Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Oct 26, 2009

MSM untuk osteoartritis


ARTRITIS banyak dikaitkan dengan peningkatan usia tetapi sebenarnya boleh berlaku akibat faktor dan sebab berbeza.

DI seluruh dunia, berjuta manusia menghadapi masalah sendi. Kerana manusia sekarang hidup lebih lama, keadaan-keadaan penyakit seperti osteoartritis mempunyai kesan yang agak besar terhadap kos penjagaan dan kualiti hidup. Penyakit sendi menyebabkan lebih separuh daripada semua masalah kronik warga tua.

Perkataan artritis bermakna 'radang sendi' - maksudnya sendi yang kesakitan, berasa panas apabila disentuh, mungkin kemerahan warnanya, bengkak-bengkak, dan juga dikaitkan dengan kehilangan fungsinya. Osteo ialah perkataan Yunani yang bermakna 'tulang'.

Artritis bukan satu jenis penyakit sahaja dan mewakili bermacam jenis masalah sendi. Sebenarnya, lebih 100 keadaan yang berlainan boleh menjejaskan sendi dan tulang yang berhampiran, serta otot-otot dan tisu-tisu.

Jenis artritis yang paling biasa ditemui ialah osteoartritis (OA), yang berlaku apabila rawan yang menampan hujung tulang keras, lama kelamaan semakin merosot akibat proses kehausan dan kelusuhan mengikut peningkatan usia atau atas sebab-sebab tertentu. Kesannya adalah amat ketara.

Ini boleh terjadi akibat:

l Kehausan dan kelusuhan apabila kita semakin tua

l Kecederaan atau kemusnahan terhadap sendi yang berlaku sebelumnya akibat trauma (kecederaan) atau jangkitan.

l Rawan yang telah berubah sifat disebabkan oleh penyakit lain atau sememang pada asalnya adalah lemah dari segi genetik.

Rawan yang sihat adalah amat kuat serta anjal dan membolehkan sendi bergerak dengan licin tanpa sebarang rasa sakit. Tetapi, apabila ia diserang oleh penyakit seperti osteoartritis, rawan itu menjadi rosak dan kemudiannya beransur lusuh dan haus.

Proses penghausan ini berlaku secara berterusan sepanjang masa sehingga sedikit sahaja atau langsung tiada lagi rawan yang tinggal pada sendi yang terlibat, dengan itu menyebabkan tulang bergesel sesama tulang.

Dalam keadaan ini sendi anda mungkin mengeluarkan bunyi berkeriut. Kesakitan dan kekakuan yang dirasai merupakan perkara biasa dalam penyakit osteoartritis yang teruk.

Nutrien untuk sendi

i) Methilsulfonilmethana (MSM)

MSM ialah nama ringkas bagi sejenis suplemen diet yang dikenali sebagai Methilsulfonilmethana. MSM ialah bentuk organik bagi sulfur, iaitu nutrien yang ketiga paling penting dalam badan kita. Malah, sulfur adalah amat penting untuk kehidupan, oleh itu ia dijumpai di mana-mana sahaja, baik dalam setiap sel mahupun dalam setiap tumbuhan dan juga binatang.

Walaupun ia boleh didapati dalam makanan kita - seperti daging, ayam dan itik, ikan, telur, produk tenusu - kebanyakan khasiatnya hilang begitu sahaja semasa pemprosesan. Oleh itu mengambil suplemen daripada sumber MSM yang baik, berpotensi untuk memberikan manfaat yang besar.

Dengan gabungan keupayaan glukosamin dan kondroitin untuk membina semula rawan, MSM terbukti menjadi satu ramuan penting untuk rawatan artritis dan lain-lain penyakit sendi degeneratif. Gabungan 3-dalam-1 yang bersinergi ini telah pun diiktiraf sebagai suatu perkara asas bagi sebarang regimen rawatan anti-artritis.

Menyokong sendi dan tisu sambungan yang sihat; contohnya, tendon, rawan, urat rawan, otot.

l Mengukuhkan tisu sambungan yang membentuk sendi

l Mengurangkan kekakuan dan kebengkakan

l Memperbaiki keanjalan sendi

l Mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan artritis.

