DR Yusuf Al Qardhawi dalam Fatawa Mu'ashirah, menjelaskan 9
perbezaan tajam antara Ahlus Sunnah yang sederhana dengan Syiah
Imamiyah Itsna Asy'ariah / 12 Imam. Berikut ini fatwa beliau:
1. Sikap Syiah terhadap Al Qur `an.
Sikap
mereka terhadap Al Qur `an seperti yang telah saya jelaskan
berulang-ulang kali bahawa mereka tetap percaya dengan Al Qur` an yang
kita hafal. Mereka berkeyakinan bahawa Al Qur `an adalah firman Allah
Subhanahu Wa Ta'ala. Mushaf yang dicetak di Iran dengan mushaf yang
dicetak di Mekah, Madinah dan Kaherah adalah sama. Al Qur `an ini
dihafal oleh anak-anak Iran di sekolah-sekolah agama (madrasah / sekolah
pondok) di sana. Para ulama Iran juga memetik dalil-dalil Al-Qur `an
di dalam masalah pokok-pokok dan furu di dalam ajaran Syi'ah yang telah
ditafsirkan oleh para ulama mereka di dalam kitab-kitabnya. Namun
masih tetap ada di antara mereka yang berkata, "Sesungguhnya Al Qur` an
ini tidak lengkap. Kerana ada beberapa Surah dan ayat yang dihilangkan
dan akan dibawa oleh Al Mahdi pada saat dia muncul dari
persembunyiannya. "
Mungkin saja sebahagian besar ulama
mereka tidak mempercayai hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan
orang yang telah mengatakan hal di atas. Inilah sikap yang sangat
berbeza dengan sikap Ahlu Sunnah, iaitu barangsiapa yang meyakini telah
berlaku penambahan dan pengurangan terhadap Al Qur `an, maka dengan
tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai orang kafir.
Padahal
keyakinan seperti ini terdapat di dalam kitab-kitab rujukan mereka,
seperti Al Kaafiy yang setanding dengan kitab Shahih Al Bukhari bagi
Ahlu Sunnah. Kitab ini telah dicetak dan diterjemahkan lalu
didistribusikan ke seluruh dunia tanpa ada penjelasan apa-apa di
dalamnya. Ada pepatah di masyarakat, "Orang yang diam terhadap
kebatilan, sama dengan orang yang memperkatakannya."
2. Sikap Syiah terhadap As Sunnah
Definisi
As Sunnah menurut Ahlu Sunnah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu
'Alaihi wa Sallam yang telah dimaksum oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan
Dia perintahkan umat Islam untuk mentaati beliau di samping taat
kepada-Nya.
Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman,
"Katakanlah," Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul; jika kamu
berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul (Muhammad) itu hanyalah
apa yang dibebankan kepadanya, dan kewajipan kamu hanyalah apa yang
dibebankan kepadamu. Jika kamu taat kepadanya, nescaya kamu mendapat
petunjuk, "(Surah An-Nur [24]: 54). "Dan taatlah kepada Rasul
(Muhammad), agar kamu diberi rahmat," (Surah An-Nur [24]: 56). "Wahai
orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul (Muhammad),
dan Ulil Amri (pemegang kuasa) di antara kamu. Kemudian, jika kamu
berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah kepada Allah (Al
Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), "(Surah An-Nisa [04]: 59). "Katakanlah
(Muhammad)," Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling, ketahuilah
bahawa Allah tidak menyukai orang-orang kafir, "(QS Ali Imran [03]:
32). "Barangsiapa mentaati Rasul (Muhammad), maka sesungguhnya dia
telah taat kepada Allah. Dan sesiapa berpaling (dari ketaatan itu),
maka (ketahuilah) Kami tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi
penjaga mereka, "(Surah An-Nisa [04]: 80). "Dan tidaklah yang
diucapkannya itu (Al-Quran) menurut keinginannya. Tidak lain (Al-Quran
itu) adalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya), "(Surah An-Najm [53]:
3-4) dan ayat-ayat yang lain.
