Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Apr 2, 2009

Meniti alam dewasa

Alangkah bahagianya semua ibu bapa sekiranya semua anak mempunyai pendirian yang teguh seperti si A di atas. Mampu membezakan antara kebaikan dan keburukan. Tetapi malangnya tidak semua remaja, bahkan orang dewasa juga sematang dan berfikiran seperti si A.

Ramai yang berpendapat hidup remaja hanya sekali dan harus dinikmati dengan keseronokan dan kegembiraan. Tidak dinafikan bahawa peringkat remaja adalah peringkat percubaan untuk mengenal, mengetahui serta belajar. Ia bakal membina sikap, pendirian, watak dan kebiasaan terhadap sesuatu perkara ataupun amalan.

Peringkat remaja juga adalah tahap yang amat penting untuk membina persediaan masuk ke alam dewasa.

Sebelum remaja meniti alam dewasa, mereka perlu membuat persiapan ilmu, bersikap positif terhadap kemajuan, bersedia berubah ke arah kebaikan, mengetahui batas pergaulan dan batas keseronokan serta merancang ke arah hidup yang lebih bermakna.

Banyak perubahan di alam dewasa yang bakal para remaja tempuhi. Antaranya alam memenuhi cita-cita dan pengajian, alam pekerjaan dan memiliki harta benda, alam berumah tangga dan beranak-pinak serta alam menyumbang kepada masyarakat.

Apabila remaja sudah melewati zaman persekolahan menengah, remaja perlu memikirkan dengan mendalam tentang masa depan dan hala tuju hidup. Sekiranya cita-cita asal tidak dapat dipenuhi, alternatif lain harus dicari asalkan tidak tersasar daripada matlamat untuk memajukan diri, keluarga dan umat.

Bayangkan sekiranya remaja gagal untuk mencapai apa yang diidamkan serta tidak mempunyai kekebalan diri dan keimanan yang kuat, remaja akan mudah patah semangat dan mudah untuk terjebak ke perkara-perkara yang kurang sihat dan akhirnya merugikan diri, keluarga dan masyarakat.

Tidak mencapai cita-cita asal tidak harus dijadikan faktor penghalang, malah ia menjadikan seseorang lebih matang, bersedia menghadapi kemungkinan dan cabaran serta sanggup meningkatkan lagi perjalanan ilmu yang memberi manfaat di alam dewasa nanti.

Alam pekerjaan pula adalah alam untuk mencari menyara penghidupan serta mencurahkan khidmat bakti kepada sesuatu organisasi atau pekerjaan. Mendapat pekerjaan yang baik semasa menempuhi alam pekerjaan juga adalah rentetan daripada hasil usaha semasa remaja.

Jika seseorang remaja itu memiliki kelulusan dan bakat yang diasuh dengan baik semasa usia remajanya, tentu tidak susah untuk mencari pekerjaan atau membina sendiri perniagaan menggunakan bakat , ilmu dan kreativiti yang dimiliki.

Remaja harus insaf bahawa alam pekerjaan bukanlah sesuatu yang mudah. Namun begitu, para remaja yang bakal masuk ke alam dewasa harus bersikap positif bahawa rezeki Allah ada di mana-mana.

Bumi kita ini menunggu penglibatan kita untuk meneroka dan mencari rezeki yang halal. Kuasai ilmu asas yang baik dalam apa jua bidang yang ingin kita ceburi, pupuk disiplin diri, serta bina tekad dan azam.

Cita-cita berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri juga adalah sesuatu fitrah yang bakal setiap orang tempuhi. Namun begitu, tanpa ilmu, akhlak dan asas nilai yang kukuh, pastinya banyak kesulitan yang bakal timbul.

Ibu bapa harus menjadi teladan yang baik kepada anak-anak, membakar semangat anak-anak untuk lebih berjaya, dan mendidik anak-anak menjadi insan yang berilmu serta berakhlak mulia.

Mendidik anak-anak juga sesuatu yang mencabar, lebih-lebih lagi dalam keadaan di mana gerbang maklumat dalam media massa lebih mempengaruhi pemikiran remaja kini.

Kita tentu tidak mahu menjadi ibu bapa yang akhirnya menyesali perbuatan mereka mengabaikan pendidikan dan tanggungjawab terhadap anak-anak, di mana natijahnya anak-anak mereka terjebak dalam kancah yang rosak serta memilukan.

Justeru, persiapan, pengalaman dan bakat yang terbina dengan baik pada zaman remaja akan melanjutkan amalan, tingkah-laku, tabiat dan pekerti pada zaman dewasa seseorang.

Sokongan dan rangsangan positif daripada ibu bapa dan penjaga serta masyarakat sekeliling memungkinkan seseorang remaja menjadi seseorang yang berilmu, berakhlak mulia, tahu membezakan kebaikan dan keburukan, bersemangat waja serta tidak mudah putus asa.

Apabila remaja terdidik dengan nilai-nilai positif dan murni, maka dewasanya akan lebih terisi dan membuahkan hasil yang baik dan harum.

Kesimpulan

Zaman remaja memang sekali, namun tidak harus disia-siakan dengan amalan dan perbuatan yang sia-sia. Ramai orang yang menyesali zaman muda yang telah dibiarkan berlalu dengan begitu sahaja tanpa pembinaan jati diri dan keterampilan yang baik.

Mendepani cabaran sebagai remaja yang akan meniti alam dewasa bukanlah sesuatu yang mudah. Bak kata bait-bait dalam sebuah lagu:

Rumah kecil tiangnya seribu

Rumah besar tiangnya sebatang

Waktu kecil kau ditimang ibu

Dewasa mu di pukul gelombang

Berhijrah ke alam remaja

Menguji ketabahan jiwa

Tiada seindah impian

Sesungguhnya hidup perjuangan

Kehidupan remaja harus disertai dengan keimanan, ilmu dan daya kekebalan yang tinggi dalam diri remaja agar kehidupan remaja tidak tersimpang jauh dari landasan yang sebenar dan dapat menuai hasil yang baik bukan sahaja apabila sudah dewasa dan berusia bahkan di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment