudah mempunyai komitmen lain. Kedua, dia belum bersedia berhadapan dengan pelbagai pertanyaan yang akan dilontarkan oleh ibu bapa anda. Dia berasa takut apabila statusnya terbongkar. Maka, dia akan menghindari segala perkara yang tidak diingini. Dengan itu, dia akan memberi janji manis untuk bertemu dengan ibu bapa anda, tetapi tidak sedikitpun berniat untuk berjumpa dengan mereka.


JANGAN terpedaya dengan janji-janji manis lelaki yang telah berkahwin. - Gambar hiasan


"Cuma kamu yang ada di hatiku"

Ucapan ini akan membuatkan anda terawang-awang. Dia tahu bahawa kata-kata seperti itu akan membuatkan perasaan anda cair. Tetapi, sebaiknya jangan mudah percaya dengan kata-kata itu. "Hanya kamu yang ada di hatiku?" Ah, itu satu pembohongan besar. Selain anda, di hatinya masih ada anak-anak dan isterinya. Malah, anda juga perlu tahu, merekalah yang mendapat tempat terbesar di hatinya.

"Aku akan membahagiakanmu"

Kalimat ini hanyalah janji-janji manis untuk dirinya. Dia tidak mampu membahagiakan anda, selain isteri dan anak-anaknya. Bagaimana dia mampu membahagiakan anda, sekiranya keinginan anda tidak mampu ditunaikan. Walaupun dia sering memberi hadiah mahal kepada anda, namun sebenarnya bukan itu yang anda harapkan. Anda menginginkan hubungan yang stabil dan mampu hidup bersamanya. Sayangnya, hal itu tidak mampu ditunaikan atas alasan komitmen lain yang perlu diutamakan.

"Selalu berada di sisi saat memerlukan"

Ini merupakan janji-janji bisa yang seringkali diucapkan lelaki yang beristeri bagi merayu kekasihnya. Padahal, dia tidak mampu memenuhi janji itu. Bagaimana dia boleh menemani anda saat memerlukan, jika anda dan dia hanya bertemu pada waktu bekerja. Ketika anda memerlukan nasihatnya, anda tidak mungkin menghubunginya di rumah atau pada waktu cutinya. Anda mungkin akan berhadapan dengan masalah yang lebih besar jika menghubunginya ketika itu. Oleh itu, berhati-hati dengan kata-kata manis seorang lelaki, takut nanti anda pula yang terjerat dalam penipuan cinta suami orang.


Feb 26, 2009

Someone is Jobless

Someone is Jobless


Someone is Jobless! Please Help!

Again.....














Amazing Finger Art





so creative..i want to made one ..:-)








Nampak cam real jerr....




Ini cuma roti je, tapi sanggupkah anda memakannya?
bagi saya..sudah tentu tidak

Kaitan buah & manusia

Jangan suka mendedah tubuh
Jadilah seperti jagung, jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu.

Setia terhadap pasangan
Jadilah seperti pohon pisang.
Pohon pisang kalau berbuah hanya sekali seumur hidupnya.

Kecantikan dalaman
Jadilah seperti durian, jangan seperti kedondong.
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya lembut dan manis.
Berbeza dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi di dalamnya ada biji yang berduri.

Jaga kesucian dalam bergaul
Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi umbinya tetap putih bersih.

Selalu bertindak adil
Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membahagi makanan sama rata ke biji2nya, semua seimbang, tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.

Semakin tua semakin bijaksana
Jadilah seperti cili. Semakin tua,semakin pedas.

Jangan bermuka-muka
Jadilah seperti buah manggis.
Buah manggis bisa diteka isinya dari bahagian bawah buahnya.

Menjadi banyak manfaat
Jadilah seperti buah dada.
Kerana selain bermanfaat sebagai sumber tumbesaran buat anak, ia mampu menjadi alat rekreasi buat bapaknya juga!

Opsss! Jgn marah yaaa...hehehe….gurau jeeeeeeeeeeeee

Hargai nyawa



JANGAN terkejut jika tindakan membunuh diri adalah satu daripada penyumbang utama kematian di dunia. Pertubuhan Kesihatan Dunia menyatakan, seorang membunuh diri setiap 39 saat.


Malah, dianggarkan 10 hingga 20 juta cubaan bunuh diri yang tidak membawa maut berlaku setiap tahun di seluruh dunia.


Bunuh diri boleh difahami sebagai suatu tindakan mengambil nyawa sendiri. Ia merujuk kepada perbuatan memusnahkan diri sendiri kerana enggan berhadapan sesuatu perkara atau masalah yang dianggap tidak dapat ditangani.

