Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

May 27, 2009

Kebersihan cegah penyebaran wabak

KEHADIRAN penyakit berjangkit sejak akhir-akhir ini memang sangat membimbangkan, terutama di kalangan pendatang tanpa izin (PATI) sejak beberapa minggu lalu.

Walaupun Kementerian Kesihatan menegaskan keadaan masih terkawal dan mengambil langkah berjaga-jaga dengan memberi rawatan rapi kepada pesakit, orang ramai perlu berhati-hati serta sentiasa menjaga kebersihan tempat tinggal sementara mereka.

Dalam keadaan tempat tinggal yang sesak, banyak perkara tidak dijangka boleh berlaku, antaranya kemunculan penyakit leptospirosis yang disebabkan jangkitan bakteria air kencing haiwan seperti tikus.

Leptospirosis berlaku di seluruh dunia, tetapi lebih kerap di negara beriklim sederhana dan tropika. Leptospirosis berpunca daripada jangkitan bakteria Leptospira dikelaskan sebagai penyakit yang jarang berlaku.

Sehingga artikel ini ditulis, kes leptospirosis hanya dilaporkan berlaku di Depot Tahanan Imigresen Juru, Bukit Mertajam, Pulau Pinang dengan dua kematian. Banyak jenis haiwan boleh menjadi perumah bakteria ini, sama ada liar atau peliharaan.

Penularan penyakit leptospirosis di Depoh Tahanan Juru, Pulau Pinang apabila 35 pendatang tanpa izin disahkan menghidap penyakit itu, termasuk dua orang meninggal dunia memerlukan perhatian serius. Penyakit berjangkit bawaan haiwan yang boleh menjangkiti manusia disebabkan bakteria spirochete itu berlaku apabila ia terdedah kepada kuman dalam air tercemar dengan kencing haiwan seperti tikus. Depoh tahanan yang menempatkan 552 pendatang itu terpaksa menjalankan proses pembersihan di empat blok pusat rawatan, bilik air serta tempat penyimpanan air bagi membasmi penyebaran bakteria berkenaan.

Pakar perubatan Am, Pusat perubatan darul Ehsan (DEMC), Dr. Aizan Hassanuddin berkata, leptospirosis tidak berjangkit dari manusia ke manusia

"Ia adalah satu wabak penyakit zoonosis. Infeksi itu terjadi apabila seseorang itu terdedah kepada kencing haiwan seperti tikus, lembu, kambing, khinzir, anjing dan sebagainya yang telah dicemari dengan kuman Leptospira. Penyakit ini tidak berjangkit dari manusia ke manusia. Zoonis itu bermaksud jangkitan yang berasal dari haiwan," katanya.

Menurut Dr. Aizan, kuman leptospirosis itu memasuki badan seseorang itu melalui luka di badan atau jika ia termakan atau terminum air atau tanah yang telah dicemari dengan kuman leptospira.

"Sebagai contoh, semasa musim banjir, air kotor yang diredah semasa berjalan yang telah dicemari dengan kuman leptospira boleh memasuki badan seseorang itu jika ia ada luka kecil di kaki atau di mana-mana bahagian badan. Ia juga merupakan penyakit yang boleh terjadi bagi mereka yang bekerja di ladang-ladang, sawah atau penternakan binatang di mana kuman itu didapati hidup di tanah atau air kotor," ujarnya.

Untuk pengetahuan umum, gejala-gejala penyakit ini adalah demam, sakit-sakit badan, sakit kepala, sakit perut, muntah, cirit-birit dan sakit kuning atau jaundice.

Dalam kes yang serius, ia boleh membawa maut di mana seseorang itu boleh mendapat kegagalan buah pinggang, kegagalan hati, pendarahan di paru-paru dan meningitis atau infeksi di bahagian otak.

"Ini adalah peringkat septisemia di mana kegagalan fungsi organ dalaman menyebabkan kadar mortaliti atau maut meningkat ke tahap 50 hingga 60 peratus," katanya.

Dalam pada itu, Dr Aizan mengakui wabak ini jarang menular.

"Ia sebenarnya bergantung kepada tahap kebersihan sesuatu kawasan itu dan tidak terkecuali hanya kepada PATI.

