Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

May 6, 2009

Perlu sedia menghadapinya



SEKALI lagi virus selesema influenza menimbulkan kebimbangan penduduk dunia. Di ketika pemantauan terhadap selesema burung masih diteruskan, timbul pula 'saudara dekatnya', selesema babi dan sekali lagi kita semua disampaikan berita kemungkinan wabak pandemik virus selesema terbaru ini.

Untuk orang ramai yang kurang atau tiada ilmu perubatan, asas utama menghadapi situasi sebegini adalah untuk tidak panik dan mengelakkan mengambil tindakan melulu. Ketahui bahawa kesemua sumber dan kepakaran negara kita sedang dan telah digerakkan sepenuhnya bagi menyekat dan menangani ancaman terbaru ini.

Kenali pandemik

Pandemik merujuk kepada epidemik (wabak) besar-besaran yang melibatkan satu kawasan besar atau seluruh dunia. Sejarah mencatatkan virus influenza telah menyebabkan beberapa pandemik yang membunuh berjuta-juta manusia sebelum ini. Gejala biasa jangkitan virus selesema pada manusia adalah demam, selesema, sakit tekak dan batuk selama beberapa hari.

Kesemua wabak influenza pada 1918 (Eropah), 1957 (Asia) dan 1968 (Hong Kong) tidak menyebabkan kematian di merata dunia tetapi di dalam satu kawasan atau benua sahaja. Amerika Syarikat (AS) yang gempar dengan kemunculan selesema babi di New Jersey pada 1976 akhirnya berdepan misteri bagaimana ia bermula dan kenapa ia tiba-tiba hilang begitu sahaja.

Kebanyakan pakar mengakui bahawa virus influenza, yang amat mudah mengalami mutasi, sukar diramal kesan dan tindak balasnya pada manusia. Seperti juga wabak influenza terdahulu, kebanyakan kes selesema, termasuk selesema burung, datang dan pergi dalam keadaan yang agak misteri.

Wabak terbaru selesema babi (H1N1) yang dikatakan bermula di Mexico sekitar dua minggu lalu juga menunjukkan ciri-ciri misteri keluarga virus ini. Pegawai kesihatan di sana masih sukar mengesan dari mana punca jangkitan pertama (babi ke manusia) dan corak jangkitan serta kematian berbeza mengikut kawasan. Apa yang telah dipastikan adalah virus baru ini sememangnya boleh dan mudah berjangkit antara manusia tetapi kadar kematiannya agak rendah (kecuali jika terdapat komplikasi).

Rantau Asia, lebih-lebih lagi Malaysia, diperakui Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) lebih bersedia dari segi pemantauan dan tindak-balas segera dalam mengawal penularan penyakit berjangkit selepas menghadapi ancaman Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) dan selesema burung H5N1.

Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Liow Tiong Lai juga mengesahkan tindakan pemantauan rapi selesema babi bersama WHO telah bermula bagi mengekang kemasukan virus tersebut ke dalam negara. Selain pemantauan sepenuh masa, beliau turut menyarankan orang ramai yang mempunyai tanda selesema (flu) supaya segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan dan nasihat pakar.

Perkembangan

Sehingga 30 April lalu, pesakit di 12 negara (termasuk AS dan Mexico) disahkan dijangkiti virus selesema babi H1N1, dengan 15 negara lagi di Eropah dan Asia disyaki mempunyai kes jangkitan. Sebanyak 177 kematian juga disahkan akibat virus tersebut sementara lebih 3,000 yang lain disyaki atau disahkan dijangkiti H1N1.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican juga memaklumkan WHO telah meningkatkan amaran Influenza Pandemik (wabak) selesema babi dari Fasa 3 kepada Fasa 4 berikutan peningkatan bilangan kes yang disahkan di seluruh dunia. Beliau bagaimanapun menegaskan perubahan itu bukan bermakna ia tidak dapat dibendung dan sehingga kini belum ada kes berkenaan dikesan dalam negara.

Kementerian Kesihatan Malaysia juga kini dibantu Jabatan Imigresen dengan penggunaan alat pengesan suhu badan di pintu-pintu masuk utama negara, terutamanya di lapangan terbang.

Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pula akan memberi kerjasama dengan memantau perkembangan ternakan babi di seluruh negara bagi memastikan tiada penyebaran virus yang boleh berjangkit kepada manusia.