Ia berlaku disebabkan pelbagai faktor, seperti kegagalan menghadapi tekanan, malu kepada keluarga dan masyarakat, rasa bersalah, tidak dapat menahan kesakitan fizikal, tekanan emosi yang meluap-luap, kebimbangan dan masalah kewangan.

Menurut pakar psikiatri, kadar kejadian bunuh diri dalam kalangan mereka yang berusia antara 19 hingga 59 tahun terutama wanita adalah 1.5 kali lebih tinggi daripada lelaki.

Punca utama kejadian itu disebabkan tekanan perasaan, skizofrenia dan kemurungan diri yang melampau. Pada satu tahap pesakit berasakan tiada lagi jalan penyelesaian bagi masalah yang dihadapi.

Tekanan itu boleh menyerang sesiapa saja dan keadaan menjadi bertambah rumit jika pesakit mengambil dadah atau alkohol yang boleh mendorong perkara tidak diingini.

Pengaruh lain seperti berasakan diri keseorangan, tiada sokongan sosial dan dibayangi rasa putus asa, bahkan ditambah dengan kegagalan mengawal desakan dalam diri turut mendorong mangsa membunuh diri.

Umat Islam tidak sepatutnya terikut-ikut dengan tindakan agresif dan negatif itu, mudah mengalah terhadap tekanan, putus asa dan terkulai dengan pemikiran jahat syaitan.

Bagi seorang Muslim yang berhadapan situasi terbabit, sewajarnya kembali kepada Allah dan mendapatkan pertolongan-Nya selain mendapatkan rawatan perubatan.

Pensyarah Kanan di Institut Islam Toronto, Kanada, Sheikh Ahmad Kutty, berkata Islam mengajar kita jangan berputus asa dengan belas kasihan Allah.

Menurutnya, tekanan adalah satu keadaan yang sangat serius dan jika tidak dirawat akan membawa maut.

"Seseorang juga wajar konsisten dalam merawat jiwa," katanya.

Bunuh diri adalah fenomena sejagat kerana kes terbabit berlaku dalam masyarakat berbilang agama, kaum dan budaya, bahkan dalam kalangan orang Islam.

Di Barat banyak kes bunuh diri membabitkan penggunaan senjata api. Di United Kingdom, lebih 52 peratus bunuh diri pada 2005 dengan senjata api.

Negara maju seperti Jepun dilaporkan tergolong antara negara paling banyak kadar kes cubaan bunuh diri dengan purata lebih 30,000 rakyatnya membunuh diri setiap tahun.

Pada 2006, ada 32,115 kes, dengan 25 kes bagi setiap 100,000 penduduk iaitu hampir 100 orang sehari atau seorang setiap 15 minit. Waktu paling kerap menjadi pilihan mereka ialah jam 5 pagi bagi lelaki dan tengah hari dalam kalangan wanita.

Bagi Malaysia, berdasarkan maklumat umum diperoleh, tujuh kes berlaku setiap hari dan bagi setiap satu kes, 10 hingga 20 lain akan mendapat kesannya. Kebanyakan kes adalah akibat daripada kemurungan.

Islam menegaskan setiap jiwa, sama ada kanak-kanak atau dewasa mempunyai hak untuk hidup.

Justeru, tiada siapa yang berhak menghalang hak untuk hidup bahkan diri sendiri tidak berhak menentukan riwayat hidupnya sesuka hati kerana hidup dan mati urusan Allah.

"Sesungguhnya Kamilah yang menghidupkan dan yang mematikan dan Kamilah yang kekal memiliki segala-galanya." (al-Hijr: 23)

Ulama menegaskan, setiap perkara yang berhubung kehidupan dan membawa keselamatan anggota badan dikira perkara wajib seperti memelihara kesihatan, merawat, mencegah dan mengawal penyakit daripada merebak.

Begitu juga setiap perkara yang boleh merosakkan tubuh badan, mengancam nyawa atau melemahkannya adalah haram hukumnya seperti mabuk, menggunakan benda yang mendatangkan bahaya dan mengkhayalkan seperti dadah, candu dan heroin.

"Belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan berbuat baiklah kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berusaha memperbaiki amalannya." (al-Baqarah: 195)

Bunuh diri walau dalam keadaan apa sekalipun, tetap dilarang keras dalam Islam. Setiap manusia wajar menghargai kehidupan yang diberikan dan menyuburkannya dengan sebaik-baiknya.

Menurut seorang ulama Arab Saudi, Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid, wanita yang berada dalam keadaan terdesak seperti hendak dirogol juga tidak dibenarkan mengambil jalan singkat dengan membunuh diri.

