Topic

ACV (1) Addin (265) agenda kristian (3) Agong (1) Akhirat (2) Akidah (5) Al-Quran (23) Al-Quran Digital Readpen (3) Amanah (8) Anak yatim (2) apple cider (1) april fool (1) Aurat (1) Bajet (1) Bajet 2014 (1) Berita (67) Bonus (1) Cerpen (2) Cinta (25) Coklatminda (1) cuka epal (1) Derma (6) derma palestine (1) Doa (8) Doa Akhir tahun (1) Doa awal tahun (1) Ebook jana RM (13) Elaun (1) Famili (50) free (4) free cash (2) free cek (1) Gaji (12) Gaji Agong (1) gaji baru DG41 (8) gaji baru guru (6) Gaji baru guru 2013 (1) gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015 (1) Gaji MP (1) Gaji PM (1) Gaji Sultan (1) Gambar menarik (191) games (1) Gula Stevia (2) Gula stevia air zam-zam (2) guru (2) guru berkesan (1) guru oh guru (1) Hadith (27) Halal (14) Halloween (1) hari guru (1) Hari ibu (1) Hijrah (11) Hudud (2) Hukum (10) ilearn (1) ilearn ace (1) ilearn sasbadi (1) ilearnace (1) ilmu (6) Imam Mahdi (1) internet (1) IRM (1) Islam (1) isreal (1) Isu (302) jadual gaji 2015 (1) Jaga aurat (1) jam azan (1) Jenaka (65) Jom belajar (35) Jom melabur (10) Kesihatan (147) Kiamat (2) komputer (3) Kristianisasi (1) laksa sarawak (1) laksa sarawak hj Manan (1) Make money (53) MAS (1) MAS MH17 (1) MAS MH370 (1) Meaning of life (1) MH17 (1) MH370 (1) mindtech education (1) My Qalam (4) myqalam 4 kids (1) onexox (1) online survey (1) pa (1) PAK21 (1) palestine (1) Pasport Khulafak (3) PasportRasul (4) paste laksa (1) paste laksa sarawak (1) pembelajaran online (1) percuma (5) perlindungan takaful (6) Pilihanraya (2) Plan Medical card (1) Plan Ummah (1) PM (2) Politik (4) promosi (1) PRU 12 (1) PruBSN (6) prubsn takaful (1) Rasul (2) Rasulullah saw (3) Raya (1) Renungan (153) Rezeki (14) RM percuma (2) rumah rasul (1) Saham akhirat (1) sajak guru (1) sajak guru oh guru (1) sasbadi (1) sasbadi online (1) SAVE PALASTINE (5) Sedekah (2) Seminar buat RM (2) Sesat (1) siapalah kita (1) sifir gaji SPBA (7) Sifir gaji SPBA terkini (6) sifir gaji SSM (3) simkad (1) simkad onexox (1) simkad RM10 (1) simkad termurah (1) SPBA (6) SPBA 2012 (3) spba batal (3) SSM 2012 (2) SSM baru (2) Stevia (1) Sultan (1) sunnah (3) survey (1) survey online (2) Syiah (1) Taat ibu bapa (1) takaful (6) takwim (3) takwim 2014 (1) takwim 2015 (1) takwim 2016 (1) Takwim persekolahan 2015 (1) takwim persekolahan 2016 (1) telur tiruan (1) umat (1) Ustaz Haslin (2) valentine (2) web hosting (4) xox (1) zionis (1)

Total Pageviews

Aug 1, 2008

Jadikan Anak SAHABAT KARIB

Jadi kawan bukan lawan

Jangan sesekali mengabaikan tanggungjawab sehingga membuatkan mereka bertindak melarikan diri. Sebaliknya, jadikan anak-anak remaja bermasalah sebagai teman baik ibu bapa.

IBU BAPA perlu mendidik anak-anak mereka dengan pendekatan yang berterusan.

DIDIKAN dan kasih sayang sewaktu si anak berada di bawah jagaan ibu bapa masih bukan jaminan untuk mengelakkan mereka daripada terlibat ke kancah hitam atau dalam erti kata lain, kecundang dalam hidup.

Jika 20 atau 30 tahun lalu isu remaja lari dari rumah, berzina, merokok, sering menggunakan kata-kata kesat, terjebak dalam kes jenayah dan menyertai kumpulan muzik black metal, adalah sesuatu yang pelik dan memeranjatkan. Kini ia bukan lagi satu perkara yang luar biasa.

Jika dilihat masalah sosial yang berlaku di kalangan remaja hari ini, statistiknya semakin meningkat.

Bagi golongan remaja pula, aktiviti yang dilakukan bukan dianggap satu kesalahan besar, tetapi dijadikan satu arena bagi mempamerkan kekuatan dan keberanian sesama sendiri.

Persoalannya, walaupun telah banyak kempen atau aktiviti kesedaran melibatkan ibu bapa, guru-guru dan remaja dijalankan, tetapi masalah sosial ini masih berada ditakuk yang sama. Tidak pernah surut dan kurang.

Apakah langkah terbaik yang perlu diambil oleh ibu bapa dalam menangani masalah ini? Sedangkan sudah banyak perkara yang telah dibentangkan dalam forum umum atau ceramah bulanan.

