Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

May 27, 2009

Demensia boleh dielak


demensia memang berisiko pada mereka yang berusia 65 tahun ke atas namun peratusan paling tinggi pengidapnya ialah pada usia 85 tahun.

"APA nama kamu tadi?" soal moyang Aizat kepadanya. Seingat Aizat sudah lebih 10 kali moyangnya bertanya soalan yang sama pada hari itu. Reaksinya seolah-olah baru bertemu dengan cicitnya walaupun Aizat sebenarnya sudah seminggu menghabiskan cuti sekolahnya di kampung.

SEBAHAGIAN daripada kita tentu pernah mengalami pengalaman yang sama seperti Aizat. Anak cucu kita sebenarnya amat bertuah kerana masih mempunyai moyang yang mampu berinteraksi dengan cicit masing-masing.

Tetapi tidak semua cicit mahupun cucu menganggap moyang istimewa pada mereka sekiranya moyang tersebut mula berkelakuan tidak seperti orang dewasa lain.

Malah pada situasi yang lebih teruk moyang tidak boleh lagi menguruskan diri sehingga menyebabkan ahli keluarga menjauhi mereka.

Sebagai anak, cucu mahupun cicit yang bertanggung jawab, anda perlu mengetahui bahawa emak, nenek atau moyang telah menunjukkan simptom penyakit demensia atau mungkin dalam bahasa mudahnya nyanyuk.

Pakar neurologi dari Pusat Pakar Alpha, Dr. Lee Moon Keen berkata, demensia berlaku disebabkan perubahan dalam fungsi otak. Malah terma demensia itu sebenarnya berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud tanpa minda.

Penyakit ini bersifat progresif iaitu semakin lama semakin teruk jika tidak diberi rawatan pada peringkat awal. Ia biasanya dialami oleh golongan usia 65 tahun ke atas.

"Demensia berlaku apabila keupayaan dalam otak semakin berkurangan. Apabila keupayaan merosot di mana otak tidak mampu membuang kimia yang dinamakan cellular junk. Dalam cellular junk ini mengandungi sejenis protein yang dinamakan amyloid, bila cellular junk ini tidak dibuang, ia akan menyebabkan demensia," jelasnya.

Dr. Moon Keen berkata, ada lima punca yang yang kerap dilaporkan apabila terjadinya demensia pada seseorang. Pertama adalah disebabkan faktor usia - semakin bertambah usia, semakin kurang fungsi penggunaan otak.

"Punca kedua berkaitan dengan saluran vaskular di mana apabila saluran darah semakin sempit, oksigen yang dibawa ke otak berkurangan. Individu yang mempunyai kolesterol yang tinggi, kuat merokok, darah tinggi dan diabetes juga berisiko untuk mengalami demensia menerusi punca ini," jelasnya.

Ketiganya, mungkin disebabkan oleh trauma kecederaan yang menyebabkan kesan kepada kualiti sel otak.

"Contohnya boleh dilihat kepada ahli sukan tinju dan mereka yang kerap melakukan aktiviti sukan lasak dan berisiko tinggi. Punca keempat pula adalah kerana jangkitan kuman seperti HIV dan yang terakhir kerana hydrocephalus iaitu kandungan air yang banyak pada otak," ujarnya.

Dr. Lee menambah, demensia memang berisiko pada mereka yang berusia 65 tahun ke atas namun peratusan adalah paling tinggi pengidapnya ialah pada usia 85 tahun.

"Alzheimer adalah satu jenis penyakit dementia yang paling kerap terjadi di kalangan warga tua," tambahnya.

Akan tetapi menurut Dr. Lee, warga emas yang mengamalkan cara hidup sihat boleh mengelakkan dari terkena penyakit ini.

"Pepatah Inggeris ada menyatakan use it or loose it, sama seperti otak, jika kita tidak gunakannya dengan berfikir dan berinteraksi maka kita akan kehilangan fungsinya.

"Jika seorang pesara misalnya tidak perlu lagi memikirkan hal kerja tetapi dia perlu pastikan dirinya hidup dalam suasana yang bermakna. Banyak aktiviti boleh dilakukan seperti senaman yang terbukti mampu membekal oksigen ke otak sekali gus merangsang keupayaan berfikir," jelasnya.

Dr. Moon Keen turut mencadangkan individu yang meningkat usia agar melakukan stimulasi mental seperti bergaul dengan rakan-rakan, menceburi persatuan sukarela, melakukan aktiviti berkumpulan dengan tujuan untuk merangsang minda agar berfikir.

"Biasanya, penyakit ini dialami oleh salah seorang suami atau isteri yang telah kehilangan pasangan mereka. Paling utama ahli keluarga seperti anak-anak dan saudara mara memberi sokongan emosi dan kasih sayang kepada mereka agar mereka tidak berasa keseorangan dan seterusnya hilang fungsi fikiran," ujarnya.

Diagnosis

Bagi seorang pesakit yang berjumpa doktor, perkara pertama yang ditanya ialah tentang sejarah perubatan pesakit. Setelah mendapat maklumat, pesakit akan diberikan soalan soal selidik. Set soalan ini umpama ujian IQ untuk mengenalpasti tahap demensia yang dialami pesakit.

"Ujian imbasan otak (CT Scan) boleh mengenalpasti sama ada otak mula mengecut atau sebaliknya. Ujian Pengimejan Resonans Magnetik (MRI) juga boleh dilakukan untuk mengesan penyakit ini, bergantung kepada penilaian menerusi soalan kaji selidik tadi," katanya.

Dr. Moon Keen menambah, selepas mengenalpasti punca, rawatan akan dibuat dengan pengambilan ubat-ubatan serta terapi bergantung kepada tahap demensia seseorang pesakit.

Amalan makanan mampu mengelakkan risiko

Beliau menyarankan pengambilan sayur-sayuran pelbagai warna yang mampu menguatkan minda. Dengan mengambil sayur-sayuran yang berwarna warni tersebut akan membekalkan zat dan nutrien yang diperlukan untuk otak. Ia sekali gus dapat mengelakkan risiko diserang dimensia apabila tiba usia berisiko kelak.

"Tidak bermakna makan sejenis sayur tidak baik, tetapi lebih baik jika sayuran hijau dicampur dengan sayuran seperti lobak, kubis dan sebagainya kerana ia adalah lebih baik untuk kesihatan otak anda," ujarnya.

Tambahnya, kajian membuktikan pengambilan minyak ikan mampu mengelakkan penyakit dementia. Satu lagi kajian terbaru di Britain pula mendapati amalan meminum kopi di kalangan wanita mengurangkan risiko mereka dari terkena penyakit ini.

No comments:

Post a Comment