Akan tetapi batasan As
Sunnah menurut Syiah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam dan para imam mereka yang maksum. Maksudnya, sunnah merangkumi
bukan hanya sunnah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam melainkan
juga sunnah kedua belas imam mereka. Imam mereka yang 12 orang tersebut
wajib ditaati sebagaimana taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan
Rasul-Nya yang dikuatkan dengan wahyu. Mereka telah menambah perintah
Al Qur `an untuk taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya
iaitu agar taat kepada makhluk yang Allah Subhanahu Wa Ta'ala sendiri
tidak memerintahkannya. Lebih dari itu, kita mengkritik Syiah kerana
telah meriwayatkan sunnah dari orang-orang yang tidak tsiqah
(dipercayai) kerana tidak memenuhi unsur keadilan dan kesempurnaan
hafalan.
Oleh kerana itu, kitab-kitab rujukan Ahlu Sunnah
tidak diterima oleh mereka. Mereka tidak mahu menerima kitab Shahih
Bukhari, Muslim dan Kutub Sittah yang lain, tidak mahu menerima kitab
Al Muwatha, Musnad Ahmad dan kitab-kitab yang lain.
3. Sikap Syiah terhadap Para Sahabat
Pandangan
negatif mereka terhadap para sahabat merupakan pokok dan dasar ajaran
Syiah. Sikap mereka itu adalah keturunan dari pokok ajaran mereka yang
meyakini bahawa, Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam telah
berwasiat jika beliau wafat, maka Ali bin Abi Talib adalah pengganti
beliau. Akan tetapi para sahabat menyembunyikan wasiat ini dan mereka
merampas hak Ali ini secara zalim dan terang-terangan. Para sahabat
telah berkhianat terhadap Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam yang
menjadi wasilah mereka mendapatkan petunjuk dan mereka hidup di zaman
beliau untuk menolongnya walaupun dengan nyawa dan segala yang mereka
miliki.
Yang menghairankan, apakah mungkin para sahabat
bersekongkol untuk melakukan hal ini, sementara Ali Radhiyallahu
'Anh-sang pemberani-hanya boleh diam sahaja tidak berani mengumumkan
haknya ini. Justeru Ali malah ikut membaiat Abu Bakar, Umar dan
kemudian Uthman. Ali tidak berkata kepada salah seorang dari mereka
itu, "Sesungguhnya aku mempunyai wasiat dari Rasulullah Shalallahu
'Alaihi Wa Sallam. Akan tetapi, mengapa kamu bersikap seolah-olah tidak
tahu? Mengapa kamu hanya berbincang dengan enam orang sahaja dan kamu
menyibukkan diri kamu sendiri? Siapakah orangnya yang harus memilih
sedangkan umat Islam telah menetapkan hal ini dengan wasiat Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam? "Mengapa Ali tidak mahu menjelaskan hal
ini? Kemudian, jika memang Al Hasan bin Ali benar-benar telah tercatat
sebagai khalifah selepas Ali kerana ada wasiat Rasulullah Shalallahu
'Alaihi Wa Sallam, tapi mengapa justru Al Hasan mengalah dan memberikan
jawatan khalifah ini kepada Mu'awiyah? Mengapa Al Hasan melakukan hal
ini, padahal ini merupakan perintah dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala? Dan
mengapa justeru Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam di dalam
hadisnya (hadis ramalan Rasulullah Shalallahu' Alaihi Wa Sallam) memuji
sikap Al Hasan ini?
Soalan ini tidak boleh dijawab sama sekali oleh mereka.
Inilah
tuduhan palsu mereka terhadap para sahabat yang tidak terbukti.
Keterangan mereka ini sangat bertentangan dengan keterangan yang Allah
Subhanahu Wa Ta'ala sebutkan di dalam beberapa Surah Al Qur `an. Seperti
di akhir Surah Al Anfal, Surah At-Taubah, Surah Al Fath di pertengahan
di akhirnya, Surah Al Hasyr dan Surah-Surah yang lain.
Demikian
pula As Sunnah telah memuji para sahabat baik secara umum mahupun
secara khusus. Juga zaman mereka itu dianggap sebagai sebaik-baik zaman
setelah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam.