Rakyat di negara-negara kawasan tropika seperti Malaysia terdedah kepada wabak penyakit ini disebabkan oleh cuaca hujan di mana lopak-lopak air yang telah dicemari dengan kuman leptospira merupakan punca wabak ini," jelasnya.

Oleh itu, di kawasan-kawasan setinggan atau di tapak-tapak pembinaan kawasan perumahan di mana sistem persaliran yang kurang memuaskan boleh menjadi lubuk kepada penyakit ini.

Mengulas hubungan wabak ini dan PATI, Pakar Perubatan Hospital Pantai Ampang, Dr. Matvinder Singh menjelaskan, kebanyakan golongan ini tinggal di tempat-tempat kotor.

"Misalnya, tandas yang mereka gunakan secara berkongsi yang mempunyai air bertakung.

Namun, mereka yang bekerja dengan binatang atau pembawa juga mudah mendapat risiko dijangkiti penyakit ini. Ia tidak merebak melalui manusia.

Malah, mereka yang tinggal di tempat-tempat atau sering berkunjung di tempat air kotor seperti air sungai atau tasik yang tercemar turut berisiko tinggi," katanya.

Tambah Dr. Matvinder, hanya 10 hingga 15 peratus pesakit akan mendapat leptospirosis yang teruk.

"Pada tahap kritikal, penyakit ini boleh menyebabkan sel darah merah pecah hingga menyebabkan penyakit kuning, kegagalan fungsi buah pinggang dan kencing berdarah.

Kebiasaannya, kuman ini akan memasuki dalam badan dalam tempoh sepuluh hari," ujarnya.

Selain itu, mereka yang berusia, lebih kurang 20 peratus mudah dijangkiti penyakit ini lebih-lebih lagi mereka yang berisiko tinggi.

Sebagai pencegahan awal penyakit ini, bukan sahaja PATI, malah orang ramai perlu mengelakkan menggunakan air semula jadi seperti sungai dan tasik yang tercemar.

"Misalnya, mandi, berenang dan berkayak. Antara langkah yang boleh dilakukan ialah mandi dengan air bersih selepas melakukan aktiviti tersebut.

Selain itu, menjaga kebersihan rumah juga penting agar dapat mengurangkan populasi tikus. Penjagaan makanan juga penting misalnya, memastikan makanan sentiasa bersih dan ditutup.

Paling penting, sekiranya seseorang itu demam kuat, mereka perlu segera berjumpa doktor," katanya.

Dalam pada itu, Dr. Matvinder memberitahu masih ada rawatan penyakit ini dengan memberi suntikan antibiotik Penicillin atau Ceftriaxone. "Namun, pesakit perlu mendapat rawatan dengan kadar segera di hospital untuk mengelakkan komplikasi penyakit leptospirosis," jelasnya.

Maklumat

* Selain tikus, organisma letospira boleh juga menjangkiti kucing, kuda, anjing, babi dan haiwan lain.

* Manusia dijangkiti melalui hubungan langsung dengan air, makanan atau tanah yang tercemar.

* Biasanya seseorang yang sudah terdedah dengan sumber tercemar letospira mula jatuh sakit dalam dua hari hingga empat minggu.

* Ia boleh berlaku dalam dua fasa.

* Fasa pertama ialah demam, sejuk, sakit kepala, sakit otot, muntah atau cirit-cirit. Pesakit akan pulih sebelum kembali jatuh sakit.

* Fasa kedua keadaan pesakit lebih teruk termasuk kegagalan buah pinggang, hati atau meningitis. Fasa ini disebut juga sebagai penyakit Weil (Weil's disease)

* Leptospirosis berlaku antara beberapa hari hingga beberapa minggu atau lebih. Tanpa rawatan, tempoh untuk pulih mengambil masa beberapa bulan.

* Leptospirosis berlaku di seluruh dunia tetapi lebih biasa ditemui di negara beriklim tropika.

* Jika tidak dirawat, leptospirosis boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang, meningitis, kegagalan hati malah dalam kes yang lebih teruk ialah kematian.

* Leptospirosis didiagnos dengan ujian makmal terhadap contoh darah atau kencing.

* Leptospirosis selalunya terjadi kerana pendedahan pada air yang dicemari air kencing binatang yang dijangkiti bakteria leptospira.

No comments:

Post a Comment