Jika dilihat, ibu bapalah pasangan pertama yang akan dipersalahkan oleh masyarakat apabila anak-anak mereka terjerumus dalam aktiviti yang tidak bermoral.

Pelbagai tuduhan negatif turut dilemparkan kepada ibu bapa seperti tidak pandai menjaga atau mengasuh anak-anak sehingga menjadi penyebab utama anak-anak terjerumus ke kancah sosial.

Mengapa hanya ibu bapa yang harus dipersalahkan, sedangkan semua perkara yang dituntut seperti mendidik, mengasuh dan mencurahkan kasih sayang telah diberikan dengan secukupnya dan apa lagi yang tidak cukup, kerana semuanya telah diberikan sejak dahulu lagi?

Begitulah luahan ibu bapa yang seringkali kita dengari apabila disentuh mengenai tanggungjawab yang diberikan kepada anak-anak.


Menurut guru kaunseling Akademi Tahfiz Al-Hidayah (ATAH), Roslailawati Mohamed, didikan dan kasih sayang sewaktu anak-anak berada di peringkat persekolahan sahaja tidak cukup untuk membentuk keperibadian yang mulia dan cemerlang si anak.

“Sebaiknya, ibu bapa seharusnya mendidik mereka lebih kepada pendekatan secara berterusan. Bukan pada peringkat persekolahan sahaja tetapi sewaktu berada di alam remaja.

“Cara didikan yang sempurna adalah dengan balik semula ke peringkat asas pendidikan. Contohnya, cara mendisiplinkan diri anak-anak dan remaja mengikut tuntutan agama.

“Selain ilmu agama, ibu bapa juga harus berperanan melengkapkan anak-anak dengan kekuatan spiritual supaya lebih kuat berdepan dengan cabaran-cabaran masa kini,” jelasnya kepada Kosmo!, baru-baru ini.

Terdapat dua jenis kekuatan disiplin. Antaranya disiplin secara tidak sedar (formal) dan harian (in formal).

ANAK-ANAK harus dididik dengan nilai-nilai moral.

Didikan secara tidak sedar adalah dengan merangsang minda dan nurani bersama ayat-ayat suci al-Quran. Ia bukan sahaja perlu dipelajari ketika usia anak-anak itu masih kecil, tetapi perlu diteruskan sehingga ke alam dewasa.

“Dengan pendidikan berteraskan kitab suci al-Quran, seseorang remaja dapat mendisiplinkan dirinya sendiri ke arah kehidupan yang lebih cemerlang.

“Selain daripada itu, ibu bapa perlu kongsi pengalaman membaca al-Quran bersama mereka. Ini kerana, pelajar bermasalah sememangnya memerlukan pemerhatian yang secukupnya. Lantas, dengan ilmu agama yang diperoleh, mereka dapat membentuk peribadi dan sahsiah diri yang tinggi.

“Yang penting, jadikan anak remaja sebagai rakan baik anda dan bukannya lawan,” tegasnya ketika mengulaskan tentang cara didikan yang sempurna terhadap remaja yang bermasalah.

Sebagai tambahan kata Laila, amalkan perbincangan yang sihat dan lakukan jadual aktiviti harian yang perlu dilakukan bagi mendidik kecemerlangan masa depan anak-anak.

“Mereka boleh mengikut segala nasihat dan tunjuk ajar ibu bapa sekiranya diberi perhatian dengan cara yang betul. Jangan terlalu memaksa, mengongkong atau bertindak dalam bentuk kekerasan.

“Di samping itu, remaja juga memerlukan perhatian secara peribadi. Berbanding adik-beradiknya yang lain, ibu bapa seharusnya menitikberatkan segala tingkah laku dan sikap yang dipamerkan.

“Selain itu juga, jadilah seorang kaunselor yang profesional tanpa berlakunya sebarang pertikaman lidah. Amalkan komunikasi dua hala dalam kehidupan harian seorang remaja bagi menyelesaikan sesuatu perkara serta bertindak dengan lebih awal sebelum mereka melakukan sesuatu,” katanya Laila.

JADIKAN anak remaja sebagai rakan baik dan berkongsi masalah yang dihadapi.

Tambahnya lagi, membentuk didikan yang sempurna tidak perlu diberikan dengan cara kemewahan, tetapi kesederhanaan menjamin masa depan seorang remaja yang cemerlang.

Peranan keluarga dalam mendidik anak remaja bermasalah:

lJadi contoh yang baik. Ibu bapa perlu menunjukkan contoh yang baik untuk diteladani. Elakkan pertengkaran dengan menggunakan kata-kata kesat di hadapan anak-anak serta perlakuan yang menyebabkan anak-anak berdendam dan tidak berpuas hati.

lFahami keperluan emosi dan jasmani anak-anak. Pelbagai masalah remaja banyak berpunca daripada masalah dalaman iaitu masalah keperluan psikologi. Justeru itu, adalah wajar bagi ibu bapa untuk mempelajari keperluan psikologi anak-anak dan cara-cara menangani setiap isu.

No comments:

Post a Comment