Juga
apa yang dicatat oleh sejarah tentang mereka. Mereka adalah orang-orang
yang telah menghafal Al Qur `an dan dari mereka lah umat menukilnya.
Mereka juga adalah orang-orang yang telah menukil As Sunnah dan
menyampaikan apa yang mereka nukil dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi
wa Sallam baik perkataan, perbuatan mahupun persetujuan beliau kepada
umat ini.
Mereka juga adalah orang-orang yang telah
melakukan futuh (pembebasan negeri lain dengan damai) dan membimbing
umat ini menuju tauhid Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan risalah Islam.
Mereka juga telah mempersembahkan kepada bangsa-bangsa yang
dibebaskannya contoh-contoh teladan Qur'an yang dijadikan sebagai
panduan.
4.Imamah Ali dan Keturunannya yang Berjumlah 12 Imam Adalah Pokok Ajaran Syiah. Barangsiapa yang menolak, maka Dia dicap kafir.
Di
antara masalah akidah Syiah Imamiyah Itsna 'Asyariyah yang
bertentangan dengan Ahli Sunnah adalah, keyakinan Syi'ah bahawa
kepimpinan Ali dan keturunannya dari garis Husein merupakan pokok-pokok
keimanan, seperti beriman kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, beriman
kepada para malaikat -Nya, beriman kepada kitab-kitab-Nya, beriman
kepada para rasul-Nya dan beriman kepada hari akhir. Tidak sah dan
tidak akan diterima oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala iman seorang muslim,
jika dia tidak beriman bahawa Ali adalah khalifah yang dilantik oleh
Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Demikian juga halnya dengan 11 imam
keturunan Ali bin Abi Talib. Sesiapa yang berani menolak hal ini atau
doubt, maka dia adalah kafir yang akan kekal di neraka. Seperti inilah
riwayat-riwayat yang terkandung di dalam Al Kaafiy dan kitab-kitab lain
yang mengupas masalah akidah mereka.
Atas dasar inilah,
sebahagian besar kaum Syiah mengkafirkan Ahli Sunnah secara umum. Hal
ini kerana akidah Ahlu Sunnah berbeza dengan akidah mereka (Syi'ah).
Bahkan Ahlu Sunnah tidak mengiktiraf akidah seperti ini dan menganggap
bahawa akidah ini adalah batil dan dusta atas nama Allah Subhanahu Wa
Ta'ala dan Rasul-Nya.
Bahkan Syi'ah juga mengkafirkan
para sahabat yang tidak mengakui imamah Ali Radhiyallahu 'Anh. Mereka
juga mengkafirkan tiga orang khulafa rasyidin sebelum Ali iaitu Abu
Bakar, Umar dan Uthman dan para sahabat lain yang menyokong ketiga
orang khalifah ini. Kita ketahui bahawa semua para sahabat telah
meridhai tiga khulafa rasyidin, termasuk Ali bin Abi Talib yang pada
ketika itu Ali lah orang terakhir membaiat Abu Bakar. Kemudian Ali
berkata, "Sesungguhnya kami tidak mengingkari keutamaan dan kedudukan
anda wahai Abu Bakar. Akan tetapi kami dalam hal ini mempunyai hak
kerana kami adalah kerabat (keluarga) Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa
Sallam. "Akan tetapi Ali tidak menyebutkan bahawa Dia mempunyai nash
wasiat dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya.
Sedangkan
kami Ahlu Sunnah menganggap bahawa masalah imamah dan yang berkaitan
dengannya termasuk ke dalam furu 'dan bukan termasuk pokok-pokok akidah
Islam. Masalah ini lebih baik dikaji di dalam kitab-kitab fiqh dan
muamalah dan bukan dikaji di dalam kitab-kitab akidah dan pokok-pokok
agama. Walaupun dengan sangat terpaksa para ulama Ahlu Sunnah
membicarakan masalah ini di dalam kitab-kitab akidah untuk membantah
seluruh ajaran Syiah di dalam masalah ini.
