Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Mar 21, 2009

Resapan satanisme


HANTU!!! Sejauh mana kita dapat memahaminya? Apa yang nyata, cerita seram yang mengaitkan hantu, jembalang dan roh jahat mendapat minat mendalam masyarakat, terutama yang dimainkan melalui media elektronik.

HANTU!!! Sejauh mana kita dapat memahaminya? Apa yang nyata, cerita seram yang mengaitkan hantu, jembalang dan roh jahat mendapat minat mendalam masyarakat, terutama yang dimainkan melalui media elektronik.

Barangkali cerita seram sebegitu tidak memberikan kesan secara langsung kepada golongan dewasa, tetapi bagaimana bagi kanak-kanak yang masih hijau dari segi sikap dan kecerdasan pemikirannya?


Disebabkan itu juga, tidak hairan jika ada di kalangan kanak-kanak yang takut tidak bertempat, pantang bergelap dan mudah menangis kerana 'takut' mengisi benak fikirannya.

Secara sedar atau tidak, sebenarnya senario hari ini menunjukkan gelombang penyebaran satanisme iaitu fahaman pemujaan syaitan yang mula menerkam jiwa masyarakat dan semakin mendapat tempat.

Istilah satanisme dilaporkan hanya muncul apabila ia dipelopori Anton Szandor La Vey yang mengasaskan Church of Satan (Gereja Syaitan) pada 1966.

Satanic Bible ditulis La Vey pada 1969 menakrifkan satanisme sebagai falsafah kejam yang tanpa selindung lagi mengutamakan kepentingan diri semata-mata.

Sebelum istilah ini, konotasi biasa diguna ialah penyembahan syaitan.

Prof Madya Dr Che Zarrina Sa'ari dari Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Universiti Malaya (UM), berkata tidak keterlaluan jika dikatakan satanisme hari ini berteraskan penentangan sukarela terhadap kewujudan dan kekuasaan Tuhan dalam mendakwa manusia berkuasa mutlak untuk berbuat dan berfikir sesuka hati tanpa sebarang kekangan.

Menurutnya, satanisme moden adalah bentuk pemujaan diri, dihubungkan dengan caranya yang radikal bagi melawan segala bentuk ketuhanan khususnya yang berasaskan teologi Bible.

"Kini kekaguman tanpa sedar terhadap syaitan dan segala manifestasinya juga seperti cerita seram berkaitan syaitan yang ditonjolkan dalam filem, buku, majalah, komik serta permainan video dapat diertikan sebagai satanisme," katanya dalam satu wacana di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Putrajaya, baru-baru ini.

Dalam pandangan hidup masyarakat umum Melayu, syaitan lebih dikenali sebagai hantu iaitu makhluk yang diterima kewujudannya sehingga melahirkan pelbagai kepercayaan seperti pantang-larang dan amalan mantera, azimat dan ritual.

Ia dipecahkan pula kepada pelbagai nama seperti hantu air, hantu sungai, penunggu, toyol, roh jahat, pelesit, pontianak, pocong, hantu raya, hantu pari, jembalang dan banyak lagi yang semuanya merujuk kepada hantu atau syaitan.

Kebolehan luar biasa berkomunikasi dan mengatasi masalah berhubung dengan hantu dan alam ghaib menjadikan institusi perbomohan mendapat kedudukan istimewa dalam masyarakat Melayu.

Sistem pendidikan tidak formal Melayu juga dikatakan menggunakan hantu sebagai kawalan sosial terhadap perlakuan yang dianggap menyalahi susila yang dizahirkan menerusi peribahasa dan puisi Melayu.

Islamisasi, pemodenan dan globalisasi tidak banyak mengubah pandangan orang Melayu terhadap kuasa hantu walaupun bangsa lain yang bertamadun sudah lama meninggalkannya.

Perfileman dan penyiaran global mahupun tempatan tidak pernah berhenti daripada menerbitkan genre filem seram dengan mengutamakan watak, kuasa dan elemen syaitan, yang mampu menewaskan kuasa baik.

Golongan produksi semakin giat mengolah idea berkaitan syaitan dalam pelbagai gaya dan media termasuk dalam buku, majalah, komik dan novel.

Ini belum mengambil kira saluran Internet dan permainan video yang menjadikan satanisme sebagai kegilaan baru di kalangan generasi muda.

