Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Mar 17, 2009

Buli bertentangan dengan Islam

PADA suatu pagi, melalui satu siaran radio, seorang ibu berkongsi pengalaman anak lelakinya terpaksa pindah sekolah akibat menjadi mangsa buli secara beramai-ramai.

Tetapi sebelum itu, beliau melahirkan kekesalan iaitu ketika kesemua ibu bapa pelajar terlibat dipanggil hadir memberi keterangan di balai polis, seorang ibu kepada yang membuli anaknya sempat menyerangnya dengan pelbagai kata yang nista dan kurang manis di balai itu.

Si penyerang marah dengan tindakan beliau yang mahu kejadian buli ini dibawa ke pihak berkuasa yang boleh menyebabkan masa depan anaknya terjejas.

"Saya sungguh terkejut dengan tindakan ibu kepada salah seorang pelajar yang membuli anak saya itu. Saya tidak mengharap tetapi sepatutnya dia meminta maaf atas tindakan ganas anaknya itu.

"Tetapi saya pula menjadi mangsa kemarahannya. Namun yang lebih dikesali sehingga kini, tiada sebarang tindakan diambil terhadap mereka yang membuli anak saya itu, baik di peringkat sekolah, kementerian termasuk apabila laporan polis dibuat. Kes jadi senyap begitu sahaja, sedangkan kesan trauma yang dialami oleh anak dan kami sekeluarga sehingga kini masih lagi dirasai," katanya.

Kita hanya mampu mendengarkan luahan seperti ini walaupun mungkin si pemanggil sedikit sebanyak berasa lega kerana dapat mengurangkan tekanan di dada apabila dapat meluahkan segala yang terbuku di hati.

Tetapi hakikatnya di luar sana, kes-kes seperti ini kini tidak lagi seperti satu penyakit. Sebaliknya seperti kian membarah apabila semakin kerap pelbagai tragedi buli dilaporkan.

Malah hakikat yang lebih pedih walaupun mungkin tidak benar, tetapi penglibatan para pelajar Melayu atau lebih tepat lagi beragama Islam dilihat begitu menjuarai kes-kes buli ini.

Ini termasuk mencederakan pelajar lain menggunakan senjata tajam seperti lawi ayam, adakah pelajar yang membawa senjata ini berada zon perang atau sedang berlatih seni mempertahankan diri?

Pensyarah Pengajian Umum Universiti Kuala Lumpur Malaysia (UniKL), Norsazali Abdullah berkata, buli ditakrifkan sebagai tingkah laku agresif di mana seorang pelajar atau satu kumpulan pelajar mengganggu seorang mangsa secara fizikal atau psikologi bagi satu jangka masa yang panjang.

"Seperti yang ditakrifkan oleh Hazler & Hoover (1993), tingkah laku ini berlaku berkali-kali sehingga menjadi satu budaya yang zalim, yang menyebabkan mangsanya mengalami gangguan mental dan fizikal yang berterusan.

"Apatah lagi jika ia berlaku di kalangan pelajar sekolah yang sepatutnya memanfaatkan masa muda mereka dengan menuntut ilmu," katanya.

Namun soal beliau, mengapa gejala buli ini masih berlaku di kalangan pelajar kita? Adakah kerana ibu bapa tidak menyemaikan rasa kasih sayang kepada anak-anaknya supaya anak-anak itu sentiasa berkasih sayang terhadap orang lain?

"Atau pihak sekolah, guru-guru dan pendidik tidak menekankan soal hormat menghormati, menghargai orang lain dan tanggungjawab terhadap dirinya dan kawan," katanya.

Persoalan-persoalan ini seperti ini timbul kerana apabila kes buli, ia saling berkaitan dan menyentuh kepada banyak pihak.

"Hanya melalui kerjasama banyak ini sahajalah, masalah ini buli boleh dikekang malah sebenarnya dapat terus dibanteras," katanya.

Pun begitu, Noorsazali melihat hubungan antara pelajar yang senior dengan junior perlu diserasikan oleh pihak sekolah. Ia agar hubungan awal ini terbentuk dan terjalin dengan kasih sayang, kemesraan, saling menghormati dalam satu ikatan ukhuwah yang terjalin erat.