Syaikh Muhammad
'Arfah, seorang anggota Lembaga Ulama Senior Al Azhar pada zamannya,
telah menukil dari kitab-kitab akidah milik Syiah Imammiyah Itsna'
Asyariyyah sebagai penguat apa yang kami ucapkan tentang mereka. Beliau
berkata,
"Jika kita mahu mengkaji kitab-kitab akidah
milik orang-orang Syiah, maka kita akan mendapati adanya kesesuaian
atas riwayat-riwayat yang mereka sampaikan. Kita pun boleh langsung
menukil ajaran mereka yang kita anggap sebagai ajaran yang sangat
berbahaya iaitu masalah imamah, ajaran mengkafirkan para sahabat dan
tiga orang khulafa rasyidin. Mereka terus mengkafirkan kaum muslimin
sejak Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam wafat sampai hari ini.
Hal ini disebabkan kaum muslimin tidak pernah mengakui imamah Ali dan
12 imam mereka. Hal ini seperti yang kami kutip dari penghulu ahli
hadis Abi Ja'far Ash-Shaduq Muhammad bin Ali bin Husein bin Babawaih Al
Qummi yang meninggal dunia pada tahun 381 Hijrah yang merupakan ahli
hadis kedua dari tiga ahli hadis (Syiah) yang juga dia itu adalah
pengarang kitab yang berjudul, "Man La Yahdhuruh Al Faqih", salah satu
kitab dari empat kitab rujukan Syiah di dalam masalah pokok-pokok
ajaran mereka. Dia berkata, "Kami berkeyakinan pada orang-orang yang
menolak imamah Ali bin Abi Talib dan seluruh imam selepas beliau adalah
seperti orang-orang yang menolak nubuwah (kenabian) para nabi. Kami
juga berkeyakinan bahawa orang-orang yang mengakui imamah Ali dan
menolak satu dari imam selepas Ali adalah seperti orang-orang yang
mengakui / beriman kepada para nabi akan tetapi mereka menolak Nabi
Muhammad Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam. "Dia juga berkata di dalam"
Risalat al I'tiqadat ", bahwasanya Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam bersabda," Sesiapa yang menolak imamah Ali selepas aku
(Rasulullah Shalallahu' Alaihi Wa Sallam), ertinya dia telah menolak
kenabianku dan barangsiapa yang menolak kenabianku, ertinya dia telah
menolak rububiyah Allah Subhanahu wa Ta'ala. "
Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi wa Sallam telah bersabda, "Wahai Ali, sesungguhnya
kelak setelah aku wafat, engkau itu akan dizalimi. Barangsiapa yang
menzhalimimu, sama dengan dia telah menzalimi aku; sesiapa yang
bersikap adil terhadapmu, sama dengan dia telah bersikap adil terhadap
aku, dan sesiapa yang menentang, sama dengan menolak aku. "
Imam Shadiq AS berkata, "Orang yang menolak imam terkini kami, sama dengan menolak imam pertama kami."
Nabi
Muhammad Shalallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda, "Para imam selepas aku
ini ada berjumlah dua belas orang. Imam yang pertama adalah Amirul
Mukminin Ali bin Abi Talib AS, dan imam yang terakhir adalah Al Mahdi.
Mematuhi kehendak mereka sama dengan mentaati aku dan bermaksiat kepada
mereka sama dengan bermaksiat kepada aku. Barangsiapa yang menolak
salah seorang dari mereka, sama dengan menolak aku. "Imam Shadiq
berkata," Sesiapa yang meragukan tentang kekufuran musuh-musuh kami dan
sikap zalim mereka terhadap kami, maka dia dianggap telah kafir. "[1]
5. Dakwaan Wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam untuk Ali
Dakwaan
adanya wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam untuk Ali
menjadi khalifah selepas beliau meninggal dunia-seperti keyakinan
syiah-sungguh telah merampas hak kaum Muslimin untuk memilih pemimpin
dari kalangan mereka sendiri. Itulah wujud pengamalan terhadap perintah
musyawarah yang telah dijadikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebagai
ciri khas kaum muslimin, "Sedang urusan mereka (diputuskan) dengan
musyawarah antara mereka," (QS Asy Syura [42]: 38).