Menurut Che Zarrina, pembauran elemen satanisme dalam trend penggunaan media nampaknya paling berleluasa di kalangan belia Islam yang begitu mudah tertarik kepada bentuk dan gaya hidup yang penuh hiburan.

"Psikologi belia mudah terheret untuk mencuba sesuatu yang menguja dan mencabar seperti yang dilambakkan media.

"Apatah lagi kesibukan keluarga yang mengejar kemewahan hidup antara pemangkin bagi belia yang masih lagi mencari identiti dan jati diri memilih alternatif yang menguja dan melalaikan untuk lari daripada pelbagai tekanan hidup.

"Hipotesisnya, belia Islam di Malaysia bergelumang dengan elemen satanisme yang dipaparkan antaranya dalam media massa yang disalah anggap sebagai alternatif terbaik dalam menjalani liku kehidupan mereka," katanya.

Syaitan berasal daripada kata kerja syatana yang bererti jauh iaitu jauh daripada kebenaran dan rahmat Allah.

Dalam bahasa Arabnya, syaitan bererti setiap yang sombong dan derhaka daripada golongan manusia, jin dan haiwan sehingga orang Arab mengatakan ular adalah syaitan.

Secara istilah, jin yang kufur digelar sebagai syaitan, di mana syaitan yang pertama di kalangan jin ialah iblis. Meskipun begitu, manusia yang menentang kebenaran wahyu turut dinamakan syaitan.

Al-Quran memberikan kaitan antara syaitan, jin dan manusia dalam aspek membangkang kebenaran wahyu dalam firman-Nya yang bermaksud: "Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh daripada syaitan-syaitan manusia dan jin, sesetengahnya membisikkan kepada sesetengah yang lain akan kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu."

(al-An'am:112)

Syaitan adalah nama untuk semua yang membantah daripada kalangan jin dan manusia.

Oleh kerana itu, syaitan dibahagikan kepada dua jenis, membabitkan kalangan jin dan manusia.

Dr Che Zarrina berkata, dalam perspektif akidah Ahli Sunnah wal Jamaah, satanisme adalah peribadatan, pengagungan dan pengkultusan syaitan menganggapnya memiliki kekuatan dan dapat mendatangkan bencana.

Katanya, dengan luasnya skop penakrifan yang realistik dengan keadaan pada zaman ini, kekaguman tanpa sedar terhadap syaitan dan segala manifestasinya juga dapat dikategorikan sebagai satu bentuk satanisme.

Beliau yang juga ketua penyelidik terhadap kajian elemen satanisme dalam trend kepenggunaan media di kalangan belia Islam di Malaysia, berkata paparan elemen satanisme dalam media didapati bercanggah dengan konsep Islam dalam ekspresi seni.

"Ini kerana mesej satanisme sendiri bertentangan dengan tauhid yang menjadi teras ajaran Islam," katanya.

Prof Jabatan Syariah dan Ekonomi UM, Dr Joni Tamkin Borhan, berkata dari sudut pandang ekonomi Islam, penggunaan media yang bermuatan satanisme tidak dapat dikategorikan sebagai praktik yang dihalalkan dalam syariah Islam.

"Menurut konsep penggunaan Islam, penggunaan media mestilah berasaskan lima tonggak utama iaitu akidahnya yang sahih, niat yang benar, jenis barangan mestilah halal dan mengikut keutamaan, cara penggunaan mestilah tepat iaitu sederhana, tidak membazir dan tidak kikir serta penggunaannya tidak boleh meninggalkan yang fardu," katanya.

Masyarakat khususnya golongan remaja dan belia dihidangkan dengan pelbagai bentuk unsur satanisme seperti melalui objek tengkorak, gambar berupa hantu, syaitan dan iblis serta tulisan dan lambang yang merujuk kepada syaitan.

Berdasarkan kajian lapangan sepasukan penyelidik UM membabitkan 682 responden berusia 13 hingga 30 tahun di Lembah Klang dari November 2007 hingga Januari 2008, secara umum menunjukkan mereka suka kepada unsur seram.

Dalam hal ini, minat responden lebih menjurus kepada filem sama ada keluaran tempatan, Asia atau Hollywood.

Responden juga didapati cenderung untuk membeli cakera padat video filem seram di samping menontonnya di pawagam dan televisyen.

No comments:

Post a Comment