Influenza dan babi

Buat masa ini, H1N1 dianggap tidak boleh menjangkiti manusia melalui daging babi, selagi dimasak dengan elok. Bagaimanapun, apa yang membimbangkan adalah virus ini mungkin dapat menjangkiti babi yang masih hidup dan seterusnya mampu menjangkiti manusia semula.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS memaklumkan virus selesema babi kebiasaannya disebarkan melalui hubungan terus dengan bangkai atau babi hidup yang dijangkiti. Virus H1N1 yang baru pula menunjukkan kemampuan baru untuk merebak terus dari manusia (yang dijangkiti) kepada manusia lain.

Kebiasaannya, virus selesema babi biasa hanya mengancam pekerja ladang babi dan jangkitannya tidak berbahaya jika tiada komplikasi. Namun, H1N1 versi baru menunjukkan ia boleh disebarkan lebih jauh dan lebih mudah melalui hubungan terus antara manusia.

Ditambah keupayaan adunan genetik dan mutasi yang tinggi ahli keluarga virus ini, risiko pembentukan virus baru yang lebih berbahaya meningkat jika babi diternak dalam kumpulan besar bersama haiwan lain, dan berhampiran penempatan manusia. Babi sebelum ini dikenalpasti sebagai perumah dan punca kepada Japanese Encephalitis (JE) dan virus Nipah. Haiwan ini juga menjadi inkubator untuk virus influenza dari spesies berlainan (termasuk manusia dan unggas) yang memudahkan adunan bahan genetik dari virus berlainan untuk membentuk satu virus baru. Ini yang dipercayai berlaku di Mexico dengan adunan genetik virus influenza babi, unggas dan manusia.

Oleh itu, fokus bukan sahaja penting terhadap kemasukan virus H1N1 dari luar negara tetapi juga kemungkinan pembentukan dan penyebaran di kalangan ternakan babi dalam negara. Negara juga menghadapi risiko lebih besar jika terdapat penternak yang menternak terlalu banyak babi dalam satu kawasan sempit atau diternak bersama banyak spesies haiwan lain.

Ternakan besar dalam satu kawasan bukan sahaja membolehkan 'adunan genetik virus', malahan memudahkan lagi penyebaran virus baru kepada ternakan lain, penternak dan juga penduduk setempat. Selain itu, isu kebersihan yang jelas dilihat di kebanyakan ladang ternakan, terutamanya ladang haram, perlu dipantau kerana ini akan meningkatkan risiko penyebaran virus, terutamanya melalui pembuangan najis ke dalam sungai.

Kajian sebuah universiti tempatan bersama JPV dari 2005 hingga 2007 menunjukkan sekitar 12 peratus ternakan babi tempatan mempunyai antibodi terhadap H1N1 (pernah dijangkiti virus selesema babi). Namun, tiada jangkitan pada manusia dalam tempoh tersebut menunjukkan virus berkenaan berbeza dengan H1N1 di Mexico.

Dengan 797 ladang babi yang beroperasi secara sah di seluruh negara, tindakan membunuh semua ternakan babi (seperti di Mesir) atau mengharamkan jualan dagingnya, mungkin tidak sesuai untuk masyarakat berbilang bangsa dan agama di Malaysia. Bagaimanapun, pemantauan dan tindakan tegas amat penting terhadap penternak yang tidak menjaga kebersihan ladang, mahupun penternak haram yang bukan sahaja membahayakan penduduk setempat tetapi seluruh negara.

Arahan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar supaya penternak melaporkan masalah kesihatan ternakan dan pekerja juga perlu diutamakan. Jangan dibiarkan pihak tidak bertanggungjawab menyebabkan masalah kesihatan seperti JE atau virus Nipah berulang dengan nama berbeza, selesema babi H1N1.

Jangan panik dan utamakan kebersihan diri dan persekitaran anda bagi melindungi diri dan keluarga daripada penyakit seperti selesema burung atau babi atau mana-mana penyakit berjangkit lain. Maklumat lanjut mengenai selesema babi H1N1 boleh diperolehi dengan melayari laman web Kementerian Kesihatan Malaysia www.moh.gov.my atau melalui talian 03-88810200 atau 03-88810300 (waktu pejabat sahaja).

No comments:

Post a Comment