Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Feb 23, 2009

Ancaman sendi, tulang rapuh

KESIHATAN sendi dan tulang merupakan antara perkara yang merisaukan mereka yang berumur 40 tahun ke atas.

Dua penyakit degeneratif yang paling biasa dialami golongan ini ialah osteoartritis dan osteoporosis. Oste atau osteo bermakna 'tulang' dalam bahasa Yunani.

Tulang yang rapuh akibat osteoporosis telah lama dianggap sebagai satu faktor risiko penyakit osteoartritis.

Osteoartritis ada kaitan dengan radang, haus dan lusuh tulang sementara osteoporosis pula berkaitan dengan kekuatan dan kepadatan tulang.

Kita memerlukan tulang yang kuat dan dapat menampung fungsi seperti biasa untuk menjalankan kegiatan harian.

Osteoartritis (OA) berlaku akibat rawan yang meliputi penghujung tulang atau sendi menjadi haus.

Dikenali sebagai artritis haus dan lusuh, OA menyebabkan kesakitan sendi, bengkak dan kecacatan struktur.

Anda mungkin menyedari tentang tanda-tanda seperti kekejangan pada waktu pagi, sendi sedikit membengkak dan juga sakit.

Ia merangkumi setiap sendi termasuk leher dan belakang. Jika teruk, OA boleh menyebabkan ketidakselesaan, kesakitan dan hilang upaya.

Sokongan nutrisi OA

Glukosamina dan kondroitin merupakan komponen semula jadi dalam tisu sendi yang sihat.

Tugasnya ialah untuk membekalkan bahan mentah semula jadi yang diperlukan oleh rawan untuk memperbaiki dan membina semula strukturnya di samping menentang kesan enzim semula jadi yang merosakkan rawan.

l Glukosamina merupakan perintis bagi molekul yang dikenali sebagai glikosaminoglikan. Molekul ini digunakan dalam pembentukan dan membaikpulih rawan.

Tidak seperti NSAIDS dan aspirin, glukosamina bukan sahaja menghilangkan kesakitan tetapi juga membantu membina semula rawan

l Kondroitin merupakan glikosaminoglikan yang paling banyak dijumpai dalam rawan dan bertanggungjawab untuk mempastikan ketahanan rawan.

Ia bertindak seperti 'daya penarik air'. Keupayaan kondroitin untuk membendung kehilangan air memberi ketegasan kepada rawan dan bertindak sebagai 'penyerap hentakan'.

Kajian menunjukkan keberkesanan meningkat sebanyak 24 peratus apabila rawatan digabungkan dengan glukosamina sulfat.

Mengambil suplemen glukosamina dan kondroitin boleh membantu membina dan membaiki rawan, memperlahankan perkembangan OA, melincirkan sendi-sendi, mengurangkan kesakitan sendi-sendi dan rasa kaku, serta meningkatkan keselesaan pergerakan.

Peningkatan besar pengguna suplemen glukosamina dan kondroitin telah mendorong pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) untuk menjalankan kajian klinikal terbesar pernah dilakukan terhadap kedua-dua bahan tersebut untuk menguji keberkesanannya.

Maklumat terperinci ujian yang dikenali sebagai GAIT itu telah diterbitkan dalam Medical Journal New England pada 23 Februari 2006.

GAIT

Ujian GAIT disifatkan sebagai 'ujian paling ketat dan rapi sehingga kini' dalam menilai keberkesanan glukosamina dan kondroitin terhadap sakit lutut yang berkaitan dengan OA.

Ujian GAIT telah membuktikan bahawa gabungan dua suplemen ini (glukosamina dan kondroitin) adalah lebih berkesan untuk merawat sakit lutut OA di peringkat sederhana sehingga peringkat teruk berbanding Celecoxib, sejenis perencat COX-2 (ubat anti inflamasi).

Pencegahan Osteoporosis

Osteoporosis ialah keadaan kekurangan khasiat dikenali 'tulang rapuh'. Keadaan ini berlaku, terutamanya pada tulang belakang, pergelangan tangan dan pinggul, apabila tulang menjadi nipis dan lemah serta mudah retak.

