Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

May 18, 2009

Risko pelajar bandar

KAJIAN mendapati bunyi siren, hon kereta dan aliran trafik dalam tempoh yang lama di luar rumah atau sekolah boleh menyebabkan seseorang menghadapi risiko tinggi diserang sakit jantung.


Hasil kajian penyelidik Sweden itu pastinya memberi kesan kepada pelajar sekolah di bandar yang sentiasa terdedah kepada fenomena itu setiap hari.


Kajian itu turut mendedahkan mereka yang menghadapi kebisingan jalan raya pada tahap 50 desibel secara kerap mempunyai risiko mendapat serangan jantung sebanyak 40 peratus.

Selain itu, kajian Universiti Putra Malaysia (UPM), mendapati seseorang yang terdedah kepada paras bunyi melebihi 90 dBA secara berterusan selama lapan jam setiap hari, mungkin hilang pendengaran seperti pekerja kilang yang menggunakan mesin dan mendengar muzik di disko.

Jika kajian itu diambil kira, pelajar yang bersekolah di kawasan bandar memang mempunyai risiko mendapat malapetaka itu.

Sepatutnya, sekolah ditempatkan di kawasan yang lebih selamat dan tidak terdedah kepada pencemaran bunyi bagi mengelak pelajar menderita dalam tempoh jangka panjang.

Setiausaha Agung Gabungan Pelajar Malaysia Semenanjung (GPSM), Mohd Nordin Awang, berkata pihaknya menerima baik kajian itu, tetapi hanya Kementerian Pelajaran boleh mengambil sebarang keputusan.

Beliau berkata, pembinaan sekolah di tengah bandar dan di kawasan yang sibuk tidak dapat dielakkan berikutan pembangunan yang semakin pesat.

"Sebagai bapa, saya risau dengan kajian penyelidik Sweden itu lebih-lebih lagi mempunyai anak bersekolah di kawasan sibuk dan punya penduduk yang padat.

"Namun, kita tidak punya pilihan lain kerana dengan kawasan yang cukup terhad di tengah bandar ini, sukar untuk mendapatkan lokasi sesuai menempatkan sekolah jauh dari kesibukan.

"Sesebuah sekolah di bina berdasarkan kepadatan penduduk di kawasan terbabit. Jadi, masalah kesibukan dan pencemaran bunyi tidak dapat dielakkan," katanya.

Dengan keputusan kajian itu, satu langkah yang mungkin bermain di fikiran semua masyarakat terutama ibu bapa adalah dengan menutup sekolah di tengah bandar dan memindahkan ke kawasan yang lebih tenang serta selamat.

Namun, itu adalah mustahil kerana menurut Nordin pemindahan dan pembinaan sesebuah sekolah bukan kerja mudah selain tiada tempat yang sesuai.

"Andai, semua sekolah di tengah bandar ini dipindahkan, di mana serta adakah lokasi yang sesuai. Ini kerana, kawasan untuk dijadikan padang sekolah saja tidak ada, inikan pula membina bangunan sekolah baru.

"Jika ada tempat, lokasinya pula sangat jauh dan menyusahkan ibu bapa terutama golongan miskin kerana terpaksa mengeluarkan belanja lebih bagi mengambil serta menghantar anak ke sekolah," katanya.

Kos pemindahan dan pembinaan sesebuah sekolah juga memerlukan perbelanjaan yang banyak dan ia akan menjejaskan waktu persekolahan pelajar.

Dengan jangka masa pembinaan yang panjang, ia akan menjejaskan waktu persekolahan. Mereka pasti tidak mempunyai tempat untuk belajar berikutan sekolah tempat yang terhad.

Bagaimanapun, Nordin berkata walaupun tidak punya pilihan lain, itu tidak bermakna kita hanya bersikap tunggu dan lihat saja.

"Memang kita tidak boleh memindahkan dan menutup sekolah di tengah bandar walaupun mengetahui risiko dihadapi pelajar, tetapi kita perlu memikirkan kaedah terbaik bagi membantu mereka.

"Sepatutnya pakar dalam bidang pembinaan dan alam sekitar bekerjasama mencari jalan penyelesaian untuk mengurangkan risiko yang dihadapi pelajar di sekolah tengah bandar.

"Mungkin ada teknologi yang yang mampu mengurangkan pencemaran bunyi sekali gus mengelak pelajar di sekolah menghidap penyakit jantung di usia muda," katanya.

Sementara itu, Yang DiPertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Rosley Osman, berkata memang sukar melakukan apa-apa untuk memindahkan sekolah, tetapi pihak berkuasa mungkin boleh memikirkan mengelak pencemaran bunyi atau kesibukan yang ketara.

"Ibu bapa yang menghantar serta mengambil anak di sekolah perlu mempunyai kesedaran sivik dan bertimbang rasa.

"Ada ibu bapa yang menghalang lalu lintas serta tidak bertimbang rasa menyebabkan keadaan lebih parah.

"Sikap mereka menyebabkan punca kesesakan dan mengundang pencemaran bunyi," katanya.

Keadaan sesak turut mengundang bahaya kepada pelajar yang melintas jalan.

No comments:

Post a Comment