"Seseorang wanita tidak dibenarkan membunuh dirinya kerana takut dirogol. Seorang wanita Islam yang suci dikehendaki menangkis penyerang, tetapi dia tidak dibenarkan bertindak ekstrem membunuh dirinya.

"Jika dia membunuh dirinya, dia dikira melakukan perbuatan yang haram," katanya.

Rasulullah dilaporkan bersabda, maksudnya: "Sesiapa membunuh dirinya dengan benda tajam, benda tajam itu akan dipegangnya untuk menikam perutnya di neraka jahanam. Hal itu akan berlaku selama-lamanya.

"Sesiapa yang minum racun hingga mati, dia akan minumnya dalam neraka jahanam selama-lamanya. Sesiapa yang menjatuhkan diri dari gunung semata-mata untuk membunuh diri, dia akan menjatuhkan dirinya ke neraka jahanam selama-lamanya."

Iri hati mencari kebaikan tak salah

DI sekeliling kita ada yang hidup dalam kesusahan dan kesenangan. Malah, sesetengahnya mempunyai kemewahan yang sukar ditandingi. Apa perasaan kita apabila memandang kepada kehidupan hartawan itu?


Umumnya apabila mata melihat kenikmatan yang diperoleh orang lain, akan tumbuh suatu perasaan di dalam diri, dinamakan iri hati. Sememangnya sesuatu yang bersifat semula jadi dengan nikmat itu akan menimbulkan iri hati.


Cuma apabila iri hati itu akan melahirkan perasaan benci kepada nikmat terbabit dan suka pula ia hilang daripada tangan orang, ia dinamakan sebagai hasad.

Jika iri hati itu melahirkan keinginan mendapatkan nikmat serupa tanpa benci pada nikmat yang ada pada orang, malah tidak berharap nikmat itu hilang daripadanya, ia tidak dinamakan hasad, sebaliknya disifatkan al-ghibtah atau al-munafasah.

Apa itu hasad? Hasad boleh ditakrifkan sebagai rasa tidak senang atau sakit hati dan benci ke atas nikmat yang ada pada orang lain tetapi senang hati atau gembira dan suka nikmat itu hilang daripada tangan orang terbabit.

Ringkasnya, ia merujuk perasaan suka dan senang hati apabila orang lain ditimpa kesusahan dan bencana, tetapi menaruh kebencian apabila orang menerima kesenangan.

Daripada pengertian yang umum itu, sarjana membuat pembahagian sifat hati itu kepada empat peringkat:

  • Benci nikmat pada orang lain dan suka supaya nikmat itu hilang daripada milik orang, sekalipun nikmat itu tidak akan berpindah ke tangannya. Cuma yang penting padanya ialah asalkan nikmat itu hilang daripada tangan orang terbabit.

  • Benci kerana tiada nikmat itu di tangannya, bukan benci yang ada pada tangan orang lain dan sukakan nikmat itu ada pada tangannya, bukan sukakan nikmat itu hilang daripada tangan orang.

  • Tidak suka jenis nikmat itu sendiri untuk dirinya tetapi suka nikmat yang seumpama nikmat terbabit. Apabila gagal mendapatkan yang seumpamanya, timbul rasa suka kalau nikmat itu hilang daripada tangan orang yang memilikinya.

    Dengan itu akan samalah tarafnya, iaitu sama-sama tidak memiliki nikmat terbabit, sebagaimana kalau berjaya akan sama-sama memilikinya.

  • Suka kalau dia memiliki nikmat yang sama dengan nikmat yang dipunyai orang lain. Sekiranya gagal mendapatkannya, dia tidak benci dengan nikmat yang ada pada tangan orang, sebaliknya suka sekiranya nikmat itu kekal dalam miliknya.

    Peringkat pertama amat tercela, peringkat kedua adalah tercela, peringkat ketiga ada sudut tercelanya dan ada sudut tidak tercela manakala peringkat keempat dimaafkan. Peringkat keempat ini dinamakan ghibtah atau munafasah.

    Munafasah tidak salah dan tidak ditegah kerana ia adalah persaingan. Persaingan yang sihat seperti untuk mendapatkan tempat yang baik di sisi Allah tidak salah.

    "Meterainya kasturi dan untuk itulah hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan." (al-Mutaffifin:26)

    Rasulullah s.a.w ada menegaskan, maksudnya: "Diumpamakan umat ini dengan empat (jenis) orang iaitu:

  • Orang yang dikurniakan Allah dengan harta dan ilmu, lalu dia berusaha dengan ilmunya untuk hartanya.

  • Orang yang dikurniakan Allah dengan ilmu tetapi tidak dikurniakan harta, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku! Kalaulah aku mempunyai seperti harta si polan nescaya akan aku usahakan sama seperti yang diusahakan oleh dia. Orang ini dalam pahalanya adalah sama.

  • Orang yang diberikan harta tetapi tidak diberikan ilmu, lalu dia menggunakan hartanya pada maksiat.

  • Orang yang tidak diberikan ilmu dan harta, lalu dia berkata: Kalaulah aku mempunyai harta seperti harta si polan itu, nescaya aku akan belanjakan seperti mana yang dibelanjakan pada perkara yang maksiat. Orang ini pada dosanya adalah sama.

    Justeru, tidaklah salah jiwa kita berasa iri hati atas nikmat orang lain dan kita berasa ingin mempunyai nikmat yang sama sepertinya tanpa berasa suka jika nikmat itu hilang daripadanya dan tidak benci jika ia kekal di tangannya.

    Bagi nikmat berbentuk keagamaan yang wajib seperti nikmat iman, solat, zakat dan puasa, berlumba-lumba ke atas nikmat terbabit wajib hukumnya, iaitu hatinya hendaklah berasa suka untuk mencapai nikmat seumpamanya.

    Ini kerana jika tidak sukakan yang demikian, bererti dia rela dengan maksiat dan ini adalah haram.

    Demikian juga jika nikmat itu berbentuk amalan kelebihan (fadhail) yang sangat digalakkan hukumnya adalah sunat dan jika nikmat itu yang haruskan yang dipergunakan secara harus, hukumnya adalah harus.
  • Perosak manusia


    ORANG yang mabuk selalunya tidak dapat berdiri dengan stabil, berjalan terhuyung-hayang, bercakap bukan-bukan, bahkan yang jelas kelihatan samar dan yang jauh nampak dekat.

    ORANG yang mabuk selalunya tidak dapat berdiri dengan stabil, berjalan terhuyung-hayang, bercakap bukan-bukan, bahkan yang jelas kelihatan samar dan yang jauh nampak dekat.

    Gambaran fizikal itu sudah jelas menunjukkan penggunaan arak lebih banyak memberikan kesan negatif, walaupun ada mendakwa ia memberikan kebaikan dari sudut lain.


    Arak atau minuman keras ialah alkohol dalam bentuk 'ethyl alcohol' yang bertindak ke atas otak manusia dan sering kali menyebabkan ketagihan. Biasanya ia dihasilkan sel ragi yang bertindak ke atas karbohidrat di dalam buah dan bijian.

    Tiga jenis arak popular di pasaran iaitu bir seperti ale dan lager, wain dan liquor atau spirit. Jenis spirit paling popular seperti brandi, gin, rum, tequila, vodka dan whiski.

    Bir diperbuat daripada bijian, mengandungi empat hingga enam peratus alkohol, wain daripada buah (sembilan hingga 16 peratus alkohol) dan spirit dihasilkan dengan memeram atau mendidihkan bahan (sekurang-kurangnya 20 peratus alkohol).

    Realitinya, pemabuk dan peminum arak dipandang negatif masyarakat umum, khususnya dalam budaya masyarakat Timur, lebih-lebih lagi bagi orang Islam kerana ia dilarang agama.

    "Wahai orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah perbuatan keji dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.

    Sesungguhnya syaitan itu berkehendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan solat. Oleh itu, mahukah kamu berhenti?" (al-Maaidah:90-91)

    Abdullah Nasih Ulwan dalam buku Pendidikan Anak-anak Dalam Islam menegaskan, hukum Islam pada mengambil benda yang memabukkan dan merosakkan otak, hukumnya sudah tetap haram dengan ijmak sekalian ulama.

    Hadis diriwayatkan Abu Daud bermaksud: "Allah telah melaknati arak, peminum arak, penuang arak, penjual arak, pembeli arak, pemeras arak, pembantu pemeras arak, pembawa arak dan orang disampaikan kepadanya arak."

    Ideologi lain seperti Sikhism, Jainism, Bahai, Theravada dan kebanyakan aliran Mahayana Buddha, sesetengah mazhab Protestan dan Hindu juga dilaporkan melarang dan tidak menggalakkan minuman keras.

    Begitupun, dalam komuniti Barat, arak dijadikan sebagai minuman utama pada sesuatu majlis, bahkan ia sudah menjadi budaya sebagai minuman harian bersama menu hidangan yang lain, diminum termasuk remaja dan kanak-kanak di rumah.

