Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Jul 27, 2008

Mutiara Kata

TOPENG
Tatkala disangkutkan di dinding, topeng jadi perhiasan paling indah dan menarik. Ketika diturunkan lalu dilekapkan ke wajah, topeng menjadi perhiasan paling mengeliru bahkan kepada si pemakainya sendiri!


BETUL & KEBETULAN
"Antara betul dan kebetulan, hanya hati yang menjarakkan kedua-duanya."


HiKMAH
Apa sebenarnya yang menjalin faktor usia dan hikmah kebijaksanaan manusia?
Manusia berada pada tahap lena yang menyenangkan tatkala sebelum dinihari; dan manusia berada pada tahap kebijaksanaan berhikmah tatkala meniti ketuaan."


TANGIS & TAWA
Kata suatu mustika pemikiran India,
Ketika engkau lahir, engkau menangis dan dunia bergembira. Hidupilah hayatmu supaya tatkala engkau mati kelak, dunia akan menangis dan engkau bergembira."


SYURGA & NERAKA
Antara kebaikan dan keburukan, jarang-jarang ada perkongsian kepercayaan yang jelas antara keduanya meskipun setiap orang mengakui kebaikan itu sememangnya baik dan tidak akan memburuk, manakala keburukan itu ada potensi menjadi baik. Cuba renung pemikiran yang dikandung oleh kefalsafahan peribahasa Cina ini:
"Syurga mempunyai jalan, tetapi tiada seorang pun melaluinya; neraka mempunyai pintu masuk, tetapi manusia berebut-rebut menggali-gali bumi untuk memasukinya."
(Peribahasa Cina)


RANCANG
Sekiranya merancang untuk setahun, tanamlah padi. Sekiranya merancang untuk sepuluh tahun, tanamlah pohon; dan sekiranya merancang untuk 100 tahun, didiklah manusia."


NIAT
"Mereka yang mengorbankan niat dan kesedaran semata-mata untuk mencapai cita-cita, seumpama membakar sekeping gambar semata-mata untuk memperoleh abunya."
(Peribahasa Cina)


CITA-CITA
Dalam puisi karangan Henry van Dyke, disebutkan dengan bersahaja - namun indah - mengenai kemurniaan cita-cita, diterjemahkan secara bebas di sini:
"Ada cita-cita yang lebih murni dan agung selain daripada keinginan berada di puncak dunia. Cita-cita itu adalah dengan meletakkan diri kita nun jauh di bawah dan menjulang kemanusiaan sedikit lebih tinggi daripada diri kita sendiri."


MENERIMA KENYATAAN
Al-Ghazali pernah menggariskan beberapa perkara misalnya mengenai makanan - yang disifatkannya sebagai tidak konsisten dengan menerima kenyataan, kurang lebih begini,
"Mengkritik makanan dan mencari kesilapan dan kesalahan mengenainya adalah bererti menolak apa yang Allah SWT telah tentukan kerana menyalahkan apa yang dicipta atau dibuat bermakna juga menyalahkan si pencipta atau si pembuat sedangkan segalanya ditentukan oleh Allah SWT."


MENGHARGAI DETIK2 WAKTU
Saya pernah terbaca kata-kata yang indah, dicatatkan nama penulisnya Corita Kent, antara lain berbunyi,
"Cintailah setiap detik waktu itu. Bunga mekar dari celah kegelapan malam. Setiap detik waktu itu sentiasa penting dan diperlukan. Ia mempengaruhi keseluruhannya. Hidup adalah peralihan dan penggantian detik-detik waktu seumpama itu. Maka kejayaan adalah pada setiap saat kita menghidupkan setiap detik itu."


BERGUNDAH GULANA
Janganlah bergundah-gulana sekiranya mendapat kesusahan. Buangkanlah airmata barang sedikit, namun usahlah berpanjangan. Yang tenang, tetap dan bersih,
”Seseorang yang benar tidak akan peduli sama ada keseluruhan nilai dirinya musnah daripada hati-hati manusia semata-mata atas niat untuk memperbaiki hatinya sendiri. Dia tidak ingin manusia melihat walau sekecil manapun kebaikan dirinya, dan dia tidak kisah sekiranya keburukan atau kekurangannya diketahui oleh orang lain, kerana sekiranya sebaliknya, ia akan dilihat meninggikan dirinya di mata orang lain, dan itu adalah terkeluar daripada sifat-sifat orang yang siddiqin.”
Harith al-Muhasibi (R.A)


PERASAAN
Melihat diri sendiri berbeza dengan melihat diri orang lain. Tidak akan sama apa yang saya inginkan dengan apa yang orang lain perhatikan, begitu:

"Biarkan dunia fana mengenalimu sebagai dirimu sendiri, bukannya mengikut apa yang engkau rasa dan mahu percaya segalanya mengenai dirimu itu." (Fannie Brice)


TABIAT
Saya pernah terbaca di mana-mana, bahawa
"Tabiat, bukannya alasan, yang selalunya mengawal hidup kebanyakan orang."


BEBAL YG IKHLAS?
Kata Luther King,
"Tidak ada yang lebih berbahaya di dunia ini selain daripada kebebalan yang ikhlas dan ketololan mengadili diri sendiri."


PERSEPSI
"Kepada mereka yang memikir, dunia adalah suatu komedi. Kepada yang merasa, dunia adalah suatu tragedi." (Horace Walpole)

No comments:

Post a Comment