Manfaat-manfaat MSM yang lain ialah:

l Mempertingkatkan kelembutan kulit

l Memberi kilauan pada rambut dan kuku, dan tidak mudah retak atau pecah.

ii) Glukosamin

Merupakan sejenis sebatian semula jadi yang dijumpai dalam rawan yang sihat. Glukosamin adalah unsur biasa bagi glikosaminoglikans dalam matrik rawan dan cecair sinovial. Molekul ini digunakan dalam pembentukan dan membaiki rawan.

iii) Kondroitin

Merupakan jenis glikosaminoglikans yang paling banyak dijumpai dalam rawan dan ia bertanggungjawab terhadap ketahanan dan kebingkasan rawan. Ia bertindak sebagai 'magnet air.' Keupayaan kondroitin untuk membendung kehilangan air memberi ketegasan kepada rawan dan juga bertindak sebagai 'penyerap hentakan.'

Mengambil suplemen glukosamin dan kondroitin membantu:

l Melegakan sakit sendi

l Membina semula rawan

l Mempertingkatkan keanjalan

l Melincirkan sendi

l Memupuk tisu sambungan yang sihat

l Mengurangkan kekakuan.

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, kajian menunjukkan suplemen glukosamin dan kondroitin 2-dalam-1 adalah jauh lebih berkesan untuk merawat osteoartritis sederhana sehingga kepada yang tenat berbanding ubat anti radang yang berkuasa (celecoxib), walaupun glukosamin atau kondroitin itu diambil secara bersendirian sekalipun.

Yayasan Artritis Amerika juga mengesyorkan agar memulakan MSM dengan dos yang lebih kecil dahulu (bersama glukosamin dan kondroitin), iaitu sebanyak 500 miligram (mg) dua kali sehari dan menambahkannya beransur-ansur kepada 1,000 mg dua kali sehari. Setelah mula mengambil MSM, berikan masa yang berpatutan untuk melihat sebarang manfaat.

Kesimpulannya, untuk mendapat manfaat kesihatan sendi yang bersinergi, glukosamin sulfat dan kondroitin seharusnya diambil bersama MSM kerana glukosamin sulfat dan kondroitin membekalkan rawan nutrien yang menjadi blok pembina, manakala MSM pula membekalkan sulfur yang diperlukan untuk mewujudkan keutuhan tisu sambungan.

Sila rujuk kepada ahli farmasi anda hari ini juga tentang formula 2-dalam-1 Glukosamin dan Kondroitin bersama MSM yang amat dipercayai dan supaya anda dapat mengucapkan selamat tinggal kepada penyakit osteoarthritis dan sakit sendi.

Petua kesihatan untuk penghidap osteoartritis:

l Senaman yang kerap mengekalkan keanjalan sendi dan membantu meningkatkan kekuatan otot.

l Kurangkan berat badan bagi mereka yang gemuk atau mempunyai berat badan yang berlebihan - kerana mengawal berat badan adalah penting untuk mencegah serta memperlahankan kemaraan osteoartritis yang melibatkan sendi yang menanggung beban berat badan (lutut dan pinggang) dan juga bahagian bawah belakang.

l Mengambil suplemen seperti glukosamin dan kondroitin telah terbukti dalam beberapa kajian sebagai dapat melegakan sakit dan memperbaiki fungsi sendi dalam osteoartritis yang sederhana hingga kepada yang tenat.

l Untuk mendapatkan manfaat yang lebih baik dalam melegakan sakit sendi, ambillah glukosamin dan kondroitin bersama MSM.

* Artikel ini disumbangkan oleh Pahang Pharmacy Sdn. Bhd. Untuk maklumat lanjut mengenai MSM, Glukosamin dan Kondroitin sila e-mel ke livewell2u@pahangpharmacy.com.my atau hubungi Stay-well to Live-well INFOline 03-61407605, Isnin hingga Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang.

No comments:

Post a Comment