    Orang Arab Jahiliah dahulu berhubung rapat dengan arak, bukan saja meminumnya, malah mereka memuji minuman itu dalam puisi indah, contohnya dalam bait berikut:

    "Kalau ku mati kuburkanlah daku di samping pohon-pohon anggur itu. Tulang belulangku yang mati akan disirami urat-urat pohon anggur itu."

    Mereka juga memberikan pelbagai gelaran kepada arak seperti madaamah, sulaafah, raah, sahbaa' dan ibnatul 'anquud. Tetapi apabila datang Islam, mereka meninggalkan tabiat itu.

    Dari sudut kesihatan, penggunaan arak boleh menyebabkan penyakit jantung, radang paru-paru, batuk kering, barah mulut dan kerongkong, kerosakan dan barah hati serta melemahkan sistem pertahanan badan.

    Malah, menurut Dr Danial Zainal Abidin, dalam buku Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden, arak boleh menyebabkan sawan dan halusinasi, sehingga merosakkan otak selama-lamanya apabila pengambilannya berlaku dalam jangka masa panjang.

    Beliau berkata, apabila seseorang meminum arak, ia terus bertindak ke atas sel otak dengan merangsang otak itu sebelum mengganggu fungsinya sehingga menyebabkan gangguan kepada penglihatan dan hilang ingatan.

    "Pengambilan dua hingga tiga gelas alkohol dalam masa sejam sudah mencukupi untuk menjadikan seseorang tidak stabil," katanya.

    Satu laporan pada 2001 menganggarkan penggunaan alkohol secara sederhana dan keterlaluan menyebabkan kematian sehingga 75,754 di Amerika Syarikat.

    Menurut Dr Danial, walaupun ada pihak mendakwa pengambilannya secara sedikit baik bagi jantung dan ada kebenaran, kerana pengambilan alkohol yang sedikit menambahkan kolesterol baik di dalam darah, ia hanya benar bagi wain merah dan bukannya bir.

    Beliau berkata, bukanlah alkohol menyihatkan jantung, sebaliknya bahan flavonoid yang terdapat di dalamnya dan bahan itu diperoleh daripada buah yang digunakan untuk menyediakan arak.

    "Justeru, cara yang lebih selamat untuk menyihatkan jantung adalah dengan memakan sayuran dan buah-buahan seperti anggur, epal dan bawang yang kaya dengan bahan flavonoid, bukannya meminum arak," katanya.

    Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Muslim dan Ahmad dan lain-lain, ketika ditanya mengenai penggunaan arak oleh seseorang, baginda melarangnya.

    Orang itu berkata: "Saya hanya menggunakannya sebagai ubat." Bersabda Rasulullah s.a.w: "Sesungguhnya ia bukanlah ubat, tetapi ia adalah penyakit."

    Ini menunjukkan secara pasti penggunaan arak sebagai penawar juga adalah haram dan orang yang menggunakannya berdosa.

    Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan, Amirul Mukminin Umar bin al-Khattab r.a mengisytiharkan dari atas mimbar Rasulullah kepada sekalian manusia, katanya: "Arak itu ialah segala sesuatu yang menukar sifat akal itu."

    Kisah seorang ahli ibadat yang mendekatkan diri kepada Allah sejak sekian lama seperti diceritakan Saidina Uthman bin Affan dalam khutbahnya wajar dijadikan iktibar dalam persoalan ini.

    Pada suatu hari, kata Uthman, ahli ibadat itu didatangi seorang wanita cantik. Selepas berkenalan dan hatinya tertarik kepada wanita itu, dia diberi tiga pilihan; pertama, mengambil minuman memabukkan; kedua, berzina atau ketiga, membunuh.

    Dengan sisa sifatnya yang sekian lama suka beribadat, lelaki terbabit gerun dengan tawaran kedua dan ketiga itu.

    Atas dasar suka kepada wanita cantik berkenaan dan menganggap meminum arak lebih kecil kesalahannya, dia mengambil tawaran pertama. Selepas mengambil arak, kewarasan ahli ibadat itu hilang.

    Dengan desakan nafsu dan bisikan syaitan dia melakukan zina dengan wanita berkenaan. Atas keterlanjurannya, wanita itu hamil dan cemas dengan tindakannya, dalam keadaan masih di bawah pengaruh arak, dia membunuh wanita terbabit.

    Akhirnya dia sedar melakukan banyak dosa hanya daripada memandang ringan terhadap amalan mengambil minuman keras. Pada peringkat awal, dia menganggap meminum arak kesalahan ringan berbanding berzina dan membunuh, tetapi ternyata tidak.