Seolah-olah
dengan adanya wasiat itu, umat Islam mundur selamanya, sehingga Allah
Subhanahu Wa Ta'ala harus menentukan siapa orangnya yang berhak
mengurus dan memimpin umat Islam. Juga diharuskan orang yang memimpin
umat Islam ini datang dari rumah tertentu dan dari keturunan tertentu
dari keluarga rumah ini. Padahal semua manusia adalah sama. Yang jelas
bahawa yang berhak memimpin umat Islam adalah orang yang diterima
(diredhai) oleh umat Islam dan dia mampu untuk memikul amanah ini dan
menakhodai umat ini.
Saya yakin jika Negara Islam yang
dipersepsikan oleh Ahlu Sunnah adalah bentuk Negara Islam ideal yang
telah digambarkan oleh Al Qur `an dan As Sunnah yang sahih. Iaitu
sangat sesuai dengan yang diinginkan oleh masyarakat dunia pada saat
ini bahawa rakyat berhak menentukan nasibnya sendiri, tidak menganut
teori negara teokrasi atau sebuah sistem yang mana negara dikuasai oleh
pemerintahan berasaskan agama (tertentu) atas nama Kerajaan Langit
yang membelenggu leher masyarakat dan hati nurani mereka . Semua
lapisan masyarakat tidak kuasa atas diri mereka sendiri kecuali harus
mengatakan, "Kami mendengar dan kami taat!"
Keyakinan
Syi'ah ini dibantah oleh takdir Allah, di mana Imam yang ke-12 mereka
sedang bersembunyi, seperti yang mereka yakini. Akhirnya, umat manusia
ditinggalkan tanpa imam maksum lebih dari 11 abad. Bagaimana mungkin
Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan membiarkan umat manusia tanpa imam yang
akan membimbing mereka? Ternyata mereka (orang-orang Syiah) berkata,
"Kami masih mempunyai Al Qur` an dan As Sunnahuntuk membimbing kami
"ketahuilah, justeru kami (Ahli Sunnah) sejak dahulu sudah mengatakan
hal ini.
6. Penguasaan Kumpulan Tertentu atas Seluruh Umat Manusia
Keyakinan
orang-orang Syiah dibina atas dasar rasa penguasaan (merasa yang
lebih) dari seluruh makhluk Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Mereka merasa
mempunyai kurnia yang sangat besar jika dilihat dari penciptaannya.
Mereka ini berhak untuk mengatur orang lain walaupun mereka tidak
memilihnya. Hal ini kerana telah menjadi keputusan langit.
Pemikiran
seperti ini sangat bertentangan dengan ajaran Islam secara umum. Hal
ini disebabkan seluruh manusia adalah sama seperti deretan sisir. Hanya
ada satu Tuhan bagi seluruh umat manusia dan mempunyai nenek moyang
yang sama iaitu Adam 'Alaihis Salam. Mereka semua diciptakan dari bahan
yang sama, iaitu sperma. Oleh kerana itu, tidak ada rasa superioriti
seorang manusia atas manusia yang lain kecuali dengan taqwanya. Hal ini
seperti yang telah dijelaskan di dalam Al Quran, "Wahai manusia!
Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang
perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan
bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di
antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh,
Allah Maha Mengetahui, Mahateliti, "(QS Al Hujurat [49]: 13).
Sesungguhnya
manusia itu diutamakan atas yang lain hanya kerana amal perbuatan, dan
bukan kerana faktor keturunan. Sebab siapa yang amalnya lambat, maka
titisannya tidak akan mempercepatkan langkahnya meraih redha-Nya. Allah
Subhanahu Wa Ta'ala berfirman, "Apabila sangkakala ditiup, maka tidak
ada lagi pertalian keluarga di antara mereka pada hari itu (hari
Kiamat), dan tidak (pula) mereka saling bertanya," (Surah Al Mu `minun
[23]: 101). Kemudian Allah Subhanahu Wa Ta'ala menyebutkan bahawa yang
akan menghukum umat manusia di hari Kiamat adalah Al Mizan yang tidak
akan menzalimi seorang pun. Manusia lah yang memilih para pemimpin
dalam rangka musyawarah. Manusia berbaiah kepada para pemimpin dengan
syarat jangan melanggar batasan-batasan Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan
hak-hak manusia.
