Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Oct 17, 2009

Merawat luka tak nampak

SELEPAS berlakunya bencana, bantuan dana atau fizikal sahaja tidak mencukupi. Rawatan kaunselor juga diperlukan untuk merawat luka yang tidak nampak di samping memulihkan semangat mereka yang hilang.


KEHILANGAN insan tersayang, tiada makanan, hilang tempat tinggal pasti meninggal luka di hati. Sedih dan kecewa kerana segala yang berlaku dihadapi tanpa persedian. Bagaimana hendak meneruskan kehidupan? Semuanya tidak berguna lagi, emosi menjadi tidak stabil. Akhirnya, diri hidup tanpa hala tuju dan kemurungan. Lebih baik diri berputus asa dan hanya bergantung pada nasib.

Ketika ini mungkin anda bersimpati dengan nasib mangsa gempa bumi di yang melanda di Padang, Sumatera Barat, Indonesia. Ribuan mereka yang meninggal dunia dan hilang meninggalkan trauma kepada mereka yang hidup. Yang masih ada di muka bumi ini pula berfikir bagaimana ingin hidup dalam kekurangan.

Sebagai negara jiran, adakah kita turut mengalami perasaan yang sama? Agak sukar bukan seandainya, suatu hari nanti kita menerima dugaan yang sama. Namun, di sebalik bencana yang melanda ini, terdapat segelintir pelajar Malaysia yang belajar di Universti Andalas, Padang trauma dengan kejadian ini. Dek takut stres yang mungkin dialami sekiranya berhadapan bencana yang sama, ada yang enggan sambung pengajian semula di sana.

Umum mengetahui stres yang melampau boleh menjejaskan kesihatan fizikal dan emosi, malah jika ia berlarutan, mereka yang mengalaminya berdepan masalah tidak mampu berfikir dengan baik sekali gus gagal mengecapi nikmat kehidupan seharian.

Bagaimanapun, kebanyakan pakar berpendapat, stres yang sedikit perlu sebagai motivasi diri untuk lebih maju dan berjaya di samping menuntut kita untuk sentiasa berada dalam keadaan peka dan bersedia.

Sama ada sedar atau tidak, stres dalam jangka panjang menjurus kepada risiko pelbagai masalah kesihatan mental seperti kegelisahan, kemurungan, pemakanan tidak teratur dan penyalahgunaan dadah.

Malah, stres juga dikaitkan beberapa penyakit berbahaya seperti migrain, ulser, pedih ulu hati, tekanan darah tinggi, PMS, ketidaksuburan, obesiti, sindrom pencernaan yang terganggu serta pelbagai masalah kulit.

Walaupun sukar mengelakkan punca stres secara menyeluruh, kita mampu berusaha untuk menangani tanda awalnya dengan menjana sikap positif melalui minda dan emosi.

Amerika Syarikat misalnya, mewujudkan Klinik Stres Tentera untuk tenteranya yang berkhidmat di Iraq.

Kebanyakan mereka stres akibat pertempuran atau kekecewaan disebabkan perceraian kerana

terlalu lama meninggalkan rumah.

Hasilnya, selama beberapa jam atau mungkin beberapa hari, askar yang berdepan dengan masalah boleh berbincang mengenai masalah mereka, menerima rawatan atau semata-mata tinggal di klinik untuk seketika bagi berehat.

Kajian tentera atau badan bebas menunjukkan ramai veteran perang Iraq atau Afghanistan memperlihatkan mereka berdepan masalah psikologi apabila pulang kelak.

Lebih memeritkan ada antara mereka yang membunuh diri. Ibu pejabat tentera Amerika di Washington mengakui lebih cepat masalah stres ditangani di medan tempur, kejayaan merawat mereka akan lebih berkesan.

Ini antara segelintir contoh yang boleh diambil iktibar. Justeru itu, mereka yang berdepan dengan bencana seperti gempa bumi juga perlu dibantu agar mereka dapat menangani stres.

Sokongan sosial

Menurut Pegawai Pendidikan Kesihatan, Bahagian Kesihatan Awam, Jabatan Kesihatan, Kuala Lumpur, Khairulnissa Abdul Kadir, apabila bencana atau musibah berlaku, bantuan kaunseling perlu diberi kepada mangsa.

Ia penting untuk memberi sokongan sosial kepada mangsa.

Stres merupakan tindak balas fizikal, emosi dan mental seseorang terhadap tuntutan.

"Stres tidak semestinya mendatangkan kesan negatif. Tapi jika berlebihan, berterusan untuk jangka masa yang panjang, kerap berlaku dan tidak dapat ditangani dengan berkesan boleh memudaratkan," jelasnya.

Tambahnya, terdapat tiga kategori punca stres iaitu individu, rumah dan tempat kerja.

Pertama, ia melibatkan personaliti, cita-cita dan harapan kendiri, harga diri, rasa selamat, keyakinan, maruah dan ketidaksabaran.

Selain itu, stres juga berpunca daripada perasaan takut gagal, perubahan dalam status kesihatan. Bahkan, perbandingan dengan orang lain seperti rakan sekerja, jiran dan ahli keluarga boleh menimbulkan stres. Hal yang sama berlaku sekiranya pelabelan (diberi gelaran) oleh orang lain seperti pemalas, bodoh dan kedekut.

Contohnya, bencana gempa bumi yang berlaku baru-baru ini menimbulkan perasaan trauma di kalangan pelajar Universiti Andalas sehingga menimbulkan kebimbangan. Ada antara mereka takut hal yang sama berlaku.

Sekiranya hal ini tidak dibendung kemungkinan menyebabkan gangguan psikologi seperti stres.

"Rumah juga boleh menyebabkan stres seperti konflik antara tuntutan kerja dan kehidupan keluarga. Selain itu, kombinasi faktor-faktor seperti kedua-dua ibu bapa bekerja, ibu bapa tunggal, kerja syif dan waktu bekerja yang tidak teratur boleh meningkatkan stres," katanya.

Berdasarkan faktor ini, kita boleh berkongsi kemungkinan mangsa bencana yang kehilangan ahli keluarga juga stres. Kehilangan ibu bapa dan rumah yang musnah mengundang emosi yang tidak stabil.

Ada di kalangan mangsa trauma dan tertekan melihat keadaan rumah pusaka sehingga menyebabkan pengsan.

Simptom-simptom

Bagi masyarakat yang bekerja, stres juga boleh wujud di tempat kerja.

Ini berpunca daripada komunikasi yang tidak berkesan, kepimpinan yang lemah, objektif dan struktur organisasi yang kurang jelas.

Menurut Khairulnissa, simptom-simptom stres melibatkan fizikal dan psikologi.

" Mereka yang stres pasti mengalami gangguan fizikal seperti kenaikan kadar denyutan jantung, tekanan darah, sakit kepala, sakit perut, cirit-birit, sakit belakang, sakit leher dan sakit-sakit badan. Golongan ini juga mengalami gangguan psikologi seperti perasaan terganggu dan cepat naik marah. Mereka juga tidak dapat menumpukan perhatian atau rileks," ujarnya.

Selain itu, stres mengakibatkan kurang penumpuan, daya ingatan, tidak dapat berfikir secara logik dan membuat keputusan. Secara tidak langsung, ia menyebabkan kelesuan, gelisah, risau, masalah tidur, selera bertukar, berfikiran negatif, berasa diri tidak berharga, tidak ada harapan lagi serta cenderung untuk mencederakan diri sendiri.

"Sekiranya masalah ini berterusan, ia memberi kesan gejala tingkah laku. Misalnya, merokok keterlaluan, penyalahgunaan dadah dan alkohol, masalah tabiat makan, mengabaikan penjagaan diri dan tingkah laku yang agresif atau yang tidak menghiraukan akibat," jelasnya.

Khairulnissa berkata, kesan sosial stres turut wujud iaitu masalah perhubungan dengan orang lain, curiga, cepat marah, mudah tersinggung, mengasingkan dan memencilkan diri.

Justeru itu, mereka yang berhadapan dengan stres tidak kira dalam apa jua situasi termasuk bencana perlu menangani stres secara berkesan.

Tambah Khairulnissa, golongan ini perlu mendapatkan sokongan sosial yang boleh didapati daripada ibu, bapa, adik-beradik dan rakan kerja.

Bagaimana dengan mereka yang kehilangan insan tersayang semasa bencana? Dalam konteks ini, sokongan sosial daripada organisasi atau badan bukan kerajaan amat penting.

Misalnya, Persatuan pekerja, wanita, ibu tunggal serta kaunselor sukarela.

"Ada banyak sebab bagi stres, namun yang penting adalah cara menanganinya. Orang terdekat adalah individu bertanggungjawab untuk mengenalpasti faktor itu.

"Satu caranya ialah melapangkan masa untuk menjadi pendengar yang baik. Individu yang pernah cuba membunuh diri biasanya memendam rasa. Besar kemungkinan dia akan kembali mencuba. Walaupun dirawat, mereka masih lagi

memerlukan perhatian. Mungkin hal sama boleh berlaku kepada mereka yang trauma akibat bencana atau peristiwa sedih," katanya.

Kaunselor

Selain itu, sekiranya mereka memiliki sistem sokongan yang kuat, terutamanya daripada ahli keluarga yang prihatin, masalah ini boleh diatasi. Mungkin ada yang malu mengakui mereka perlu mendapatkan rawatan kaunselor kerana bimbang dikategorikan sebagai pesakit mental,

dipinggirkan keluarga dan masyarakat.

Justeru, tahap stres akan meningkat dan daripada masalah kemurungan kecil ia bertambah besar hingga mereka mengambil tindakan yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain.

Selepas berlakunya bencana, bantuan dana atau fizikal sahaja tidak mencukupi. Rawatan kaunselor juga diperlukan untuk merawat luka yang tidak nampak di samping memulihkan semangat mereka yang hilang.

Bagi mereka yang ingin menangani stres secara positif, Khairulnissa mencadangkan agar makan secara sihat, bersenam selalu, tidak merokok, tidur dan rehat yang mencukupi serta belajar untuk rileks.

No comments:

Post a Comment