"Bukan menyimpan perasaan bangga diri atau ego sebagai senior. Pelajar senior sepatutnya menjadi contoh kepada pelajar junior yang baru memasuki alam hidup di asrama atau hidup berdikari," katanya.

Menurutnya, buli pada pandangan Islam adalah sesuatu yang amat bertentangan dengan naluri dan fitrah kejadian manusia di sisi Allah SWT.

"Islam bererti sejahtera dan salah satu sifat orang Islam ialah dia tidak memberi masalah kepada saudara seIslamnya yang lain seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: Orang Islam ialah orang yang saudara seIslamnya merasa aman daripada gangguan lidah dan tangannya," katanya.

Bahkan katanya, tiada satu agama pun di dunia ini yang mengizinkan kita menyakiti, mencederakan dan membunuh seseorang tanpa sebab yang tertentu.

"Lantaran, penerapan sifat kasih sayang, tanggungjawab dan peranan diri dalam hidup bermasyarakat perlu dipupuk dalam setiap diri pelajar sehingga merasakan dirinya tidak boleh hidup tanpa bantuan serta pertolongan orang lain.

"Dalam masa yang sama, sifat-sifat iblis dan syaitan seperti angkuh, sombong, besar diri itu perlu dibuangkan dalam diri agar kita menjadi seorang yang rendah diri sesuai dengan gelaran yang kita pegang iaitu sebagai khalifah dan hamba Allah," katanya.

Namun pokok pangkalnya tegas beliau, pendidikan agama dalam keluarga perlu diperkukuhkan agar anak-anak kita sentiasa berpegang dengan tatasusila dan akhlak Islam sama ada sesama rakan sebaya mahupun orang yang lebih dewasa.

"Namun apabila kes buli berlaku di sekolah agama, apakah pendidikan agama yang mereka perolehi di sekolah itu masih tidak cukup untuk menjadikan pelajar itu seorang yang baik dan tahu menghormati hak orang lain? Untuk menjawab persoalan ini, satu kajian perlu dilaksanakan dengan teliti bagi mendapatkan jawapan yang terbaik," katanya.

Jelas beliau, pendidikan yang disampaikan oleh para guru dan pendidik di sekolah agama begitu hebat sekali, ditambah pula dengan kem motivasi hujung minggu atau motivasi musim cuti persekolahan yang menekankan kemantapan rohani pada diri pelajar ini.

"Namun perlu kita melihat bagaimana pula dengan faktor persekitarannya, kerenah ibu bapa pelajar ini di rumah, ajakan dan godaan rakan sebaya yang sekali gus ia telah mengenepikan segala pendidikan baik yang diperolehi oleh pelajar ini.

"Pendidikan adalah satu proses yang panjang dan tidak boleh disamakan dengan kita membuat kuih yang masukkan tepung dalam acuan, maka ia akan mengikut acuan itu sepenuhnya tanpa ada kecacatan dan kekurangan," tambah Norsazali.

Imam al-Ghazali pula mengatakan pendidikan itu ialah mengeluarkan perangai yang buruk yang ada pada manusia dan menyemaikan perangai dan sifat yang baik.

Menurut beliau lagi, seseorang pelajar yang nakal akan cukup hormat kepada guru atau wardennya apabila kenakalannya itu dilayan dengan proses pendidikan yang penuh hikmah.

"Kekerasan dan kegarangan guru tidak semestinya dapat menyelesaikan masalah, bahkan kita bimbang, pelajar ini hanya akan hormat di depan guru, sebaliknya menyimpan perasaan dendam di belakang gurunya.

"Ketegasan dan hikmah dalam memberi teguran amat penting agar pelajar tidak merasa dirinya demoralise atau dimalukan dikhalayak ramai. Pujian dan kata-kata semangat yang diiringi dengan nada keinsafan dari seorang pendidik atau guru amat penting bagi memberikan kesedaran kepada pelajar-pelajarnya," katanya.

No comments:

Post a Comment