Hanya Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam saja satu-satunya orang yang dipilih oleh wahyu, "Allah lebih
mengetahui di mana Dia menempatkan tugas kerasulan-Nya," (Surah Al
An'am [06]: 124). Selain beliau, hanya manusia biasa dan tidak dipilih
oleh wahyu.
Kemudian kenyataan sejarah menunjukkan bahawa
orang-orang yang mengaku berhak menduduki sebuah jabatan kerajaan atas
dasar nas (Al Qur `an / As Sunnah), ternyata mereka itu tidak
menduduki jawatan apa-apa. Justeru mereka hidup seperti manusia pada
umumnya (rakyat biasa), mendapatkan persamaan di dalam undang-undang.
Kecuali Ali bin Abi Talib yang dibaiat oleh kaum Muslimin menjadi
khalifah. Kerana jika dilihat dari sisi keilmuan, beberapa imam
'maksum' keturunan Ali tidak dikenali sebagai orang yang unggul
kecerdasannya dan layak menjadi imam. Namun ada sebahagian dari
keturunan Ali termasuk ke dalam tokoh besar di bidang fiqh, seperti
Muhammad Al Baqir dan Ja'far Ash-Shadiq seperti imam-imam fiqh yang
lain.
7. Penyebaran Bid'ah di Kalangan Syiah
Di
antara yang harus diperhatikan dari Syi'ah iaitu berlakunya penyebaran
bid'ah yang mengandung kemusyrikan di kalangan para pengikut Syiah.
Mereka menyembah kubur dan laman-laman web para imam dan syaikh mereka.
Mereka berani bersujud ke kuburan, meminta pertolongan kepada ahli
kubur dan berdoa meminta kebaikan untuk para peziarahnya dan supaya
terbebas dari segala macam marabahaya. Menurut mereka bahawa para ahli
kubur tersebut boleh mendatangkan manfaat dan bahaya, boleh membuat
miskin dan kaya seseorang dan boleh membuat seseorang senang mahupun
sengsara.
Saya (Syaikh Yusuf Al Qardhawi) pernah melihat
dengan mata kepala sendiri bagaimana para penziarah kubur Imam Ridha
bersujud sambil merangkak ke arah kuburan beliau dari jarak sepuluh
meteran. Tentu hal ini boleh terjadi kerana kerelaan dan anjuran dari
para ulama Syiah.
Hal ini berbeza dengan perilaku
orang-orang awam Ahlu Sunnah pada saat mereka melakukan ziarah ke
kuburan para wali dan Ahlul Bait yang kedapatan berkelakuan menyimpang
dan bid'ah. Akan tetapi, perilaku ini ditolak keras oleh para ulama
Ahlu Sunnah. Inilah perbezaan yang mendasar antara kami (para ulama
Ahlu Sunnah) dengan mereka (para ulama Syiah). Iaitu para ulama Ahlu
Sunnah mengecam perilaku mungkar yang dilakukan oleh orang-orang awam.
Bahkan ada sebahagian para ulama Ahlu Sunnah yang mengkafirkan perilaku
orang-orang awam ini. Akan tetapi perilaku mungkar dan syirik yang
dilakukan oleh orang-orang awam Syiah adalah diredhai dan mendapat
sokongan dari para ulama mereka.
8. Syi'ah Melakukan Distorsi Sejarah
Sesungguhnya
Syi'ah telah memburuk-burukkan para sahabat, tabiin, dan para pengikut
mereka. Juga mereka berani mengubah alur sejarah umat Islam sejak
zaman yang paling baik (zaman Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam
dan para sahabatnya dan generasi selepas ini). Iaitu zaman
terjadinyafutuh (pembebasan negeri dengan cara damai) dan kemenangan
gilang gemilang serta berbondong-bondongnya umat manusia masuk Islam.
Juga terbangunnya kebudayaan yang merujuk kepada ilmu pengetahuan, iman
dan akhlak juga umat Islam ini mempunyai sejarah yang sangat gemilang.
