Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Mar 15, 2009

Pemakanan untuk tahun-tahun tumbesaran

Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM)


Pemakanan asas tumbesaran. – Gambar hiasan.

ANAK ibarat cahaya yang menerangi hidup kita. Kita bukan sahaja mencurahkan kasih sayang yang sepenuhnya, tetapi juga menjaga mereka bagaikan menatang minyak yang penuh, harapan mereka akan membesar dengan sihat dan menjadi insan berguna! Sebagai ibu bapa, kita perlu memberikan yang terbaik pada tahun-tahun tumbesaran (satu hingga enam tahun) kerana inilah waktunya mereka mula membesar dari segi fizikal, mental, emosi dan sosial.

Adakah si manja membesar?

Si manja anda membesar dengan ketinggian dan berat badan yang semakin bertambah setiap tahun. Ini menunjukkan bahawa si manja sedang membesar dengan sihat. Berat badannya mungkin bertambah secara purata dua hingga tiga kilogram (kg), manakala ketinggiannya bertambah antara enam hingga lapan sentimeter (sm) setahun. Tetapi tahukah anda bahawa badan dan mindanya juga membesar dalam pelbagai cara lain yang tidak begitu ketara?

Tumbesaran si manja tidak terbatas kepada saiz badannya sahaja. Si manja anda juga mula menguasai kemahiran motor kasar dan halus, seterusnya menjadi semakin yakin dan pandai membawa diri. Kesemua ini mempengaruhi kemahiran menulis, melukis dan mewarna. Kemahiran ini adalah penting untuk perkembangan intelektual. Si manja juga mula bergerak dengan cara lebih teratur, lebih banyak berlari dan melakukan tugas lebih kompleks seperti bermain bola. Di samping itu, si manja juga akan menguasai kemahiran bercampur-gaul atau berinteraksi secara sosial di mana keyakinan dan harga diri akan bertambah.

Membesar Secara Optimum

Pelbagai perkembangan fizikal dan mental boleh dilihat sedikit sebanyak sepanjang tahun-tahun awal tumbesarannya. Selain memberi kasih sayang dan penjagaan kepada si manja, anda juga perlu memberikan makanan yang berkhasiat dan menanam tabiat makan yang sihat.

Rencana ini, dan tiga rencana yang seterusnya bertujuan memberi anda lebih kefahaman mengenai pemakanan kanak-kanak. Kami akan mulakan dengan asas pemakanan yang baik. Pengamalan asas pemakanan dapat membantu anda memastikan si manja mendapat bekalan makanan yang berkhasiat, dalam jumlah yang betul dan pada masa yang betul, supaya mereka dapat membesar dengan sihat dan kuat!

Asas pemakanan

Empat asas pemakanan baik berikut diharap dapat meningkatkan kefahaman tentang jenis makanan sesuai, masa sesuai dan jumlah sesuai untuk si manja:

1) Tiada satu makanan pun boleh memenuhi segala keperluan pemakanan si manja. Badan kanak-kanak memerlukan pelbagai nutrien berlainan jenis dan jumlah. Oleh itu, si manja anda perlu mengambil pelbagai jenis makanan.

2) Keperluan pemakanan berubah apabila si manja anda membesar! Apabila anak anda membesar, dia perlu mengambil sejumlah nutrien yang disarankan mengikut usianya. Oleh itu, adalah penting untuk memastikan anak anda mengambil makanan memenuhi keperluan pemakanannya mengikut usia.

3) Si manja anda perlukan makanan seimbang. Diet si manja sewajarnya mengandungi campuran karbohidrat (seperti nasi dan bijirin), sayuran dan buah-buahan, makanan yang kaya dengan protein (seperti daging dan ikan) dan susu serta produk tenusu yang seimbang. Lemak, minyak, garam dan gula juga diperlukan dalam jumlah minimum.

4) Sentiasa amalkan kesederhanaan. Terlalu sedikit atau terlalu banyak makan boleh memudaratkan kesihatan. Satu cara yang mudah dan sihat adalah dengan mendidik si manja supaya sentiasa mengamalkan kesederhanaan pemakanan sejak kecil supaya mereka boleh belajar mengelak pengambilan makanan yang terlalu banyak atau terlebih makan.

Banyak perlu dipelajari

Dengan memahami asas pemakanan ini, anda seharusnya sudah bersedia untuk menggunakan pengetahuan anda untuk menjaga kesihatan dan kesejahteraan si manja dengan memberikan makanan yang betul dalam jumlah yang sesuai dengan usianya! Namun, pengetahuan ini hanya satu titik permulaan. Dalam soal amalan tabiat makan yang betul dan sihat, terdapat pelbagai aspek lain yang perlu diketahui. Ini akan dihuraikan dengan lebih lanjut dalam tiga rencana akan datang.

Anda mungkin belum biasa dengan idea penyediaan makanan yang berkhasiat dan memupuk tabiat makan yang sihat kepada si manja. Tahun-tahun tumbesaran si manja adalah masa yang paling sesuai untuk mempelajari tentang pemakanan yang baik dan lebih penting adalah pengamalannya. Ia bukan sahaja memastikan si manja membesar dengan sihat dan riang hari ini, tetapi juga menyediakan asas yang kukuh untuk si manja terus membesar dengan sihat dan sejahtera sepanjang hayat.

Lebih banyak panduan cara membesarkan si manja anda dengan sihat demi membina negara yang lebih sihat, boleh didapati daripada bahan-bahan pendidikan yang lain dan aktiviti untuk Bulan Pemakanan Sihat Malaysia 2009 (NMM 2009) menerusi laman web www.nutriweb.org.my atau datanglah beramai-ramai ke Pusat Pameran Mid Valley untuk menyertai aktiviti pendidikan Karnival NMM 2009 yang menyeronokkan pada 4 dan 5 April ini, mulai pukul 10 pagi.

No comments:

Post a Comment