Tulang sebenarnya adalah tisu hidup dan selalunya mempunyai tindak balas biokimia di mana ia bergantung kepada nutrien mikro dan sistem enzim yang berbeza-beza.

Seperti mana tisu hidup lain, tulang memerlukan pelbagai bekalan khasiat. Pemakanan moden hari ini seperti roti putih, gula putih dan lemak yang tinggi adalah tersangat kurang khasiatnya untuk tulang.

Pengambilan daging dan air berkarbonat yang banyak turut menyumbang kepada pengurangan kadar penyerapan kalsium oleh badan.

Kekurangan pengambilan khasiat yang diperlukan tulang seterusnya boleh menyumbang kepada osteoporosis.

Sekiranya osteoporosis tidak dicegah atau dibiarkan tanpa rawatan, ia akan berkembang perlahan-lahan tanpa berasa sakit sehingga salah satu daripada tulang itu mengalami keretakan atau patah.

Kalsium

Meskipun kalsium begitu penting, didapati di AS hanya 25 peratus wanita yang menghidap osteoporosis mengalami kekurangan kalsium.

Bukti baru ini dengan jelas menunjukkan vitamin D, magnesium, kuprum, zink, boron dan mangan juga penting untuk mewujudkan tulang yang kuat dan sihat.

Semua nutrien ini hendaklah diambil bersama untuk mendapatkan metabolisme tulang yang optimum.

Malah, ketiadaan hanya satu nutrien sekalipun boleh mengakibatkan tulang menjadi lemah dan membawa kepada osteoporosis.

Lelaki dan wanita seharusnya mengambil suplemen kalsium sebanyak 800 hingga 1,500 miligram (mg) sehari bersama dengan makanan untuk penyerapan yang optimum.

Vitamin D

Vitamin D membantu badan menyerap kalsium. Paras vitamin D yang rendah adalah perkara biasa bagi wanita terutama yang sudah berumur.

Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan kekurangan kalsium dan akan menyebabkan tulang menjadi lembut (osteomalacia).

Pakar mengesyorkan pengambilan harian vitamin D antara 400 dan 800 unit antarabangsa (IU).

Magnesium

Magnesium perlu untuk pemeliharaan dan pergerakan kalsium dalam tulang dan diperlukan untuk penggunaan vitamin D.

Kekurangan magnesium sudah menjadi perkara biasa dan merupakan faktor risiko utama bagi osteoporosis.

U.S. RDA untuk magnesium ialah 400 mg setiap hari. (U.S. RDA yang disebut di sini ialah untuk orang dewasa, kecuali wanita hamil atau ibu-ibu menyusu, dan kanak-kanak yang berumur lebih empat tahun).

Mangan

Mangan merupakan mineral surih diperlukan untuk membentuk tisu-tisu penyambung yang membentuk matriks, tempat pengumpulan mineral berlaku. Pengambilan harian yang disyorkan untuk mangan ialah 2 mg.

Boron

Boron diperlukan untuk menukar vitamin D kepada bentuk aktif. Ini menerangkan mengapa kekurangan boron akan menjejaskan metabolisme kalsium dan pembentukan tulang.

Boron mengurangkan kesusutan kalsium daripada tulang-tulang. Walaupun tidak ada RDA rasmi bagi boron, dosej harian yang mengandungi antara 1.5 hingga 3.0 mg boron adalah selamat dan mencukupi.

Zink

Zink menyokong pembentukan tulang dengan memperkuatkan tindakan vitamin D. Zink juga membantu mengekalkan struktur tulang dan terbabit dalam pembinaan tulang.

Kuprum

Kekurangan kuprum mungkin akan menyebabkan pengumpulan tulang yang tidak normal. Kuprum membantu membentuk blok-blok binaan untuk tulang-tulang.

Panduan membeli suplemen

Apabila anda mencari suplemen untuk kesihatan sendi dan tulang, pilihlah suplemen Ostepakej 3 dalam 1 yang baik yang menggabungkan glukosamina dengan kondroitin bersama kalsium, serta manfaat-manfaat tambahan daripada magnesium, vitamin D, boron, mangan, zink dan kuprum.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan

No comments:

Post a Comment