Sekarang umat Islam cuba untuk bangkit kembali dengan cara berkaca
kepada sejarahnya, menyambungkan masa sekarang dengan zaman dahulu.
Menjadikan kemuliaan para pendahulu umat Islam sebagai figur untuk
menggalakkan generasi muda kini untuk maju dan jaya.
Sedangkan
sejarah orang-orang Syiah dipenuhi dengan kegelapan. Inilah yang
mendorong saya untuk menulis sebuah buku berjudul, "Tarikhuna Al
Muftara 'Alayhi"-Sejarah Kita yang diselewengkan-. Buku ini mengupas
sejarah yang benar dan membantah semua tuduhan busuk orang-orang Syiah.
Buku saya ini membuat orang-orang Syi'ah gerah. Kemudian salah seorang
Syi'ah menulis sebuah buku membantah buku saya ini. Dia berkata,
"Yusuf Al Qardhawi ini Wakil Allah Subhanahu Wa Ta'ala atau Wakil Bani
Umayyah?" [2]
9. ajaran Taqiyyah
Di antara
ajaran Syiah yang berkaitan dengan akhlak adalah menjadikan Taqiyyah
sebagai dasar dan pokok ajaran di dalam berinteraksi dengan orang lain.
Mereka selalu melakukan Taqiyyah, iaitu menampakkan sesuatu yang
berbeza dengan yang ada di dalam hati. Mereka itu mempunyai dua wajah.
Wajah yang pertama dihadapkan ke sekumpulan orang dan wajah yang lain
dihadapkan ke kelompok yang satunya lagi. Mereka juga mempunyai dua
lidah.
Mereka berdalih dengan firman Allah Subhanahu Wa
Ta'ala, "Janganlah orang-orang beriman menjadikan orang kafir sebagai
pemimpin, melainkan orang-orang beriman. Barangsiapa berbuat demikian,
nescaya dia tidak akan memperoleh apa pun dari Allah, kecuali kerana
(siasat) menjaga diri dari sesuatu yang kamu takuti dari mereka, "(QS
Ali Imran [03]: 28). Akan tetapi, dengan sangat jelas ayat menerangkan
bahawa dibolehkannya Taqiyyah adalah pada saat kecemasan yang memaksa
seorang muslim harus melakukan hal ini (Taqiyyah) kerana takut dibunuh
atau ada bahaya besar yang mengancamnya. Keadaan seperti ini masuk ke
dalam pengecualian, seperti firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
"Barangsiapa yang kafir kepada Allah setelah dia beriman (dia mendapat
kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya
tetap tenang dalam beriman," (Surah An-Nahl [16]: 106).
Pengecualian
ini tidak boleh dijadikan sebagai acuan di dalam bermuamalah. Hal ini
(Taqiyyah) boleh dilakukan pada saat kecemasan, yang mana keadaan
darurat boleh menghalalkan sesuatu yang terlarang. Akan tetapi tetap
perlu dihitung secara cermat. Bagi orang lain yang tidak terpaksa,
tidak boleh melakukan hal ini. Kerana sesuatu yang terjadi atas dasar
pengecualian tidak boleh dikiaskan.
Akan tetapi Syiah
Imamiyah menjadikan Taqiyyah ini sebagai asas di dalam muamalah mereka
kerana para imam mereka membenarkan hal tersebut. Dari Ja'far As Shadiq
bahawa dia telah berkata "Taqiyyah adalah agamaku dan agama
leluhurku." Ibnu Taimiyyah berkata mengulas ucapan ini, "Allah
Subhanahu Wa Ta'ala telah menyucikan Ahlul Bait dari hal ini dan mereka
tidak memerlukan Taqiyyah. Kerana mereka adalah orang-orang yang
paling jujur dan paling beriman. Oleh kerana itu, agama mereka adalah
Taqwa dan bukan Taqiyyah. "
Topic
ACV
(1)
Addin
(265)
agenda kristian
(3)
Agong
(1)
Akhirat
(2)
Akidah
(5)
Al-Quran
(23)
Al-Quran Digital Readpen
(3)
Amanah
(8)
Anak yatim
(2)
apple cider
(1)
april fool
(1)
Aurat
(1)
Bajet
(1)
Bajet 2014
(1)
Berita
(67)
Bonus
(1)
Cerpen
(2)
Cinta
(25)
Coklatminda
(1)
cuka epal
(1)
Derma
(6)
derma palestine
(1)
Doa
(8)
Doa Akhir tahun
(1)
Doa awal tahun
(1)
Ebook jana RM
(13)
Elaun
(1)
Famili
(50)
free
(4)
free cash
(2)
free cek
(1)
Gaji
(12)
Gaji Agong
(1)
gaji baru DG41
(8)
gaji baru guru
(6)
Gaji baru guru 2013
(1)
gaji kakitangan awam 2015 gaji 2015
(1)
Gaji MP
(1)
Gaji PM
(1)
Gaji Sultan
(1)
Gambar menarik
(191)
games
(1)
Gula Stevia
(2)
Gula stevia air zam-zam
(2)
guru
(2)
guru berkesan
(1)
guru oh guru
(1)
Hadith
(27)
Halal
(14)
Halloween
(1)
hari guru
(1)
Hari ibu
(1)
Hijrah
(11)
Hudud
(2)
Hukum
(10)
ilearn
(1)
ilearn ace
(1)
ilearn sasbadi
(1)
ilearnace
(1)
ilmu
(6)
Imam Mahdi
(1)
internet
(1)
IRM
(1)
Islam
(1)
isreal
(1)
Isu
(302)
jadual gaji 2015
(1)
Jaga aurat
(1)
jam azan
(1)
Jenaka
(65)
Jom belajar
(35)
Jom melabur
(10)
Kesihatan
(147)
Kiamat
(2)
komputer
(3)
Kristianisasi
(1)
laksa sarawak
(1)
laksa sarawak hj Manan
(1)
Make money
(53)
MAS
(1)
MAS MH17
(1)
MAS MH370
(1)
Meaning of life
(1)
MH17
(1)
MH370
(1)
mindtech education
(1)
My Qalam
(4)
myqalam 4 kids
(1)
onexox
(1)
online survey
(1)
pa
(1)
PAK21
(1)
palestine
(1)
Pasport Khulafak
(3)
PasportRasul
(4)
paste laksa
(1)
paste laksa sarawak
(1)
pembelajaran online
(1)
percuma
(5)
perlindungan takaful
(6)
Pilihanraya
(2)
Plan Medical card
(1)
Plan Ummah
(1)
PM
(2)
Politik
(4)
promosi
(1)
PRU 12
(1)
PruBSN
(6)
prubsn takaful
(1)
Rasul
(2)
Rasulullah saw
(3)
Raya
(1)
Renungan
(153)
Rezeki
(14)
RM percuma
(2)
rumah rasul
(1)
Saham akhirat
(1)
sajak guru
(1)
sajak guru oh guru
(1)
sasbadi
(1)
sasbadi online
(1)
SAVE PALASTINE
(5)
Sedekah
(2)
Seminar buat RM
(2)
Sesat
(1)
siapalah kita
(1)
sifir gaji SPBA
(7)
Sifir gaji SPBA terkini
(6)
sifir gaji SSM
(3)
simkad
(1)
simkad onexox
(1)
simkad RM10
(1)
simkad termurah
(1)
SPBA
(6)
SPBA 2012
(3)
spba batal
(3)
SSM 2012
(2)
SSM baru
(2)
Stevia
(1)
Sultan
(1)
sunnah
(3)
survey
(1)
survey online
(2)
Syiah
(1)
Taat ibu bapa
(1)
takaful
(6)
takwim
(3)
takwim 2014
(1)
takwim 2015
(1)
takwim 2016
(1)
Takwim persekolahan 2015
(1)
takwim persekolahan 2016
(1)
telur tiruan
(1)
umat
(1)
Ustaz Haslin
(2)
valentine
(2)
web hosting
(4)
xox
(1)
zionis
(1)
Total Pageviews
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment